mijn wiel lager is versleten kan en wil iemand mij vertellen hoe ik dat het beste kan doen.
mvg jurgen1979 alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ligt eraan hoe handig je bent? want als je vraagt hoe ik dat het beste kan doen geeft me tedenken.
Schijfrem of trommel?
heb schijf remmen.
12 jaar
Wielnaaf en/of achterwiellager uit- en inbouwen of vervangen
Uitbouwen, demonteren
Remvloeistofreservoir tot aan het merkteken "MAX" bijvullen en met MKM-558-10 (1) afsluiten. dat is een dop zonder ontluchting opdat het reservoir niet leegloopt
Betreffend achterwiel demonteren.
KM-468-B met wielbouten op wielnaaf schroeven. Aandrijfas van flens astap (2) losschroeven aan KM-468-B tegenhouden. Bevestigingsbouten (pijlen, 6 stuks) met sluitringen verwijderen. Aandrijfas met draad aan bodemplaat of achterveer vasthaken.
Borgplaat (1) voor remdrukslang van houder aan schuine draagarm monteren. Remleiding van remslang loshalen uitlopende remvloeistof opvangen. Remklauw van houder demonteren en met remleiding opzij leggen erop letten, dat de remleiding niet wordt beschadigd.
Aanwijzing: Het remcircuit moet worden geopend om beschadigingen (doorbuigen) van remleiding te voorkomen.
Hydraulische krik onder schuine draagarm aanbrengen en schokdemper van schuine draagarm demonteren.
Afstelunit (2) van handremschoen via montagegat in remschijf loshalen. Hiertoe gekartelde afstelknop naar onder draaien. Remschijf van wielnaaf demonteren en verwijderen.
Beide bovenste en achterste bevestigingsbouten onder (pijlen) voor remsteunplaat (buitenste vertanding extra lang)
Borgplaat (1) voor bevestigingsmoer flens wieltap ontgrendelen en uit flens wieltap wippen.
Bevestigingsmoer (2) voor flens wieltap demonteren hoog losdraaimoment aan wielnaaf met KM-468-B tegenhouden.
Aanwijzing: Bij volgende werkwijzen wordt speciaal gereedschap KM-620-1-B gebruikt. Indien nodig moet KM-620-1-A, zoals in afbeelding I wordt weergegeven, worden veranderd. Maat I = 52 mm. Na wijziging moet het KM-nummer in KM-620-1-B worden veranderd.
Inbouwen, monteren
KM-620-2 (1) en KM-620-1-B (2) met drie bevestigingsbouten van aandrijfas aan flens wieltap monteren (afbeelding II) het juist gatenpatroon (A of B) gebruiken.
Indien noodzakelijk: KM-620-4-A (3) op KM-620-3 (4) schroeven (afbeelding III).
KM-620-5-B (3) in KM-620-3 en KM-620-10 (1) op KM-620-3 schuiven (afbeelding I).
KM-620-4-A met drie bevestigingsbouten aan KM-620-1-B monteren (afbeelding II).
Uitbouwen, demonteren
Flens wieltap door draaien aan KM-620-3 (2) verwijderen aan KM-468-B tegenhouden.
KM-468-B van wielnaaf demonteren.
Drie bevestigingsbouten (4) van aandrijfas van flens wieltap demonteren KM-620-1-B en KM-620-2 van flens wieltap verwijderen de andere gemonteerde onderdelen van KM-620 blijven op KM-620-1-B gemonteerd.
KM-620-7-A (1, 3 stuks) in schuine draagarm inschroeven en KM-620-1-B als eenheid met bevestigingsmoeren (2) aan KM-620-7-A monteren (afbeelding II)..
Wielnaaf door draaien aan KM-620-3 uit wiellager drukken aan KM-620-1-B tegenhouden.
Indien noodzakelijk: wielnaaf met beschermplaten in bankschroef spannen. Wiellagerschaal met KM-500-1-B (4) en KM-616 (3) van wielnaaf lostrekken (afbeelding III).
Borgring wielkant (5) van wiellager demonteren (afbeelding IV).
KM-620-6 (1) op KM-620-5-B (2) plaatsen (afbeelding I) en wiellager (5) door draaien aan KM-620-3 (4) naar wielkant eruit drukken (afbeelding II) aan KM-620-1-B (3) tegenhouden.
KM-620-5-B (2) en KM-620-6 (1) uit schuine draagarm verwijderen (afbeelding III). Bevestigingsbouten (6, 3 stuks) voor KM-620-4-A uit KM-620-1-B verwijderen (afbeelding IV).
Inbouwen, monteren
KM-620-3 (2) terugdraaien en KM-620-9-A (1) met rand (pijl) naar KM-620-1-B aanbrengen (afbeelding I). Bij sedan moet tevens KM-620-11 (3) tussen KM-620-9-A en KM-620-1-B worden geplaatst (afbeelding II).
Nieuw wiellager met KM-620-8-A (4) aan KM-620-3 monteren (afbeelding III) en door draaien aan KM-620-4-A (5) tot de aanslag in schuine draagarm schuiven (afbeelding IV) aan KM-620-3 (2) tegenhouden.
KM-620-8-A van KM-620-3 demonteren.
Borgring (1) van wiellager in schuine draagarm aanbrengen (afbeelding I) correcte zitting in groef in acht nemen.
Wielnaaf (2) in KM-620-3 (3) inschroeven (afbeelding II) en vervolgens door draaien aan KM-620-4-A (4) in wiellager schuiven (afbeelding III) aan KM-620-3 tegenhouden.
Uitbouwen, demonteren
KM-620-3 van wielnaaf demonteren. Bevestigingsmoeren (5) van KM-620-7 demonteren en KM-620-1-A als eenheid van KM-620-7 verwijderen (afbeelding IV).
KM-620-7 (1) van schuine draagarm demonteren (afbeelding I).
Inbouwen, monteren
KM-620-1-A (3) met KM-620-2 en drie bevestigingsbouten van aandrijfas aan flens wieltap (2) monteren. KM-620-1-A met flens wieltap aan schuine draagarm aanbrengen en KM-620-3 aan wielnaaf schroeven (afbeelding II).
Flens wieltap door draaien aan KM-620-4-A (5) op wielnaaf schuiven (afbeelding III) aan KM-620-3 (4) tegenhouden.
Uitbouwen, demonteren
KM-620-3 van wielnaaf demonteren. KM-620-1-A van flens wieltap demonteren en compleet met KM-620-2 verwijderen (afbeelding IV).
Inbouwen, monteren
KM-468-B (1) aan wielnaaf monteren. Nieuwe bevestigingsmoer voor flens wieltap aan wielnaaf monteren (afbeelding I) aanhaalkoppel 300 Nm met KM-468-B tegenhouden.
Borgring met KM-393-2 (2) in flens wieltap op bevestigingsmoer monteren (afbeelding II).
Aandrijfas met sluitringen en bevestigingsbouten aan flens wieltap monteren (afbeelding III) aanhaalkoppel 50 Nm + 60° + 15° aan KM-468-B tegenhouden.
KM-468-B van wielnaaf demonteren.
Bevestigingsbouten voor remsteunplaat aan schuine draagarm monteren (afbeelding IV) aanhaalkoppel 50 Nm + 30° + 15°.
Reinigen
Roest en verontreinigingen van raakvlakken remschijf en wielnaaf verwijderen.
Inbouwen, monteren
Remschijf aan wielnaaf monteren aanhaalkoppel 4 Nm
Remschoen met remleiding op remschijf aanbrengen en met bevestigingsbouten aan schuine draagarm monteren (1) schroefdraad bijsnijden en bevestigingsbouten met borgmiddel aanbrengen aanhaalkoppel 80 Nm.
Schokdemper aan schuine draagarm monteren aanhaalkoppel 110 Nm.
Remleiding op remslang monteren aanhaalkoppel 16 Nm.
Remdrukslang met borgplaat (2) aan houder bevestigen.
Afstellen
Gekartelde afstelknop van afstelunit handremschoen zolang door montagegat naar boven draaien tot remschijf vast zit, daarna weer zover terugdraaien dat remschijf net los draait.
Inbouwen, monteren
Remsysteem ontluchten zie werkwijze "Remsysteem ontluchten" in groep "H".
Achterwiel aanbrengen aanhaalkoppel 110 Nm.
wil je eventueel een afbeelding laat het weten
12 jaar
zo dat is nie niks succes ermee
heb je daar eventueel afbeeldingen van bij
mvg jurgen1979 alvast bedankt
12 jaar
dankje jan5047
12 jaar
lijkt heel wat probleem is je moet div trekkers hebben
wil de afbeelding wel sturen maar het zijn er nogal wat
zijn meer afbeeldingen met hoe je het doet en het er uitziet
zou zeggen begin kom je het vanzelf tegen de problemen dan
zal ondertusssen de meest belangrijke voor je uitdraaien
maar nogmaals je moet wel het gereedschap hebben dan voor al de spulletjes waar je mee trekt en drukt
zijn potverdorie 13 pagina,s had ik maar niks gezegd uitdraaien inscannen heb ik een weekend voor nodig
12 jaar
als je wilt kun je het ook in een pdf bestand mailen naar jurgen_schuddebeurs@hotmail.com.
zoals ik het lees moet ik er wel een dag voor uittrekken.
mvg jurgen1979 afwachtend op de afbeeldingen
alvast bedankt kleijn
12 jaar
lijkt vaak erger als dat het is maar ligt aan je gereedschap wat heb je
maar stuur ze wel door kijk zelf maar
12 jaar
spul is weg nu hopen dat het aankomt doe je best
12 jaar
Is een hels karwij bij een omega die achterlagers. Als je het juiste gereedschap hebt is vaak iets beter te doen, maar dan nog. Heb het zelf enkele malen mogen doen maar ben je meerdere uren mee bezig.
suc6
Gr Jack
12 jaar
Dit is echt een gigantische klereklus. Bezint eer ge begint.
Want eenmaal begonnen is er geen weg terug.
Zorg dat je de juiste hulpgereedschappen hebt. (trekkers / wiellager demontage set)
Bestel het SKF lager op Ebay.de, scheelt je de helft van de prijs.
En wanneer je het nieuwe lager geplaatst hebt, NIET de as erin duwen maar er doorheen trekken.
Anders druk je het nieuwe lager uit elkaar en is deze naar z'n grootje.
Als dit je eerste keer is, dan gaat je dat in 1 dag niet lukken.
Veel sterkte en wijsheid gewenst,
Mistral
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar