Hallo allemaal,
Ik heb een omega station 2.5 v6 van 96. Sinds een tijdje, alleen als ik opschakel, schiet mijn toerenteller naar de 2500/3000 tpm. Dus op het moment dat ik de koppeling intrap, schiet hij omhoog, net alsof je tussengas geef. En dit gebeurt alleen bij een warme motor,bedrijfstemp. Weet iemand hier hoe dit kan, of wat er eventueel kapot is?
Met vriendelijke groet,
Dimitri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de EGR al afgesloten???
reinig de stappenmotor(LFR).
En de gasklep eens.
Willem
De stappenmotor heb ik 1 mnd geleden al schoongemaakt en dat gaf geen verbetering. Ik weet niet of de EGR is afgesloten, ik heb de omega net een half jaar. Waar zit de EGR bij deze motor en hoe kan ik zien of hij afgesloten is?
Dimitri
19 jaar
Een EGR wordt afgesloten dmv een plaatje tussen de doorvoer kanalen te zetten en de gassen er niet meer door kunnen komen.
Check ook alle vacuum slangen eens, een beetje valse lucht doet het stationair omhoog gaan.
EGR = exhaust gas recirculation, deze klep zit op het inlaat een rond ding met een stekker erop.
Willem
Okee, ik ga er vandaag mee aan de slag. Zon plaatje om de EGR af te sluiten, hebben ze dat bij de opeldealer? En helpt het, om de EGR schoon te maken, net als de stappenmotor, of is dit niet mogelijk?
Dimitri
19 jaar
Plaatje moet je zelf maken.
Stappen motor gewoon schoonmaken met remmenreiniger
evt schoonmaken van de EGR kan wel helpen, maar is maar van tijdelijke duur.
Willem
Heb gister de stappenmotor en de gaskleppen schoongemaakt met carburatorreiniger.De gaskleppen waren zwart en het zat er dik op.Ben ik even mee bezig geweest,ze glimmen weer.
De stappenmotor zag er nog goed uit, na een maand. De vacuumslangen zien er ook goed uit, zijn niet poreus ofzo. De EGR heb ik ook gevonden,valt eigenlijk niet te missen.
Maar ik zal eerst een plaatje moeten maken. Moet dat een dik plaatje zijn? Of is een metalen plaatje van pakweg 1mm dik genoeg?
Het lijkt erop dat het probleem nu opgelost is. De motor reageerd beter op gas geven. Maar ik zal een paar dagen verder zijn om ook echt te kunnen beoordelen of de motor niet omhoog schiet in het toerental.
Maar ik wil toch graag weten wat de voordelen zijn als je de EGR doet afsluiten. Ik ga dat plaatje alsnog proberen te maken, alle tips hierover zijn welkom.
Alvast bedankt hiervoor,
Dimitri
19 jaar
1. Egr plaatje ongeveer 2mm dik.
2. Voordelen afsluiten EGR.
* Minder vervuiling van het inlaat.
* Soepelere motorloop bij halflast/constante snelheid.
* Geen vervuilde EGR meer waardoor storingen voorkomen worden.
* Bij mijn vectra v6 een lager verbruik. (ong 0,5l/100km zuiniger)
Succes
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar