close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega MV6 (x3.0xe): Hetere motor (~100C) + autom versn bak olie verloren

Bouwjaar: 1996

In de zomer (bij gebr v airco) is de temperatuur van de koelvloeistof altijd aan de hoge kant: ± 100C. Bergop (met 1100kg beladen caravan) loopt deze naar max 103C

Bergaf koelt hij niet meer genoeg, zodat we op de terugweg al zonder airco met kachel op Hi en ramen open reden; dan zakt de temp nog naar ca 96-98C bij 100kmpu.

Op terugweg ben ik de versnellingsbak olie kwijt geraakt. Dit gebeurde zonder enige waarschuwing op de display.

De bak is eerder uit elkaar geweest en alle pakkingen en keerringen in de bak zijn toen vervangen; de automaat deed het ok.

Is mijn hogere koelwater temperatuur van 100C (zelfs zonder gebr airco) een indicatie van een te hete bak, waarin iets fout is, waardoor de olie te heet wordt en dat deze daarom uiteindelijk gaat lekken? De functie van de bak is altijd ok geweest sinds de reparatie, de temp altijd hoog.

oorzaak een te kleine koeling / radiator ?

Is het gebruik van de cruise control bij een automaat toegestaan bij het trekken van de caravan?

Zijn er nog dingen die je absoluut niet mag doen met een automaat?

Geplaatst door

mazzelaar (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het lijkt mij dat de motorkoeling domweg niet in orde is....overigens worden de 3.0 wel warm....met sleurhut. cruise ed kan geen kwaad. aleen het lekken van de bak wel.

Opeltje 0
badge

21 jaar

Hoe weet ik of de oliekoeling van de bak of de waterkoeling van de motor het probleem is?

Waar kan ik het best een gereviseerde automatische versn bak met gar. halen, en wat kost die ong. bij inruil oude bak?



mazzelaar 0

21 jaar

wat de motortemp aangaat is het de motor. de bak is ev te reviseren door nieuwe keeringen of o-ringen te laten monteren door je garage/dealer. geen nieuwe bak nodig. (als het huis niet gescheurd is)

Opeltje 0
badge

21 jaar

Hij gaat over ca 1 week uit elkaar; De o- en keer-ringen en pakkingen vervangen ging vorige keer prima en zal de lekkage weer oplossen.

Ik maak me alleen flink zorgen vanwege het schavende geluid dat we net de laatste meters hoorden, ook in P stand. De wrijving moet hoog zijn geweest omdat de motor niet meer stationair liep / zelfs afsloeg.

Wat is in de autom-bak gevoelig voor onvoldoende olie

(hoe zie ik welke onderdelen evt vervangen moeten worden)?

Als de vloeistof koppeling niet is gescheurd deze ok is

Als de bak weer dicht is en te weinig/niet is gereviseerd vwb versnellingen / oliepomp o.i.d., is de rep met de dure pakkingen en dergelijke tevergeefs geweest.

mazzelaar 0

21 jaar

als de bak los is er er zijn sporen van slijpsel is het mis....dan moet je je afvragen of een andere bak niet beter is.

Opeltje 0
badge

21 jaar

Heb geinformeerd naar gereviseerde / ruil automatische bak.

Interessant is dat (gerennomeerd) revisie bedrijf meldt dat 6 maanden garantie op de bak alleen wordt gegeven als er een extra luchtgekoelde oliekoeler in serie wordt geplaatst; ook al ontkent Opel dat dit niet nodig is. Als niet: geen garantie!

kost gelukkig niet zo veel(meer), en lijkt probleem aan te geven waarom dit geburt bij treklast en heet weer / airco gebruik (kan niet uit met onvoldoende koeling).

Ditzelfde proleem geldt volgens revisie bedrijf ook voor Vectra;s met autom bak. Klopt dat?

mazzelaar 0

21 jaar

Intussen is de bak gereviseerd en weer eronderd, MET extra oliekoeling, tussen airco en motor koeler.

Motor/bak rijdt weer als een trein!

mazzelaar 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.