Hoi allemaal,
Ik rij alweer een tijdje rond in deze opel omega (gekregen van een goede maat van me toen de distributieriem knapte op m'n vectra).
Het gaat om de opel omega B uit 1998 (2.5L V6 AUT met X2.5XE blok).
Het is een prachtig ding, echter heb ik al een tijdje een probleem met de KVS:
De auto stinkt naar KVS na het rijden, en ik moet ongeveer om de 250-300 km het reservoir vullen. Er komt ook continu witte rook uit de dubbel remus-uitlaat achter, zelfs als het blok op temperatuur is. De rook is te vergelijken met een koud blok zeg maar (dus geen wolken, maar gewoon pufjes).
Temperatuur in het blok schommel van net onder de 80C bij stadsverkeer en gaat omhoog naar de 95-100 als je een flinke dot gas geeft. Temperatuur is in ieder geval niet stabiel.
Mijn idee is dat het hier niet gaat om een rotte waterpomp (dan was de KVS sneller op), de KVS verdampt alleen tijdens het rijden, bij stilstand is er geen verlies (ook niet onder de auto). Verder is het kvs reservoir mooi schoon (geen drab) en knetter ook de pijlstok van de olie niet icm een aansteker.
Heeft iemand een idee of suggesties dat het hier om een lekke koppakking gaat? Het probleem is op dit moment budget, anders had ik hem wel gelijk naar een monteur gebracht, roeien met de spanen die je hebt zeg mar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met de snuffelproef word je heel wat wijzer ,anders blijft het gissen. Sterkte er mee.
Omdat ik niet een professional ben: Wat is een snuffelproef :) ?
13 jaar
de snuffelproef is een methode om uitlaatsgas in het koelsysteem op te sporen. Als je koppaking lekt,krijg je uitlaatgas in het koelsysteem. Er zijn 2 manieren.
1e met een 4gasmeter (die elke garage wel heeft) boven het expansievat te snuffelen.
2e met een apart setje waarvan de kleur van de vloeistof verandert als er CO geroken wordt. (die hebben niet alle bedrijven).
Ik zou de waterpomp niet zo snel afschuiven. Mogelijk zit het schoepenwiel wel los. Dan neemt ie hem stationair wel mee,maar op toeren gaat ie slippen,dus geen circulatie. wordt de kache en andere leidingen wel goed warm?
Bedankt voor de uitleg Maarten,
De kachel komt prima op temperatuur, en het is ook prima vertoeven in de auto op 23C :).
Ik ga binnenkort toch maar even langs bij de dealer (dit zal ook wel geen uren duren toch, zo'n testje?).
Ik zou eigenlijk van het weekend van friesland richting keulen, maar we pakken toch maar de "andere" auto, ben bang dat als er iets mis gaat onderweg, dat het dan ook goed mis is.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar