close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Het stuur trekt alle kanten op en is zoekerig. Uitlijnen helpt n

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.3D

Hallo,

Ik heb een probleem. Mijn Omega Station uit 1993(een type A dus) trekt met sturen alle kanten op en is erg zoekerig. Nou heb ik mij laten vertellen dat meer Opeltjes richting dat bouwjaar daar problemen mee hebben, maar bij mij is het echt extreem. In eerste instantie denk je aan uitlijnen, maar dat helpt geen moer(inmiddels al 3x laten uitlijnen). Hou ik het stuur recht, gaat hij "dansen" en trekt hij naar links en recht tegelijk! Na gisteren ben ik het zat, ik heb dit weekend 600 km gereden, maar wat een drama! Je bent niet meer bezig met kijken op de weg, maar met het corrigeren van het stuurgedrag van de auto. Wat kan het probleem zijn?

Groetjes,

Niels

Geplaatst door

Nielsje_23 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

diverse delen kunnen de oorzaak zijn
stuurkogel(denk ik niet anders had uitlijn bedr. wel wat gezegd)
fusee kogel(s)
draagarm rubbers.
even laten controleren.'
ik denk dat dan het probleem wel aan het licht komt

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

welk merk en profiel banden? met name de asymetrische bandjes van de firma michelin (energie) kunnen er ook wat van,,,

arie549 0
badge

17 jaar

En de maat banden? Onze ervaring: hoe breder ( en platter), hoe slechter

Averdonk 0
badge

17 jaar

Allereerst natuurlijk bedankt voor de reacties!

- Het bandenprofiel is goed, gaat ruim door de APK heen. Het merk is wel Michelin en de maat is: 195/65/15, gewoon standaard dus voor de Omega(ik hou van standaard, dus er is niks getuned, dus ook geen overdreven velgen, ik heb gewoon wieldoppen, ik zie het toch niet als ik in de auto zit ;-)...) Ik weet niet of ze asymmetrisch zijn, want zoveel verstand heb ik(helaas) niet van auto's.

- Fuseekogels en draagarmrubbers kan ik evt. wel laten controleren, hopelijk komt dan inderdaad het probleem naar voren, want verder is de auto nog op en top, en voor een auto van 14 jaar oud nog maar 170.000 km N.A.P. gelopen, en dat voor een diesel...

- Ik ben een aantal weken geleden bij Euromaster geweest voor onderhoud en daar heb ik hun ook even gevraagd naar dit probleem, ze dachten zelf aan een scheef stuurhuis ofzoiets? Maar zij kunnen dat niet repareren, daarvoor moest ik naar de Opeldealer en helaas...Bij Opel betaal je bij wijze van spreken ook parkeergeld(veel te duur dus, maar als het moet, dan moet het)

Nielsje_23 0

17 jaar

draai je stuur eens in de uiterste stand....en kijk eens goed naar je profiel, zit de grote diepe langsgleuven meer naar links of rechts en niet in het midden? dan heb je as symetrische banden te pakken...

heb zelf geen goede ervarings met deze energie banden...ook zoekerig weggedrag..

arie549 0
badge

17 jaar

Ik zal het vanavond eens bekijken. Was het bij jou ook zo erg dat je gewoon af en toe met een "scheef" stuur zat te rijden om maar rechtdoor te kunnen?

Nielsje_23 0

17 jaar

scheef stuur niet, maar in b.v spoorvorming reed de auto gewoon bar slecht.... zocht zijn eigen weg...

arie549 0
badge

17 jaar

Ik zal het een en ander eens bekijken, jullie horen nog van mij! Bedankt in ieder geval!

Nielsje_23 0

17 jaar

Bij deze auto's gebeurt het regelmatig dat de draagarm rubbers te "ruim" worden, je ziet niet echt speling maar het rubber wordt gewoon te slap. Ook met uitlijnen valt dat niet altijd op, omdat je er niet de kracht op kunt zetten die er met rijden op komt. Je vermeldt de kilomerstand niet, maar gezien het feit dat het een diesel is zal die zeker aanzienlijk zijn, en dan luidt mijn advies gewoon alle vier de draagarm rubbers laten vervangen. Rubbers kosten ongeveer 40 euro, arbeidsloon een beetje afhankelijk van de garage en of de bouten draaien.

Succes, Nico.

ernst2884 0
badge

17 jaar

km stand staat vermeld ernst in bovenstaande berichten van auteur....170dkm met nap.

arie549 0
badge

17 jaar

Mede door de kmstand, wil ik deze auto nog langer houden. Het is natuurlijk geen nieuwe auto, maar ik heb hem 2 jaar geleden gekocht met 113.000 op de teller. Opeldealer was verbaasd over deze auto, zo nieuw, zo netjes. Maar ben bang dat ze dat nu niet meer zullen zeggen ;-)En dat te bedenken dat ik zeer zuinig ben op auto's. Hard rijden wil ook niet met deze auto, dat duurt te lang voordat hij op gang is ;-) Als het inderdaad niet zo duur is om de draagarmrubbers te vervangen, dan ga ik dat zeker doen!

Nielsje_23 0

17 jaar

je hebt gelijk arie549, niet goed gelezen, mijn fout.

Nico.

ernst2884 0
badge

17 jaar

hallo komt het stuur na het nemen van een bocht wel weer vanzelf in de middenstand. heb het ook gehad en naar lang zoek gevonden de rubber van de pitman arm zit vlak bij de uitlaat aan het cassis vast met een bout .was kapot van buiten was er niks aan te zien maar hij draaide veel te zwaar. waardoor de auto zo wat niet meer te sturen was als ik een bocht naar links maakte en liet het stuur los bleef hij naar links trekken en een bocht naar recht bleef hij naar rechts trekken

wiemer.piek 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.