Ik ben al een hele tijd inmiddels zoet met het volgende probleem. Een klant heeft zijn Astra G met X20XEV motor bij ons achtergelaten, met als klacht een af en toe brandend storingslampje en slecht trekkende motor. Na het uitlezen met onze Launch X431 kwam de code P0340 naar boven, de overbekende nokkenaspositiesensor. Omdat dit probleem natuurlijk regelmatig bij deze typen voorkomt en de motor dan in zijn noodloop gaat, dachten we dit middels vervanging snel op te lossen. Na montage van een nieuwe originele Opel sensor inclusief de vervangende stekker, liep de motor echter nog beroerder! Behalve de code P0340, kregen we nu ook code P0120 gaspotentiometer. De sensor functioneerde echter prima, maar op de stekker kwam geen spanning (normaal ong. 5V). Via AutoData schema's uitgeprint en alle waarden vanaf ECU naar componenten nagemeten en deze waren alle prima. Omdat ik het vreemd vond dat deze storing er ineens inzat na het vervangen van de nokkenassensor heb ik de oude weer teruggezet (wel met de nieuwe stekker) en prompt waren alle codes verdwenen en liep de motor weer als een zonnetje! Ook was er weer spanning op de stekker van de gaskleppotentiometer! Mijn conclusie was dus; of een verkeerde of een defecte nieuwe nokkenassensor. Aldus de Opel-dealer gebeld en ook de werkplaatschef aldaar kwam niet tot een andere conclusie en we kregen een nieuwe. Zojuist gemonteerd en het euvel is exact hetzelfde. Ik weet het niet meer, weet iemand raad..............?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Jos
Heb je bij het overzetten van de nieuwe stekker wel goed naar de kleurcodes gekeken van de bedrading
en ook die vierde draad (bruin?) aangesloten op de mantel van de coaxkabel
GR MERIVA
Bedankt voor je reactie meriva, ik dacht inderdaad zelf ook dat de ik de draden wellicht verkeerd had aangesloten en heb ze daarom nogmaals bekeken. Hoewel de nieuwe stekker andere draadkleuren gebruikt, heb ik ze op exact dezelfde manier aangesloten als de oude stekker. Als ik een weerstandsmeting doe van de stekker tot na de soldeerverbindingen is dit alles in orde, dus de nieuwe verbindingen zijn ok. De 4de kabel waar je het over hebt is neem ik aan de dikke zwarte die op de oude stekker ontbrak. Volgens de Opel dealer hoeft die niet aangesloten te worden en die heb ik dus los in de kabelgoot gelegd. Als jij weet waar ik hem op moet aansluiten, zal ik dat morgen direct proberen.....
MVG,
Jos
weet je zeker dat je de goede nokkenas sensor hebt ? de eerste uitvoeringen van simtec hadden een zgn trafo uitvoering hiervan, later zijn ze weer overgegaan op een hall-type.
J.E
Hallo Jos
De vierde draad aansluiten zoals ik al zei op de gevlochten massa draad van de coaxkabel
GR MERIVA
Jan, je hebt inderdaad gelijk. Ik heb vanmiddag nogmaals de dealer gebeld, omdat ik ook bijna 100% zeker wist dat de sensor niet goed zou zijn. Na veel gezoek kwam hij inderdaad tot de conclusie dat er een andere op moet en dat ik de stekkermodificatie ongedaan moet maken. 3 sensoren verder werkt alles weer tot behoren! Hartstikke bedankt voor jullie reactie´s!
MVG,
Jos
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar