Opel Omega: hoe moet ik een wiel lager vervangen (achter)

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 i

mijn wiel lager is versleten kan en wil iemand mij vertellen hoe ik dat het beste kan doen.

mvg jurgen1979 alvast bedankt

jurgen1979

Geplaatst door jurgen1979 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 12 jaar geleden

Ligt eraan hoe handig je bent? want als je vraagt hoe ik dat het beste kan doen geeft me tedenken.
Schijfrem of trommel?

jurgen1979 (0), 12 jaar geleden

heb schijf remmen.

kleijn (0), 12 jaar geleden

Wielnaaf en/of achterwiellager uit- en inbouwen of vervangen

Uitbouwen, demonteren

Remvloeistofreservoir tot aan het merkteken "MAX" bijvullen en met MKM-558-10 (1) afsluiten. dat is een dop zonder ontluchting opdat het reservoir niet leegloopt

Betreffend achterwiel demonteren.

KM-468-B met wielbouten op wielnaaf schroeven. Aandrijfas van flens astap (2) losschroeven – aan KM-468-B tegenhouden. Bevestigingsbouten (pijlen, 6 stuks) met sluitringen verwijderen. Aandrijfas met draad aan bodemplaat of achterveer vasthaken.

Borgplaat (1) voor remdrukslang van houder aan schuine draagarm monteren. Remleiding van remslang loshalen – uitlopende remvloeistof opvangen. Remklauw van houder demonteren en met remleiding opzij leggen – erop letten, dat de remleiding niet wordt beschadigd.

Aanwijzing: Het remcircuit moet worden geopend om beschadigingen (doorbuigen) van remleiding te voorkomen.

Hydraulische krik onder schuine draagarm aanbrengen en schokdemper van schuine draagarm demonteren.

Afstelunit (2) van handremschoen via montagegat in remschijf loshalen. Hiertoe gekartelde afstelknop naar onder draaien. Remschijf van wielnaaf demonteren en verwijderen.

Beide bovenste en achterste bevestigingsbouten onder (pijlen) voor remsteunplaat (buitenste vertanding extra lang)

Borgplaat (1) voor bevestigingsmoer flens wieltap ontgrendelen en uit flens wieltap wippen.

Bevestigingsmoer (2) voor flens wieltap demonteren – hoog losdraaimoment aan wielnaaf met KM-468-B tegenhouden.

Aanwijzing: Bij volgende werkwijzen wordt speciaal gereedschap KM-620-1-B gebruikt. Indien nodig moet KM-620-1-A, zoals in afbeelding I wordt weergegeven, worden veranderd. Maat I = 52 mm. Na wijziging moet het KM-nummer in KM-620-1-B worden veranderd.

Inbouwen, monteren

KM-620-2 (1) en KM-620-1-B (2) met drie bevestigingsbouten van aandrijfas aan flens wieltap monteren (afbeelding II) – het juist gatenpatroon (A of B) gebruiken.

Indien noodzakelijk: KM-620-4-A (3) op KM-620-3 (4) schroeven (afbeelding III).

KM-620-5-B (3) in KM-620-3 en KM-620-10 (1) op KM-620-3 schuiven (afbeelding I).

KM-620-4-A met drie bevestigingsbouten aan KM-620-1-B monteren (afbeelding II).

Uitbouwen, demonteren

Flens wieltap door draaien aan KM-620-3 (2) verwijderen – aan KM-468-B tegenhouden.

KM-468-B van wielnaaf demonteren.

Drie bevestigingsbouten (4) van aandrijfas van flens wieltap demonteren – KM-620-1-B en KM-620-2 van flens wieltap verwijderen – de andere gemonteerde onderdelen van KM-620 blijven op KM-620-1-B gemonteerd.

KM-620-7-A (1, 3 stuks) in schuine draagarm inschroeven en KM-620-1-B als eenheid met bevestigingsmoeren (2) aan KM-620-7-A monteren (afbeelding II)..

Wielnaaf door draaien aan KM-620-3 uit wiellager drukken – aan KM-620-1-B tegenhouden.

Indien noodzakelijk: wielnaaf met beschermplaten in bankschroef spannen. Wiellagerschaal met KM-500-1-B (4) en KM-616 (3) van wielnaaf lostrekken (afbeelding III).

Borgring wielkant (5) van wiellager demonteren (afbeelding IV).

KM-620-6 (1) op KM-620-5-B (2) plaatsen (afbeelding I) en wiellager (5) door draaien aan KM-620-3 (4) naar wielkant eruit drukken (afbeelding II) – aan KM-620-1-B (3) tegenhouden.

KM-620-5-B (2) en KM-620-6 (1) uit schuine draagarm verwijderen (afbeelding III). Bevestigingsbouten (6, 3 stuks) voor KM-620-4-A uit KM-620-1-B verwijderen (afbeelding IV).

Inbouwen, monteren

KM-620-3 (2) terugdraaien en KM-620-9-A (1) met rand (pijl) naar KM-620-1-B aanbrengen (afbeelding I). – Bij sedan moet tevens KM-620-11 (3) tussen KM-620-9-A en KM-620-1-B worden geplaatst (afbeelding II).

Nieuw wiellager met KM-620-8-A (4) aan KM-620-3 monteren (afbeelding III) en door draaien aan KM-620-4-A (5) tot de aanslag in schuine draagarm schuiven (afbeelding IV) – aan KM-620-3 (2) tegenhouden.

KM-620-8-A van KM-620-3 demonteren.

Borgring (1) van wiellager in schuine draagarm aanbrengen (afbeelding I) – correcte zitting in groef in acht nemen.

Wielnaaf (2) in KM-620-3 (3) inschroeven (afbeelding II) en vervolgens door draaien aan KM-620-4-A (4) in wiellager schuiven (afbeelding III) – aan KM-620-3 tegenhouden.

Uitbouwen, demonteren

KM-620-3 van wielnaaf demonteren. Bevestigingsmoeren (5) van KM-620-7 demonteren en KM-620-1-A als eenheid van KM-620-7 verwijderen (afbeelding IV).

KM-620-7 (1) van schuine draagarm demonteren (afbeelding I).

Inbouwen, monteren

KM-620-1-A (3) met KM-620-2 en drie bevestigingsbouten van aandrijfas aan flens wieltap (2) monteren. KM-620-1-A met flens wieltap aan schuine draagarm aanbrengen en KM-620-3 aan wielnaaf schroeven (afbeelding II).

Flens wieltap door draaien aan KM-620-4-A (5) op wielnaaf schuiven (afbeelding III) – aan KM-620-3 (4) tegenhouden.

Uitbouwen, demonteren

KM-620-3 van wielnaaf demonteren. KM-620-1-A van flens wieltap demonteren en compleet met KM-620-2 verwijderen (afbeelding IV).

Inbouwen, monteren

KM-468-B (1) aan wielnaaf monteren. Nieuwe bevestigingsmoer voor flens wieltap aan wielnaaf monteren (afbeelding I) – aanhaalkoppel 300 Nm – met KM-468-B tegenhouden.

Borgring met KM-393-2 (2) in flens wieltap op bevestigingsmoer monteren (afbeelding II).

Aandrijfas met sluitringen en bevestigingsbouten aan flens wieltap monteren (afbeelding III) – aanhaalkoppel 50 Nm + 60° + 15° – aan KM-468-B tegenhouden.

KM-468-B van wielnaaf demonteren.

Bevestigingsbouten voor remsteunplaat aan schuine draagarm monteren (afbeelding IV) – aanhaalkoppel 50 Nm + 30° + 15°.

Reinigen

Roest en verontreinigingen van raakvlakken remschijf en wielnaaf verwijderen.

Inbouwen, monteren

Remschijf aan wielnaaf monteren – aanhaalkoppel 4 Nm

Remschoen met remleiding op remschijf aanbrengen en met bevestigingsbouten aan schuine draagarm monteren (1) – schroefdraad bijsnijden en bevestigingsbouten met borgmiddel aanbrengen – aanhaalkoppel 80 Nm.

Schokdemper aan schuine draagarm monteren – aanhaalkoppel 110 Nm.

Remleiding op remslang monteren – aanhaalkoppel 16 Nm.

Remdrukslang met borgplaat (2) aan houder bevestigen.

Afstellen

Gekartelde afstelknop van afstelunit handremschoen zolang door montagegat naar boven draaien tot remschijf vast zit, daarna weer zover terugdraaien dat remschijf net los draait.

Inbouwen, monteren

Remsysteem ontluchten – zie werkwijze "Remsysteem ontluchten" in groep "H".

Achterwiel aanbrengen – aanhaalkoppel 110 Nm.

wil je eventueel een afbeelding laat het weten

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

zo dat is nie niks succes ermee

jurgen1979 (0), 12 jaar geleden

heb je daar eventueel afbeeldingen van bij

mvg jurgen1979 alvast bedankt

jurgen1979 (0), 12 jaar geleden

dankje jan5047

kleijn (0), 12 jaar geleden

lijkt heel wat probleem is je moet div trekkers hebben
wil de afbeelding wel sturen maar het zijn er nogal wat
zijn meer afbeeldingen met hoe je het doet en het er uitziet
zou zeggen begin kom je het vanzelf tegen de problemen dan

zal ondertusssen de meest belangrijke voor je uitdraaien

maar nogmaals je moet wel het gereedschap hebben dan voor al de spulletjes waar je mee trekt en drukt


zijn potverdorie 13 pagina,s had ik maar niks gezegd uitdraaien inscannen heb ik een weekend voor nodig

jurgen1979 (0), 12 jaar geleden

als je wilt kun je het ook in een pdf bestand mailen naar jurgen_schuddebeurs@hotmail.com.
zoals ik het lees moet ik er wel een dag voor uittrekken.

mvg jurgen1979 afwachtend op de afbeeldingen

alvast bedankt kleijn

kleijn (0), 12 jaar geleden

lijkt vaak erger als dat het is maar ligt aan je gereedschap wat heb je
maar stuur ze wel door kijk zelf maar

kleijn (0), 12 jaar geleden

spul is weg nu hopen dat het aankomt doe je best

jackvectrac2.0ne (0), 12 jaar geleden

Is een hels karwij bij een omega die achterlagers. Als je het juiste gereedschap hebt is vaak iets beter te doen, maar dan nog. Heb het zelf enkele malen mogen doen maar ben je meerdere uren mee bezig.

suc6

Gr Jack

Mistral (0), 12 jaar geleden

Dit is echt een gigantische klereklus. Bezint eer ge begint.
Want eenmaal begonnen is er geen weg terug.
Zorg dat je de juiste hulpgereedschappen hebt. (trekkers / wiellager demontage set)
Bestel het SKF lager op Ebay.de, scheelt je de helft van de prijs.
En wanneer je het nieuwe lager geplaatst hebt, NIET de as erin duwen maar er doorheen trekken.
Anders druk je het nieuwe lager uit elkaar en is deze naar z'n grootje.
Als dit je eerste keer is, dan gaat je dat in 1 dag niet lukken.
Veel sterkte en wijsheid gewenst,
Mistral

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.