Beste mensen,
Wij hebben laatst van onze Opel Meriva -A, Z-1.6XE Easystronic, bezine, bouwjaar 2004, de dynamo laten vervangen, gloedje nieuw.
Om een idee te krijgen wat de kosten daarvan zouden zijn, heb ik een Opel dealer gebeld, welke mij aan de hand van het kenteken en chassis-nummer, vertelde dat er een 120Ah dynamo standaard in het voertuig zou zitten.
Ik ben daarop naar een garage in de buurt gegaan en heb de kapotte dynamo laten vervangen voor een nieuwe, Bosch 120Ah dynamo.
Wat opviel, bij het ophalen van de auto, nadat deze gerepareerd was, was, dat het toerental van de auto, stationair 1500 tot 1700 toeren/min was.
Bij het loslaten van de rem, begon de auto al zelf te rijden, en moesten we ook vaker tanken.
Dit hebben wij gemeld bij de garage waar we de auto hebben laten repareren, welke ons vertelde dat dit niet aan de dynamo kan/kon liggen.
Omdat we het niet eens waren met deze uitspraak, nogmaals aangegeven dat de auto zeer hoog stationair reed, wat hij daarvoor, ondanks de kapotte dynamo, niet deed en dat dit is begonnen na het plaatsen van de nieuwe dynamo!!!
Nu mijn vraag:
- kan de motor van de auto hoog stationair gaan draaien (1500-1700 toeren), door een nieuwe (verkeerde) dynamo. (bijv. 90 Ah origineel van fabriek af, 120Ah na
vervanging kapotte 90Ah dynamo)
- kan daardoor (dynamo- hoog toerental) de auto geheel uitvallen waarbij het controlelampje op het dashboard (versnellingsbak) op F komt te staan waardoor de auto
geheel niet meer te starten is. Volgens controlelampje dashboard blijft de versnellingsbak in/op F staan, normaal N of A.
- Auto is momenteel niet meer te starten en blijft in de F staan, ondanks de plus/min kabel van de accu los te maken (resetten).
- Wat is de oorzaak van het hoge toerental, Wat is de oorzaak van de easytronic versnellingsbak welke in de F stand blijft staan.
Wij zouden geholpen zijn als iemand ons kan vertellen wat beide problemen kunnen zijn, wat de oorzaak daarvan is.
Alvast bedankt,
Gr. Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je meerdere problemen hebt.....
Dynamo van 120 A of 100 A maakt eigenlijk niks uit zelfs niet in prijs, dus ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem geeft.
Waarom heb je de dynamo laten vernieuwen? En had je al enige problemen voor de dat je de dynamo liet vernieuwen dus afgezien van de dynamo?
Kijk eens bij je luchtfilter aan de achterkant daarvan lopen 2 dikke plastic leidingen is daar er niet 1 van los? Of misschien bij je gasklephuis?
De F staat voor dat er een fout in je TCMecu zit (regelapparaat van je versnellingbak) dus ik zou zeggen laat hem een uitlezen dan weet je misschien iets meer waarom hij de F af en toe zet.
Hallo Downforthecause
Even terug naar het begin dan.
Rond de kerstdagen, onderweg naar familie, begon de auto raar te doen, hoe en wat... tijdens het rijden voelde het sturen op enig moment zwaar aan. Na enig moment viel de motor langzaam uit als ook de stuur- en rembekrachtiging. Alle lampjes van het dashboard begonnen te branden, motor engine, accu, olie, kortom.... een kerstboom aan lampjes binnen. De auto kon nadat deze was uitgevallen, niet meer gestart worden. Nadat de auto weer met startkabels gestart werd, konden we zo'n 3 km rijden totdat deze weer net als daarvoor vanzelf afsloeg. (op dezelfde manier als daarvoor) De wel bekende pechhulp gebeld: volgens de terplaatse gekomen pechhulp, welke de accu aansloot op een multimeter in zijn auto, bleek dat de accu niet opgeladen werd (10Volt), waardoor de auto na enige tijd vanzelf zou afslaan. Dus de dynamo kapot. Met een noodaccu van de pechhulp, welke als donor werd aangesloten, kon de auto gereden worden naar de dichtsbijzijnde garage. Tijdens deze rit verder geen problemen ondervonden. Daar aangekomen, werd de auto de volgende dag onderzocht (computer), waarbij het verhaal van de pechhulp medewerker werd bevestigd. Dus is er een nieuwe Dynamo geplaatst. Bij het ophalen van de auto, bleek het toerental 1500-1700 tpm te zijn. Dit gemeld bij de garage, welke ons vertelde dat dit niet aan de nieuwe dynamo kon liggen. Vreemd... want voor het plaatsen van de nieuwe dynamo al die tijd, 6 jaar, geen problemen met het toerental.!! Direct na het plaatsen van de nieuwe dynamo, het te hoge toerental probleem. Gezien de drukte bij de garage een controle afspraak gemaakt voor komende maandag. Gister gaat vrouwtje met de auto weg en op enig moment verschijnt de F in het dashboard. Na enkele meters te hebben verder gereden, max. 50 meter, na het verschijnen van de F, waar normaal de N en A vermeld worden (versnelling)sbak) gaat de auto zonder horten en stootten verder en vervolgens afslaat en stilstaat (vanzelf). Alsof het leven uit de auto langzaam wegvloeide. Op dat moment viel de stuurbekrachtiging en rembekrachtiging uit (logisch - motor sloeg af!). Daarna geprobeerd de auto opnieuw te starten (sleutel), wat niet lukte. De versnelling bleef constant een F aangeven wat niet veranderde. Auto had voor het afslaan die dag verder nooit noemenswaardige problemen, heeft jaarlijks zijn beurtjes gehad, kleine APK puntjes, zoals ruitenwissers, lampjes, remblokjes, etc. In 2011 nieuwe distributieriem/ketting door dezelfde garage als de dynamo, laten plaatsen (moest ivm km stand). Volgens de garage, waar nu de auto staat, heeft de auto de hele middag aan de computer gehangen, waaruit zou blijken dat er iets met de versnellingsbak zou zijn. Logisch want de versnelling blijft een F aangeven en is niet meer in de A of N te krijgen. Bij het plaatsen van de dynamo, heeft men de luchtfilter en alle andere zaken welke daaromheen gebouwd zitten losgemaakt, om de nieuwe dynamo te kunnen plaatsen. Dynamo is dus van bovenaf er op nieuw ingezet.
Direct vanaf het moment van het plaatsen van de nieuwe dynamo 28 december 2012, problemen met een hoog toerental. Dit gemeld bij de garage. Gezien de drukte pas op 14 januari 2013 tijd. Met alleen het hoge toerental, verder absoluut geen andere problemen/storingen, tot 10 januari 2013 verder gereden, waarop die dag de motor langzaam uitviel en de versnellingsbak van de auto in de F-stand blijft staan. (zie omschrijving hierboven) Is vanaf die dag niet meer te starten, versnelling blijft in de F-stand staan, ook al sje de versnellingspook beweegt/gebruikt.
Hoop dat je nu meer inzicht hebt gekregen over de gebeurtenissen van afgelopen weken.
Hoor graag van je/jullie wat het probleem/oorzaak kan zijn.
Gr.
Michel
11 jaar
Uitgebreid verhaal....Maar komt dus neer omdat je dynamo te weinig heeft bijgeladen dat je hem hebt laten vernieuwen, als hij nu teveel had bijgeladen zou je namelijk iets kunnen hebben "overbelast" waardoor er iets "opgeblazen" had kunnen zijn, vandaar mijn vraag eigenlijk.
Als hij de hele middag aan een computer heeft gehangen neem ik aan dat ze wel een foutcode hebben, dat zou meer helpen anders word het gokken, wat meestal een probleem is bij deze versnellingbakken zijn de aansturingsmotoren van de schakelvorken.
Zelf niet meer gekeken of er een slang in de buurt van je luchtfilterbak loshangt? Of bij je gasklephuis?Of dat je ergens een luchtlekkage hoort als je bij draaiende motor even kijkt.
Hallo Downforthecause,
Vandaag garagehouder aan de telefoon gehad. Volgens de garagehouder is de hoofdcomputer van de versnellingsbak naar zijn gallemieze (kapot)
Zouden ook twee kleine motoren bij gemoeid zijn, zegt jou dat iets?.
Volgens de garagehouder is dit een bekend probleem bij de Opel Meriva, easytronic.
Kan geen revisie op of tweedehands, is namelijk bijna niet aan te komen, advies nieuwe computer.
Gezien de auto nog in perfecte staat is, m.u.v klein deukje in de bumper achter, verder helemaal strak in de lak en van binnen ook nog zeer netjes,
weten we niet zeker of we de auto laten maken, de kosten van deze reparatie is behoorlijk.
Garagehouder heeft al gezegd dat hij de auto wilt inruilen en deze zelf zal repareren om vervolgens te verkopen.
Nog even de laatste vraag.
Twee weken rijden met een toerental van 1500/1700 tpm stationair kan dat een probleem hebben veroorzaakt aan de versnellingsbak (computer).
Is even flink balen, gezien we twee weken geleden al flink in de portemonnee hebben moeten duiken voor alleen een dynamo.
Omdat de auto al in en bij de garage staat, heb ik zelf geen controle, door jou boven genoemd, niet meer kunnen uitvoeren.
Gr.
Michel.
11 jaar
De onderdelen zeggen mij uiteraard iets.
En je inderdaad beide vervangt heb je grote kans dat je het probleem oplost al was het maar dat er dan weinig elektronisch onderdelen over blijven namelijk.Afgezien van je schakelpook uiteraard.
Revisie is wel mogelijk zelfs laten testen of ze inderdaad stuk zijn is ook mogelijk zowel de ecu als de motoren (zijn 2 aparte onderdelen) kunnen ze testen evt. repareren.(Actronics dit bedrijf doet alleen zaken met andere bedrijven dus je garage zal het dus wel moeten uitbouwen en opsturen.)
2eHands is het ook verkrijgbaar zelfs met garantie, (onderdelenlijn staat er een aantal op is zo vrij in te zien via internet.)
Let wel op alles moet ingeleerd worden met originele software en met een tester zelfs het ontluchten en het inleren van de schakelpunten dus zelf op je oprit gaat dit niet lukken.
Vergis je niet je hebt altijd zelf controle het blijft namelijk JOU auto.Reparatie zou pas moeten gebeuren zodra jij als eigenaar toestemming hiervoor geeft.
Niet meer gevraagd welke foutcode erin zit?
Hallo Downforthecause,
Heb de volgende foutcodes weten te bemachtigen van de garagehouder.
P1700 - P0725 - P1129 - P1722 - P2105 - P0505 - P1895 - P1896 - P1607 - P0569 - P1572.
Heb inmiddels al een afspraak met de Opel dealer gemaakt om vanuit hun expertise naar de auto te kijken. Deze kosten zijn nog te overzien, en kunnen het verhaal van de garagehouder onderbouwen of ontkrachten.
Garagehouder heeft als volgt geantwoord op de volgende vragen:
- Hoe zit het met het hoge toerental / icm de nieuwe dynamo (heeft niets met elkaar te maken, het hoge toerental is ontstaan doordat de computer van de versnellingsbak (ECU) kapot is gegaan.
- Dat kan niet want direct na het in ontvangst nemen van auto, na vervanging nieuwe dynamo, was het toerental hoger dan normaal ( mogelijk dat er toen ook al sprake was van een kapotte (gaande) ECU.)
- Hoe kan dit toerental dan direct bij het ophalen van de auto, zijn ontstaan? (kan niet, heeft niets te maken met de dynamo, moet daarna gebeurd zijn)
- een stationair toerental van 1500/1700 toeren pm is toch niet goed voor de auto/versnellingsbak (kan verder geen kwaad omdat de auto een versnellingsbak heeft welke zowel hand als automaat geschakeld kan worden, hierdoor zouden de krachten door het hoge stationair op de bak of motor verder geen probleem/kwaad kunnen)
- Is de ECU direct gemeten (neen, dat kan niet, alle foutmeldingen bij elkaar geven aan dat de ECU kapot is)
- kan het zijn dat er misschien enkele kabels/luchtslangen loszitten waardoor de foutmeldingen ontstaan (neen,niet direct)
- De auto is uitgelezen door een collega (concurent) welke met een laptop of dergelijke (uitleesapparatuur) de diagnose gesteld heeft.
Is dit mogelijk met alleen een laptop od.?
- Kan de auto uitgelezen worden, zonder dat de motor gestart kan worden via het contactslot? De motor start op dit moment in zijn geheel niet. Hebben bepaalde onderzoekstesten een draaiende motor nodig ?
Zonder iemand van iets te beschuldigen, waar we verder inhoudelijk geen verstand van hebben, is het meer een kwestie van "toevalligheden" en de manier waarop de garagehouder en het personeel ons te woord staan. Dit kan niet, dat kan niet, het zal wel komen doordat u.............
Daarom vind ik het fijn om via deze website (forum) meer inzicht te kunnen krijgen in zaken waar ik nauwelijks/geen verstand van heb en anderen dus wel.
Op deze manier kan een defect/situatie onderbouwd worden door meerdere specialisten die hetzelfde zeggen, maar ook ontkracht worden, waardoor je niet alleen staat
in je verhaal.
Het is niet mijn bedoeling een "geschil" via het internet uit te vechten met behulp van jullie expertise, maar meer bedoelt om te checken of bepaalde situatie kunnen/kunnen afspelen en wat daar mogelijk de oorzaak van kan zijn waar een garagehouder (anders) over spreekt.
Bedankt voor je reactie.
We wachten nu de diagnose van de Opel dealer af!
11 jaar
Hallo Downforthecause (en alle andere geinteresseerden)
De auto staat nu bij de Opeldealer.
Hebben de volgende diagnose gesteld:
- hebben de twee motoren vervangen om na te gaan of dit het probleem was. Blijkt niet het probleem te zijn, hoeven we daarom ook niet te betalen!
- hebben de versnellingsbak nagekeken, blijkt allemaal, voor zover te zien, goed uit te zien.
- Blijkt dat de actuator (ECU) kapot is. Kan vervangen worden en zal zodoende maandag as. een afspraak maken.
Heb alleen de volgende vraag nog aan jou/jullie:
Als het toerental van de Opel Meriva Easytronic stationair tussen de 1500 en 1700 tpm is, en dit zo'n 10 dagen lang, waarbij de auto, bij het loslaten van het rempedaal, vanzelf begint te rijden, kan dit wel of geen kwaad voor de versnellingsbak/ECU/2 motoren. Ik kan me voorstellen dat als je voor het verkeerslicht staat te wachten, het toerental van 1500/1700 tpm, (krachten) constant op de versnellingsbak staat, deze krachten op bepaalde onderdelen komt te staan.
Hoor het graag van je/jullie!
Voor nu, bedankt voor je reactie's en zie graag nog een reactie op mijn laatste vraag!
Groetjes,
Michel20
11 jaar
Beste Mensen;
PROBLEEM OPGELOST!!!!!
In ons geval, dat de versnellingsbak van onze Opel Meriva, Easytronic, in de F-stand bleef staan en niet meer te starten was,
bleek een kapotte ECU (versnellingsbak computer) te zijn.
Na uitsluiting van mogelijke andere problemen als:
- 2 motoren, welke aan de versnellingsbak vastzitten.
- versnellingsbak zelf
- ECU van de versnellingsbak.
Kosten voor het vervangen van een nieuwe ECU......incl BTW en arbeid.
Toerental van de auto is op dit moment weer zoals het hoort!
Met dank voor al jullie reacties!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar