Opel Omega 20i 16V Climate Controle 1998 Diamont Stati: Hoge temperatuur met caravan

Bouwjaar: 1998

KM stand: 78800

Mijn temperatuurmeter loopt met caravan extreem hoog op, 120 graden... echter motor kookt niet. Vorig jaar 1e keer, onderweg naar Spanje met een buitentemperatuur van 30gr en hoger. Na zo'n 700 km loopt opeens de temperatuur op 120gr... van de weg in Frankrijk en thermostaat vervangen..probleem blijft... en des te meer km we maken hoe frequenter de temperatruur oploopt. Niks help dan meer en uiteindelijk rijden we met Climate controle op HI, hoogste blaasstand en zetten hem dan uit... temperatuur zakt... maar loopt toch weer op. In Spanje bij de Opel alles gechecked.... nieuwe rediateur..probleem opgelost dachten we omdat de terugreis geen problemen gaf.



Dit jaar exact hetzelfde probleem, met het zelfde verloop!! rond de 700 km loopt de temperatuur op, zelfde zaken gedaan... temperatuur van de CL. controle op HI.. helpt iets. In Spanje weer alles laten controleren.... hebben ze 2e FANstand geschakeld aan de eerste stand... op de terugweg heeft de auto zich goed gehouden en in de bergen ging perfect... wel tot 2x toe weer even hetzelfde euvel... 120 graden, niet koken.... en zakt dan weer opeens.



wat is er tot nu toe gecontroleerd... alles! aan de diagnostic gegaan bij de opel. Caravan weegt 1300kg (laten wegen), mag 1500kg trekken.,.....



pointwood

Geplaatst door pointwood (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

is de meter op het dash wel goed of zijn zender??? bij 130 graden kookt de motor echt wel hoor. als dit niet het geval is lijkt het me dat de meter een verkeerd signaal krijgt of zo nu en dan in de war is.



pointwood (0), 20 jaar geleden







Tja.. heb hem 1 keer flink laten doorlopen en toen geen kokende motor. Tot op heden ook geen water bijgevuld. Heb in Spanje gereden met de computer aangeplugd, bleek dat bij lage temperatuur van de motor (90-95gr) de meter 5 graden afweek tov computer, dit gecontroleerd met infrarood meting op de slang. Echter hoe hoger de temperatuur des te accurater de temperatuurmeter. De fix werkt wel, zodra de de fan aanslaat pakt hij direct de 2e snelheid op. Zou het misschien verstandig zijn om een 2e koelfan te plaatsen die ten tijde van extreme hitte - warmte bijspringt?? ...kan dit wel??





pointwood (0), 20 jaar geleden

Nog even wat anders..... heeft het zin om dit probleem bij Opel Nederland neer te leggen.... of werkt dat niet zo?



Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

tja, opel nederland heeft de dealers he.....en die moeten het op kunnen lossen. dus dat maakt niet veel uit. ik denk dat het moeilijk wordt voor een wagen van 1998 om nog wat terug te krijgen van opel. nogmaals laat de temperatuursensor en temp meter goed controleren. ik denk dat het probleem daar in zit.





ppijpers (0), 20 jaar geleden




Ik heb verleden jaar precies hetzelfde meegemaakt met de caravan.

Bij Munchen steeg de motortemperatuur boven 100 graden van mijn Vectra 18i, 16V.

In Italie de temperatuurschakelaar van de fan laten vervangen.

Volgens mij is het probleem niet verholpen. De schakelaar schakelt pas na het overschrijden van de 100 graden in en de temperatuur daalt dan wel. De monteur hier in nederland zegt dat dat normaal is ..... Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.

leo6528 (0) PRO, 20 jaar geleden




Om van je probleem af te komem moet je de radiateur vervangen.

Deze stroomt niet goed door waardoor de temperatuur van de motor

te hoog wordt met het rijden van caravan.



Uit ervaring deze tip het heeft mij heel veel tijd gekost om het probleem op te lossen.


Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

is het opgelost??



pointwood (0), 20 jaar geleden





Nee ik denk nog niet dat mijn probleem is opgelost. Momenteel rijdt ik nog steeds met de 2e fanstand aan, anders gezegd, zodra de fan aanslaat pakt hij de hoogste snelheid op ... die normaal gesproken eigelijk pas bij 107graden moet aanspringen.

Deze stand heb ik gebruikt om terug te komen uit spanje, nu hier in Nederland loopt de temperatuur op tot max 97.5 graden. Ik ga hem deze week weer terugzetten, kijken wat hij doet... en nu uiteraart allemaal zonder caravan. Ik weet niet waarom.... maar ik denk toch dat de radiateur 'weer' verstopt zit... of een slechte doorstroming heeft..ondanks dat hij vorig jaar in Spanje (toen het probleem zich voor het eerst oppenbaarde)is vernieuwd. Want toen was het probleem verholpen... en kon ik zonder problemen terug naar nederland.. maar misschien was het koelsysteem vervuild, of wordt het nu nog steeds vervuild waardoor de radiateur opnieuw deze problemen geeft.



Dus eigelijk weet ik niet goed wat ik moet doen.... elk bezoek aan de garage kost geld, en weet nog steeds niet met zekerheid of mijn probleem dan is opgelost! omdat ik dat pas weer kan checken als ik met de sleurhut richting het warme Spanje rijdt. Of gewoon inruilen voor een ander!



Dus nog steeds een probleem, weet wel dat ik zo niet op vakantie ga.....dus als je iemand weet! 70.000 km en altrijd binnen gestaan ;)



Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

nee, ik weet niet iemand voor de wagen. jammer dat het probleem er nog steeds in zit.



mfb (0), 20 jaar geleden

is dit probleem al opgelost? Ik heb zelf een '96 vectra met de zelfde simtec motor electronica.

Bij mij loopt de temperatuur meter heen en weer tussen beginstand en ~90gr. De vin slaat dan niet aan. Maar met lang stationair draaien slaat de vin wel aan ook als de meter in het koude gebied staat. Ik hou het op een defect van de temp.zender (NTC) wat bij jou auto pas bij hogere temp. zich voor doet.





Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.