Ik ben in het bezit van een Opel Omega 2.5TD station automaat.Probleem is dat de motor steeds warm loopt als ik met de caravan een helling oprijd of een oprit van de autosnelweg vol gas neem, de temperatuur van de motor is 95C bij begin helling en loopt (al naar gelang stijging of intrappen gaspedaal) op naar 108C en hoger en dat binnen 10 seconden.
Ik ben met auto en caravan naar Spanje op en neer gereden ondanks warmloop problemen door bij elke stijging airco uit te zetten en verwarming op hoog te zetten, en op deze manier kon ik elke helling zonder gas te minderen nemen met aanvaardbare temperatuur. Ook zonder caravan aan de haak krijg ik de motortemp in het rode gebied als ik bijv de autowegoprit volgas kan nemen en door kan trekken. Als ik gas dan loslaat zakt de tem. vrij snel naar 95C.
Door de Opeldealer is achtereenvolgens vervangen gerepareerd: Thermostaat, waterpomp(2X),nieuwe "tropen"radiateur,nieuwe visco koppeling, kop erafgehaald en afgeperst(alles was in orde)temperatuur sensoren vervangen en als klap op de vuurpijl 2 weken geleden een extra oliekoeler voor de radiateur geplaatst om de bak extra te koelen.
Helaas alles zonder het gewenste resultaat.
Iedereen denkt aan haarscheur in de kop maar deze is afgeperst bij een gespecialiseerd bedrijf. Toch lijkt het erop of er lucht in het systeem komt waardoor er minder/geen circulatie meer is.
Tevens reageerd de motortemperatuur extreem op het gaspedaal. Het lijkt mij toch onmogelijk om inhoud koelsysteem (11liter) in 10 sec. van 95C op 108C te krijgen. Ook hoef ik maar minimaal water bij te vullen. Maar ook als ik 120 rijd en temp is 95C dan stijgt temp in no time met 2 a 3 graden als ik even vol gas geef.
Ik zelf ben ervan overtuigd dat de problemen ontstaan doordat er lucht in het koelsysteem komt waardoor de circulatie wordt belemmerd (cavitatie pomp). Toevallig ken ik iemand die dezelfde auto heeft met identieke problemen ook al rijd deze nooit met caravan. Wie kan mij helpen. Elke suggestie is welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vermoed ook lucht in het systeem.
als ie goed is ontlucht, en het komt weer terug dan zal er toch ergens lucht in het systeem moeten komen
ik denk ook een scheur in de kop of blok
ik weet niet of deze outo met watergekoelde turbo is uitgerust?
dan zou daar ook een probleem kunnen zitten
Willem
Er is een tropenradiateur geplaatst,maar voor of achter deze radiateur zit dan de airco condensor,is deze ook gecontroleerd op doordroming? (door de lamellen uiteraard)door de jaren kan zich hier vuil en/of insecten zich ophopen.
Ik weet dat het niet hoort.
maar wat doet de temperatuur zonder thermosstaat in het sysyteem???
Willem
mensen even helder blijven het is gods onmogenlijk dat die motor de themp binnen een paar sec zo hoog krijgt.
persoonlijk denk ik eerder aan een elektriese storing.
wat doet de accu spanning bij stationeer draaien en bij 3000 toeren?
hoe is het gestelt met de massa van het blok naar de carosorie en van de carosorie naar de accu?
is de motor themparateur als is gecontroleert met een uitlees apparaat onder het rijden? dus met de tech 2 aan de auto hangent de rijksweg op?
want alles wort nu bekeken van af 1 niet noukeurige meter af.
gr tijne
18 jaar
controleer ook de waterpomp eens; het schoepenwiel wil wel eens loslopen!! en werken de motorkoelingstrappen wel? meerdere snelheden!
zet er eens een andere onafhankelyke temperatuurmeter tussen koel systeem en kyk wat die aangeeft. meten is weten
idd controleer boordspanning eens met div.toerentallen
Het klinkt misschien vreemd maar het klinkt als bij een andere wagen van mij waar er lucht in zat, reed je gewoon dan hing de temp voeler in de lucht, gaf je gas dan kwakte hij er water overheen waardoor de temp meter ineens binnen een paar seconden omhoog liep, de temp van de kloelvloeistof veranderde uiteraard niet.
daarom moet hij met tech 2 gemeten worden onder het rijden die meet op een andere plaats.
gr tijne
18 jaar
airco condensor is ook schoongemaakt.Waterpomp is reeds 2 x vervangen evenals visco koppeling. Zonder thermostaat rijden nog niet geprobeerd. Wat bedoeld Martijn met spanning controleren?
Bedoel je dat door spanningsverlies door slechte aarde de waterpomp vermogen verliest of dat de meting dan niet klopt. Ik heb trouwens proefgereden met de uitleescomputer aangesloten en deze vloog ook in 10 sec. van 95C naar 108c,maar ik weet niet of deze de gegevens van hetzelde sensor uitleest. Ikzel heb ook weleens getwijfeld of het niet een electrische storing is maar het volgende spreekt dit weer tegen, deze auto is uitgerust met een extra waterpomp welke alleen pompt als je de motor uitzet als deze oververhit is dan pompt deze pomp over de kop rond. Deze pomp heb ik eens geactiveerd met een externe stroomdraad en toen deze begon te lopen hoorde ik een gorgelend geluid (lucht) daarna kon ik gas geven wat ik wilde de temp. bleef 95. Helaas was na een paar dagen het effect weg.
18 jaar
boordspanning na meten of er daar door geen meet fout wort gemaakt door de comp.
en met die extra pomp er bij dan moet er wel lucht in het systeem zitten anders kan hij geen gorgelent geluit maken.
dus systeem is niet goed ontlucht in deze.
gr tijne
18 jaar
even een ander geintje.
is er niet ooit koelvloeistof bij gevult met een andertype dat het zooitje is gaan schuimen bij de water pomp? dan blij je lucht houden hoe dan ook.
is het systeem als is gespoelt en op nieuwe afgevult?
gr tijne
18 jaar
controleer de massa van de motor maar eens.als je namelijk een slechte massa hebt gaat die massa zoeken over de sensoren en dan krijg je ook vreemde dingen. als ik je was even een dikke massa van het blok naar de accu monteren en dan hoop ik dat het beter wordt. vrgr bassie
ik kan er meer dan waarschijnlijk niets aan toevoegen maar ... wanneer je meer gas moet geven bergop met caravan, daar weet de waterpomp en koelsysteem in eerste instantie toch totaal niets van want ik neem aan dat je toerental niet echt stijgt maar wel de kracht die de motor zet, dus in de eerste tijd weet je koelvloeistofsysteem totaal van niets, pas wanneer door de uitgevoerde extra krachten meer warmteontwikkeling ontstaat dan kan er iets met de druk en de temperatuur gebeuren ... maar onmogelijk in 10 seconden. Iets anders "er zou lucht komen in het systeem", in een systeem met overdruk tov de buitenwereld kan dat niet zomaar. Om lucht of damp in je (gesloten) systeem te kunnen krijgen moet er iets anders uit(koelwater dus, maar dat zou volgens jou niet zo zijn). Ik had erg lang geleden een Ford Escort, soms zonder reden ging de brandstofmeter in enkele seconden zonder aanwijsbare reden naar maximum en daalde dan weer rustig naar normaal ... kon volgens mij alleen electrische storing zijn. Ideetje, zoek een electronische thermometer met temperatuursonde aan een draadje, bevestig aan een koelvloeistofdarm of zo en isoleer een beetje en meet zo of het wel waar is dat je koelwatertemperatuur de sprongen maakt die je meterje doet geloven ... ik wens je een snelle oplossing toe
18 jaar
Bedankt voor alle reacties. Ik heb deze uitgeprint en zal deze suggesties aan de opel dealer overhandigen,deze zal er blij mee zijn aangezien deze niet meer wist waar te zoeken. Enkele suggesties heb ik mijn twijfel over zoals massa probleem van Basje. Het euvel doet zich namelijk alleen voor bij zware belasting. Mijn idee is dat er door wat voor omstandigheden dan ook er te weinig circulatie is van het koel systeem en daardoor bij zware belasting de koelvloeistof plaatselijk gaat koken en er zodoende lucht in systeem komt. Bij een zeer lange rit met caravan (12uur) deze zomer had ik op het einde helemaal geen circulatie meer omdat als ik gas minderde bij het naderen van tol hokje de auto meteen naar de 108c liep. Dus verwarming even aan en probleem was weer even opgelost. Bi snelheid van 85km stabiliseerde temp weer rond de 98C volgens mij koelde hij alleen met rijwind op dat moment. Iets gas bij en het ging weer mis. Nog een vraag, de waterpomp wordt toch via een riem aangedreven en heeft toch niks met eventuele spanningsverschillen te maken?
18 jaar
bij een zwaar belaste motor kanteld de motor meer en dan zou je massa probleem kunnen krijgen. dat de temp zo snel heen en weer gaat lijkt mij een aanwijsprobleem. basje
in welke versnellingspook-stand rij je eigenlijk hellingen op? en als het koelsysteem goed circuleert moet je dat in het koel-reservoir goed kunnen zien(via de dunne slang moet er constant vloeistof in het reservoir komen).verder kunnen de electrische koelfan(s)aan de voorzijde meerdere snelheden draaien, het zou kunnen zijn dat de lagere standen niet meer draaien en alleen nog de hoogste stand!(of dat er maar een van de twee draait)en aan de achterzijde zit nog een zuigende fan,werkt deze ook naar behoren?en de visco kun je met koude motor vaak al horen,dan maakt de motor zo'n hard "blazend" geluid en dat zou hij met hete motor ook moeten doen!!
Als de motor zo heet is op dat moment draaien dan ook de fans voluit?.
Dat is namelijk een goede graadmeter voor het werken van alle sensoren.
Dan word dus namelijk geregistreerd dat de temp te hoog is.
Sowieso echt volgas optrekken is ook niet echt bevorderlijk voor de warmte produktie en is ook niet nodig om snelheid te meerderen.
Als die fans niet gaan draaien heb je geen circulatie.
18 jaar
Binnen 10 seconden de temperatuur van de kloelvloeistof zo omhoog te laten lopen is normaal gesproken niet mogelijk, dus zal er echt gezocht moeten worden naar een meetfout, overigens vindt ik de 'normale' motor temperatuur van 98 graden ook aan de hoge kant, het zou kunnen dat onder belasting de motor genoeg trilt om meetfouten te krijgen, luchtbellen te verplaatsen oid.
Hallo,
Bedankt voor alle reacties maar helaas het probleem is niet te verhelpen. Blijkbaar! Toevallig iemand leren kennen met dezelde auto met dezelfde problemen met warmlopen. Ik ben het zat dus ben ik op zoek gegaan naar een andere auto
Keus is nu tussen een vectra station sport met 2liter diesel(208000km) of een omega station sport 2.2 aut. met G3 installatie 164000km). Weet iemand waar ik op moet letten bij de Omega op gas. Zijn er problemen bekend van deze motoren op gas.
Alvast bedankt
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar