Hallo,
Ik heb een omega 2.5 6cil. X2.5XE automaat 1998, die soms niet wil starten. De startmotor draait prima, maar motor pakt niet aan. De benzinepomp draait dan niet en ook geen ontsteking.
Het probleem doet zich onvoorspelbaar voor, en is ook zomaar weer over.
Normaal start de motor onmiddelijk binnen 1 seconde en loopt verder als een zonnetje.
Wie kent dit probleem en kan mij helpen?
Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je een startonderbreker in de auto zitten?
controleer het contaktslot is.
gr tijne
brandstofpomprelais.
Of de fabrieks startonderbreker.
Krukas sensor kan ook dit probleem geven.
Als hij niet start, knippert er dan ook een oranje controlelamp.
Willem
Martijn, Willem
Mijn auto heeft inderdaad een sleutel met transponder. Als het probleem zich voordoet is starten met onze 2e sleutel geen oplossing, en start de auto nog steeds niet. Terwijl ik start (en hij pakt weer eens niet aan) is mij een knipperende oranjelamp niet opgevallen. Momenteel start de auto gewoon weer, maar ik zal opletten zodra het weer fout gaat.
Vorige week startte hij een keer niet, maar begon na aanhoudend starten de auto toch te pruttelen, liep even zeer slecht (slechts enkele cylinders?) dit duurde ongeveer 5 a 10 seconden, en ineens probleem over, en daarna weer prima lopen.
Martin
19 jaar
Willem,
O Ja, brandstofpomprelais heb ik eerder al vervangen, maar probleem was daarna niet weg! Heb toen ook nog de zekeringen in de zekeringkast onder het stuur allemaal gechecked, en uit-in geschoven. Mocht niet baten.
Martin
19 jaar
(laat) je injectors eens checken, ik heb dit ook voor gehad met mijn vectra x25xe, was een lekke injector.
checken:
* demonteer injectorrails met injectors (injectors aan de rails laten zitten. (zit onder het inlaat/lekker klusje)
* verwijder de stekkers van de injectors
* laat iemand de auto starten (flinke tijd 20a30sec).
* check of een van de injectors begint te druppelen.
** zoja: dan is deze injector stuk
*** zonee: check dan of ze nog goed vernevelen:
* sluit de stekkers weer aan op de injectors.
* zet een opvang bak onder de injectors
* laat iemand starten.
* check of ze een mooie konus vormen als ze inspuiten.
** zoja: dan zijn de injectors goed.
*** zonee: dan is de afwijkende injector (druppelt of spuit niet mooi in) defect.
Willem
Als je toerentellernaald onderin blijft liggen en helemaal niet beweegt kun je een krukassensor gaan halen.
Willem, Danny,
Ik had vandaag weer het bewuste start probleem.
Heb goed opgelet, en volgende gezien tijdens het starten:
- De gebruikelijke controle lampen branden continue.
- Geen oranje knipperende lamp.
(oranje motormanagementlamp brand ook continue).
- toerenteller staat strak tegen de aanslag, minder dan nul.
meerdere keren verwisselen van sleutel(s) had geen invloed. Maar na 10 a 15 startpogingen gaf de toerenteller ineens enkele uitslagen, en voila, starten alsof er niets aan de hand was.
Thuisgekomen de proef op de som door te starten met de "afsleep sleutel". Tijdens het starten met deze sleutel knipperde de oranje motormanagement lamp wel. (natuurlijk niet starten maar dat is ook de bedoeling van deze sleutel dacht ik.)
De toerenteller kwam wel iets uit de hoek tot net iets meer dan nul. Met de "normale" sleutel start de motor ook gewoon weer.
Ga nu de krukassensor maar eens vervangen, en bedrading hiervan checken op breuken etc..!
19 jaar
Krukas sensor!!!!
Willem
zeker weten de krukassensor...overigens wel een lekker klusje bij een v6..
viel bij mijn veccie ander wel mee hoor opeltje, schroefde m zo los en wipte m er zo uit
Willem
Als je hem op de brug hebt is het niet zo'n lastig klusje,het is eigenlijk het makkelijkste bij dit motortype.Let inderdaad wel goed op de bedrading en leidt deze netjes.Er zijn 2 type sensoren,kunststof en r.v.s..(De stekkers passen ook niet.) succes!
weet het niet hoor maar bij de omega zit de kabel achter de koelleidingen en zo langs en de v6 van de calibra en de vectra zijn hetzelfde maar van de omega is deze anders.
en moet je de koeleidingen loshalen en deze zitten onder de inlaat vast en ten tweede kan je bij de omega op deze manier de injectoren niet testen want je moet eerst het bovendeel verwijderen dan de connectoren van de injectoren verwijdere, en dan zit er een brug over alle injectoren heen deze zitvast met 5 boutjes dus moet je deze boutjes loshalen en de gehele brug verwijderen (klemsysteem) pas dan kan je de injectoren verwijderen.
veel succes en ik hoor het wel weer.
marco
18 jaar
martin zorg wel dat je de kabel van de nieuwe senzor niet aan punten vast maakt die heet kunnen worden (ook niet de olipijl stok).
gr tijne
18 jaar
Hallo Allemaal
De krukas sensor is vervangen, en rij nu inmiddels al weer 3 maanden zonder problemen. De auto start onmiddelijk (ook tijdens vorstig weer), en loopt verder als een zonnetje. Allemaal bedankt.
Het vervangen ging eigenlijk best makkelijk.
De pakking van de uitlaat was ook lek, dus na dat we de uitlaat links hadden gedemonteerd, konden we de krukas sensor best makkelijk vervangen. (het was de kunststof versie, waarbij rondom een deel van de kabel al standaard een hitte-beschemende huls van aluminimuum zit.)
Nu bleek overigens dat de krukassensor al eerder was vervangen, want er zat nog een restje van een aluminium bescherm huls van een oude sensor achter de uitlaat. Met het monteren dus wel goed opgelet, dat de aluminium bescherming de kabel goed afschermt daar waar hij tussen uitlaat en motorblok doorgaat.
Omdat dit dus volgens mij dus al minstens de 3e krukassensor is,en de auto nu 8 jaar oud is, lijkt het mij een gevoelig onderdeel waar meer problemen mee zijn!
Vreemd dat ze me bij de opel garage, nadat ze bij het uitlezen geen foutcodes kregen, niets konden zeggen over een mogelijke oorzaak.
Nogmaals allemaal bedankt.
Martin
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar