close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Hoge motortemperatuur+kachel altijd koud

Bouwjaar: 1993

Hi mensen,

wie heeft er een oplossing voor onderstaand probleem?

Ik heb een Astra F uit '93, een 1.7 TD. Sinds gisteravond loopt de motortemperatuur vrij hoog op, rond de 95 of 100 graden na een half uurtje rijden. Ook blaast de kachel alleen maar koude lucht, niet meer warm te krijgen.. Het rare is dat na de eerste 5 minuten rijden de kachellucht wel wat warmer wordt maar even later blaast deze weer koude lucht, terwijl ik van de draaiknoppen afblijf.
Ik heb er een liter koelvloeistof bijgemikt, dit reservoir was zo goed als leeg bij een koude motor. Deze liter ging er makkelijk bij, een tweede liter moet ook wel lukken. Er lekt niet echt iets geloof ik, zag iig. geen plas vloeistof onder de auto liggen.

Alle raad welkom, b.v.d., Arno

Geplaatst door

dupl-u-20279-5dd14a837992f+ArnoJanssen (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat je zelf simpel kan doen:
Als je kijkt naar de wand tussen de motorruimte en de passagiersruimte van de auto dan gaan daar halvewege 2 slangen door deze wand heen. Deze gaan naar de kachel. Je kan de temperatuur proberen te voelen van deze slangen.

Daarnaast heb je de radiateurslangen. De radiateur is die "dikke plaat" van allemaal metalen buisjes helemaal vooraan de auto, gelijk achter de voorbumper. Je hebt hier 2 dikke slangen naar toe lopen vanaf het motorblok. De bovenste is de aanvoer en de onderste de afvoer. Probeer (voorzichtig) te voelen of beide slangen goed warm worden.

kasperht 0

18 jaar

als je water vaak moet bijvullen dan moet je kijken als de motor goed warm is onder het rijden of hij witte rook blijft houden dan is in mijn gevoel de celinderkop pakking kapot want hij kan de druk niet meer opbouwen voor naar de verwarming kachel toe of je moet kijken of hij nergens lekt dan kan ook zijn dat je radiatortje van kachel dicht zit

stater 0

18 jaar

Het is in een jaar tijd rijden de eerste keer dat ik dit moet bijvullen, van witte rook is ook geen sprake. Heb ook binnen in de auto geen lekkages.
Ben gisteren ergens heen gereden: niks aan de hand. Reed ik weer terug naar huis, toen dook ineens dit probleem op. Nog nooit last gehad van dit voorval, ineens was het er dus. Verdere tips welkom !

dan moet je voelen aan de twee slangen wat naar de verwarming gaat eens na voelen of die allebei warm zijn als er een koud is dan kan je lucht in de leiding zit en als ze alle twee warm zijn dan zal ik eens kijken of de klep het goed doet

stater 0

18 jaar

Zal er eens naar kijken wanneer ik morgen weer geredn heb. Welke slangen zijn dir precies, waar zitten ze? Ben nl. niet supertechnisch dus als ik er niet uitkom laat ik er wel even een mannetje naar kijken. Klinkt als een vrij goedkope en kortdurende reparatie of vergis ik me?

arno

je hebt gewoon lucht in je systeem!daarom blaast de kachel alleen maar koude lucht!de koelvloeistof moet ergens heen zijn,of een lek ergens,denk aan een kapotte slangeklem,waterpomp e.d. en je slangen van de radiator,dus debovenste en onderste horen normaal even warm te worden,maar door dit kan het ook zijn dat de onderste kouder blijft!

in het ergste geval is het je koppakking!als je een tijdje hebt gereden,zijn dan ook de slangen hard ?de slangen van de radiator?( hard van de druk)

@stater

met een defecte koppakking zou hij zeker nog warme lucht moeten blazen!er zou net teveel druk op het systeem komen i.p.v. helemaal niks!door de eventueel defecte pakking..

Succes

stefan84 0

18 jaar

Stefan, ik begin, met mijn beperkt technische verstand, je nu een beetje kwijt te raken ben ik bang.. Laat er dan maar iemand naar kijken denk ik.

of laat het systeem even onder druk zetten om eventuele lekkage te bekijken en de oorzaak vast te stellen..

stefan84 0

18 jaar

Het is al opgelost. Bleek een lekkage in een slang te zijn die op het oog niet zichtbaar was. Slang is vervangen, koelvloeistof bijgevuld en de boel ontlucht. Nu wordt het weer op de juiste plekken warm en koud!
Bedankt voor jullie goede raad, groet Arno


en succes met je auto verder

stefan84 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.