close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Homokineet kapot of niet?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Hallo allemaal,

Ik heb toenstraks een Corsa 1.2 16V uit 2001 gekocht. Het enige wat er op de auto viel aan te merken was de aandrijfsashoes, die is gescheurd. En niet een klein scheurtje, nee die is 360 graden rond gescheurd.

Nu wil ik uiteraard zo snel mogelijk die hoes vervangen voordat de homokineet uitdroogt en eraan gaat, maar voordat ik opgelicht wordt bij de garage("Nee meneer, de homokineet is ook kapot") zou ik graag vast willen stellen of hij nog goed is of niet.
Ik weet dat als hij ratelt bij scherp sturen dat hij dan kapot is. Dit doet hij niet. Een vriend van me ging even langs de auto staan en hij zei dat hij hem heel lichtjes hoorde piepen.

Kunnen jullie zo beoordelen of hij nog goed is of niet?

Geplaatst door

Revolution2010 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Tim, dat zou toch wat zijn als we dat zouden kunnen dan liep het schip met geld echt binnen.
De beschermhoes van je homokineet is natuurlijk niet van het ene op het andere moment 360 graden rond doorgescheurd, dit is al even aan de gang dus ook het verzamelen van vuil tijdens het rijden is al even aan de gang. Hierdoor is het slijtageproces in alle hevigheid toegenomen. Er zal aan zekerheid al schade zijn aan de lagering van de homokineet. al zou je hem uitspoelen en weer lekker in het vet zetten dan nog zal de lagerschade gaan toenemen en korreltje zand is al funest (het zal zeker meer zijn). De keuze blijft natuurlijk aan jezelf maar mijn advies vervang hem gewoon kost geen godsvermogen en je weet zeker dat je niet krakend tot stilstand komt. Ps elk jaar je rubber delen onder de auto schoonmaken en met vette talk of zuurvrij vassaline insmeren.

ron001 0

9 jaar

"dat zou toch wat zijn als we dat zouden kunnen dan liep het schip met geld echt binnen"

Het lukt je toch aardig aan je antwoord te zien ;)

Ik heb dan ook besloten om de homokineet ook maar gelijk te vervangen.

Ik hoorde net trouwens ook nog een bonkend geluid. Als ik optrek in zijn 1, en op het aangrijpingspunt zegtie:"tok". Ook als ik overschakel van 1 naar 2 en 2 naar 3. Ik heb het ooit eens eerder gehad met een auto van me en ik dacht dat het iets met rubbers was...weet alleen niet meer welke rubbers(aandrijfasrubbers?). Of is dit gewoon de homokineet?

Dat kan in het onderstel zitten. Laat toch een monteur naar kijken.Vanachter de pc is dat soort problemen niet te achterhalen.Als je de een niet vertrouwt, dan ga je met de kennis van de eerste inspectie bij een ander laten kijken en dan vergelijken.

voyager 0

9 jaar

Tim

Je kan het e.e.a wel uitsluiten. Zet de wagen op de krik , bijvoorbeeld rechtsvoor. Wagen in eerste versnelling. Wiel vrij van de grond opkrikken. Met de hand de vrije slag controleren van je wiel zowel links als rechtsom. Vergelijk dit met de andere zijde.

ron001 0

9 jaar

[quote=voyager].............................................. Laat toch een monteur naar kijken. Als je de een niet vertrouwt, dan ga je met de kennis van de eerste inspectie bij een ander laten kijken en dan vergelijken.[/quote]
Ik vind dit een vreemde gedachtengang. ´Als hij iemand niet vertrouwt´. Je laat iemand die je niet vertrouwt toch niet naar je auto kijken?? Als je zelf geen ervaring hebt, of beter gezegd, geen verstand van autotechniek, dan moet je toch op een (ervaren) monteur kunnen leunen.!?!?

Het zal iets heel erg simpels zijn, maar laat gewoon een monteur effe meekijken.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Ik ga maandag als het goed is even langs een garage van een vriend van een vriend van me. Ik zal dan ook even de oplossing hier neerzetten. Ik heb op internet rondgezocht en ik gok zelf op de homokineet. Of de motorsteun(rubbers) heb ik ook wat over gelezen.

Ik zal het maandag even laten weten.

Als je nu nog geen geratel hoort in scherpe bocht , kan je gewoon de hoes vervangen nieuw vet er in , dan kan het nog aardig meevallen . aangezien de leeftijd van de wagen . ernstig gebrek aan de homokineet zal een garagehouder eenvoudig kunnen uitleggen aan de klant . als je zelf even meekijkt onder de wagen is dat goed te voelen . en begrijpen dat het een en ander aan vervanging toe is . zo krijg je vanzelf vertrouwen in de mensen die het weer in orde maken . zelf klussen of prutsen om kosten te besparen sta Ik niet achter als je er geen verstand van hebt afblijven veroorzaakt alleen maar meer narigheid . lees maar eens terug wat er mis gaat .

vrg Thorpe

thorpe 0
badge

9 jaar

Denk je niet dat het bonken van de homokineet af komt Thorpe?


Nog iets anders...ik zag net dat het koelvloeistofreservoir erg vies is...drijven allemaal kleine donkere schilfertjes in. Kan dit kwaad?

Die homokineet ga je zowieso vervangen. Bonkt de auto dan nog, kun je deze uitsluiten.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

dat zal wel motorolie deeltjes zijn die bovenkomen drijven . koppakking wordt minder . of er is een pil ingedaan die nog niet goed opgelost is , roestdeeltjes vanuit het motorblok kan ook nog al geeft dit meestal een bruine kleur aan je koelvloeistof . kwaliteit koelvloeistof gebruiken voorkomt roest !! geen kleuren mengen ! advies is goed schoonspoelen en koppakking vervangen . als de distr riem ook aan de km zit gelijk meenemen . olie en filter ook vervangen + de thermostaat . als de motor temperatuur nu nog niet schommelt en de druk niet al te hoog wordt kan je volstaan nu met spoelen en nieuwe koelvloeistof .

thorpe 0
badge

9 jaar

Homokineet was nog in orde, maar de hoes die eromheen zat was gescheurd. Deze heb ik laten vervangen. Het bonken was daarmee niet weg(althans wel minder, leek het?)

Vandaag is de auto toevallig afgekeurd vanwege het draagarmrubber. Ook dit zou het kunnen zijn. Ook de stabilisatorstanghoes(denk dat ze rubber bedoelen?) was kapot.

Als de hoes kapot was , is het vet er grotendeels uit geslingerd en er allerlei vuil/zand in gekomen , questie van tijd dat hij echt kapot gaat.

Zit er inderdaad dik in want de hoes was ook niet een beetje gescheurd, maar volledig rondom. Maar ik rijd er nu alweer enkele maanden mee rond en vooralsnog geen problemen.

Nog een tip . zet je stuur recht als je de wagen uitstapt staat het stuur links of rechtsom dan staan de hoezen langdurig onder spanning . als ze wat minder worden zullen ze sneller inscheuren .

thorpe 0
badge

9 jaar

Dank voor de tip! Dit heb ik toevallig onbewust eigenlijk altijd al gedaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.