Opel Meriva: Koppelingsplaat en probleem, advies graag van een kenner of mont

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8v

Beste auto kenner of monteur,

Wat kost een koppelingsplaat en drukgroep vervangen? een beetje scherp geschat of werkelijke kosten

Ben nog steeds op zoek naar het probleem van stotend wegrijden met een koude motor of deze die een tijdje heeft stil gestaan, bobine en bougies zijn al vervangen. zie ook bericht van 8 september om 14:46 uur

help aub?

Mvg

Joe

Joe5493

Geplaatst door Joe5493 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

dv (0), 17 jaar geleden

al bij een opel dealer langs geweest??

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

He Dv,

" Goude dribbelaar", als je het bericht leest zie je dat het een terugkoppeling is naar 8 september waar je notabene zelf hebt gereageerd, en daar staat tevens dat ik een hotlijn heb met de dealer en dat ik op zoek ben naar een neutraal advies.

Maar bedankt dat je hebt gereageerd maar kan er zo weinig mee

MVG

Joe

Astra 3 (0), 17 jaar geleden

Hallo Joe,

ik heb ditzelfde probleem met een astra van oktober 2003, nieuw gekocht is hiervoor ook verschillende keren bij de dealer geweest hebben software enzo vervangen maar steeds ontkent dat het de koppeling is, heb het er toen maar zo bij gelaten, maar nou stoot ie zo erg dat het niet meer leuk is alleen doet die van mij het overwegend met vochtig weer en alleen als ie koud is, het enige wat ik wou weten is het de koppeling en drukgroep of speelt het vliegwiel en drukgroep hier ook een rol in mee, dan weet ik wat ik moet vervangen, garantie is toch inmiddels al verlopen.

groeten

Rob

dv (0), 17 jaar geleden

sorry hoor joe. als ik tijd en er erg in heb zal ik morgen achter de prijs aan gaan.

oja, en of het echt dribbelen van de koppeling is, kan ik natuurlijk niet beoordelen van afstand.

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

he Astra3,

Zoals ik het nu lees heb je hetzelfde gezeik als ik, natuurlijk heb ik ook niet stil gezeten en ben ondertussen gaan rond bellen,
Zoals het mij uitgelegt is, (ik ben natuurlijk geen kenner vandaar dat ik hier zit op problem) is het een samen hang van drukgroep en een verkleefde koppelingsplaat. Door vocht blijft hij kleven, de drukgroep schijnt "vingers" te hebben die de plaat in beweging zet, als deze vast kleeft kan hij niet de juiste snelheid krijgen dan gaat het ene deel te snel en dat geeft het stooteffect (doorslippen) en het zou kunnen dat een of een aantal "vingers" stuk of versleten zijn. Dit is wat mij verteld is maar ben nog in afwachting van verdere reakties
Ik heb hem niks horen zeggen over het vliegwiel.



He Dv

Leg mij nou eens uit wat Dribbelen van de koppeling is, dit is echt nieuw voor me en ik leer graag dus kom op met die info :-)

gr.
Joe

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Idd dit zit in de koppeling, wat je nog weleens kunt doen is de koppeling een aantal malen flink laten slippen.
Dan slijp je er een heel klein laagje af, ik denk dat er verglaasde plekken op de koppeling zitten.
Ik had dit ook bij volkswagens regelmatig en dat hielp.
het komt meestal na een poosje terug en dan weer dezelfde remedie.
Dit kimt altijd met koude motor en vochtig weer voor.
Het voelt alsof de plaat doorslaat tijdens het opkomen, wat deze ook idd doet.
De boel staat flink te schudden, als tie warm word is het weg of word het minder.

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

He Primera,

Bedankt voor je bevestiging, is dit nou een probleem met de kwaliteit van de plaat of is dit dan een drukgroep probleem, want wat zou je dan moeten vervangen of is het zo'n samenhang dat de drukgroep en de plaat vervangen moet worden.
Ik heb meer opel gereden maar heb dit nog nooit mee gemaakt mag dit gebeuren met een auto van 3 jaar en 30000 km !!???


He Omega81 / Peter,

Top site, het is nu zeker duidelijk hoe het werkt, kunnen we weer wat mee. dank!


Gr.
Joe

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dit zit in de plaat, ik heb de boel wel eens laten vervangen, maar dan was het er na 20.000km weer.
Dat af en toe flink laten slippen was de beste remedie.

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

he primera,

Hoe gaan we dit verantwoord doen, handrem erop in zijn 1 en bijna op aangrijppunt gassen ? of in een hogere versnelling en hoe lang?

Kan het schade opleveren (bv aan de motor of i.d. ) als je met het probleem blijft doorrijden?

gr Joe

Astra 3 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Dat laten slippen doe ik ook soms maar helpt bij maar weinig, als het nou droog en warm is zoals nu helpt het misschien een week maar als het de hele week regent helpt het hooguit voor 2 of 3 dagen, denk dus dat ik de boel maar ga vervangen binnenkort.
even een vraagje aan de monteurs, kan dit zonder speciaal gereedschap een as om de plaat te centreren heb ik, of heeft de astra een komvliegwiel??
dan heb je wel speciaal gereedschap nodig geloof ik.

dv (0), 17 jaar geleden

ehh, vergeten te kijken voor de prijs.
hoe leg je dribbelen uit ?? probeer het. bij het omhoog laten komen van het koppelings pendaal ( met een beetje gas geven ), en je wil dan wegrijden, liijkt het net of je een van de twee verkeerd doe. de auto gaat dan hikkend/schokkerend/dribbelend weg. denk aan je eerste auto rijles. snap je ??

joe schreef:
Dit is wat mij verteld is maar ben nog in afwachting van verdere reakties
Ik heb hem niks horen zeggen over het vliegwiel.

bij vervangen koppeling, vliegwiel laten afdraaien !!

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

he Dv,

Om het verhaal kort te houden, we hebben het dus over hetzelfde, het beestje heeft alleen een andere naam.

En nu ga jij me vertellen wat het is , en wat ik eraan moet en kan doen? toch!?




He Astra3,

Ik denk dat de geldboom maar geoogst moet worden, alleen jammer dat het zo'n slecht weer is geweest, jij hebt het al een keer vervangen hoeveel kostte dat?

gr.J

stefan84 (0), 17 jaar geleden

ligt het niet aan de veren die uitgelabberd zijn in de koppelingsplaat ?? dit veroorzaakt ook dat trillend/schokkend optrekken.als deze speling vertonen en niet meer mooi vastzitten heb je deze problemen ook vaker.


Stefan

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

He Stephan,

Bedankt voor je bericht,

Als het alleen aan de veren ligt moeten dan alleen de veren vervangen worden of moet dan alsnog het hele zooitje eruit?

gr.Joe

stefan84 (0), 17 jaar geleden

hallo joe

dat moet alsnog de koppelingsplaat vervangen worden,want de veren ( 4 stuks ) zitten n.l. in de plaat

Stefan

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

He S,

Gaat dit gepaard samen met de drukgroep, ik hoorde dat ze dan alles gaan vervangen!?

gr.J

stefan84 (0), 17 jaar geleden

hallo Joe

dat is natuurlijk beter van wel,als je even alles in 1 keer mee doet vervangen,en als ze dan toch de bak eraf hebben is het wel zo prettig,en het kost niet meer werk.alleen een koppelingsset is wat duurder dan alleen de plaat.

maar denk dat het beter is dat je eerst even precies vast probeert te stellen wat er nu precies aan de hand is,en dan je conclusie trekt wat er gemaakt moet worden.

Stefan

RvS (0), 17 jaar geleden

Hallo Joe,

Ik heb een Vectra GTS 1,8 van 2003 en heb hetzelfde probleem met de koppeling als jij.
Ben hier meerdere keren met terug geweest naar garage, probleem nooit opgelost.
Na een half jaar heb ik Opel nederland erbij gehaald en die zeggen dat ze niets merken.
Ik heb de auto nu 1,5 jaar in mijn bezit en ben bijna 1 jaar bezig geweest met dit probleem.
Hierover met meerdere mensen contact gehad die hetzelfde probleem hebben. Zelfs contact gehad met iemand die alle onderdelen dad laten vervangen, hierna ging het 4 maanden goed moet zijn auto echter kwam het probleem terug.
Ik denk dat Opel goed weet wat er loos is.
Heb inmiddels de hoop opgegeven dat het probleem opgelost word.


Groeten
Roland

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

He stefan,

Ik denk dat de conclusie al meerdere malen bevestigd is door alle ophelderende tegenberichten van iedereen, bij mijn auto zijn alle delen van het electrische circuit doorgemeten uitgelezen en/of vervangen Bobine, bougies kabels, software update enz enz. dus ikzelf weet het niet meer, weet jij wat zo'n setje drukgroep en plaat kost bij de dealer, ik zou de prijs van Dv krijgen maar die is in slaap gevallen!



He RvS,

Knap kloten, wordt niet vrolijk van je bericht ik denk dat Opel een dipje heeft gehad in 2003 want Astra3 heeft ook hetzelfde probleem en is ook van bouwjaar 2003. Loopt de auto verder zonder problemen of gaat hij door dit probleem langzaam helemaal naar de kloten!?

bedankt voor berichten,

Gr. Joe

RvS (0), 17 jaar geleden

He Joe,

De auto loopt verder goed probleem word ook niet erger of minder.
Daarom denk ik ook dat je het geld om alles te vervangen beter in je zak kan houden en het probleem maar voor lief moet nemen.


Gr, Roland

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

He Roland en stefan,

misschien ben ik nu wel heel eigenwijs, maar een koppelingsplaat en drukgroep is toch niet gemaakt om binnen een paar duizend kilometer (29530 km) kapot te gaan, is dit dan niet te verhalen op Opel zij staan toch voor een bepaald kwaliteits garantie buiten de aankoopgarantie van de dealer?

Hiervoor had ik een Corsa, buiten een hitteschild die los zat kon ik er bewijs van in pissen bleef hij het nog doen en ik heb nu 4 auto's versleten vaarvan 2 met 160.000 km nog nooit een plaat of drukgroep of iets mechanisch mee gehad.

Is hier dan geen instantie voor die dit kan uitzoeken of hun terecht wijzen, helemaal na deze discussie hier er zijn dus duidelijk meer mensen die hetzelfde probleem hebben.

gr. Joe

Astra 3 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Bij die van mij wordt het dus wel steeds erger, is ook wat het frusterende eraan is voor mij
toen de auto 1 jaar oud was heeft de dealer de plaat vernieuwd zonder drukgroep zeiden ze,
maar toen ik vroeg of ik de oude koppelingsplaat mocht zien was dit ineens niet mogelijk heb
er dus ook altijd twijfeld over gehad of het er wel nieuw ingekomen is of dat ze hem gewoon
eens flink hebben laten slippen, want het was vlug weer terug
Maar bij mij merkten ze ook nooit wat, heb het idee dat ze geinstrueerd worden door opel
nederland om maar niks te merken
Denk dus dat ik maar alles ga vervangen want ik wil het er dus echt wel uit hebben, maar zegt
het jullie niks dat hier zelfs geen opel monteur op reageert vreemd he

groeten Rob

dv (0), 17 jaar geleden

joe schreef : ik zou de prijs van Dv krijgen maar die is in slaap gevallen!

niks in slaap gevallen. vrijdag was ik het vergeten, zaterdag en zondag moeilijk aan prijzen te komen.

DV.

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

he Dv,

Ik miste je al, wees niet boos heb het zelf al nagevraagt 5 a 600 euries pling!!!!!!!! als dit afwijkt zeg het me dan, weet alleen niet of dit het totaal is of alleen koste van plaat en drukgroep want ze rekenen ook nog een beetje uurloon + Btw dus jou bevindingen zijn nog steeds welkom :-)

Gr Joe

dv (0), 17 jaar geleden

joe,

plaat en groep: 365=
montage +/_ 345=
uitlijnen (dag prijs) 85=
vliegwiel afdraaien 45=
totaal +/_ 840=

ben ff wezen zoeken voor je ( op mn vrije zondag).
prijzen inclusief de btw.


DV.

Joe5493 (0), 17 jaar geleden

he Dv,

Je bent fantastisch, Alleen van de prijs wordt ik een beetje stil ik hoop dat het mee gaat vallen.

Bedankt voor het zoeken en plaatsen van bericht goed weekeind nog of eigenlijk prettige avond.


gr.Joe

dv (0), 17 jaar geleden

astra schreef: Denk dus dat ik maar alles ga vervangen want ik wil het er dus echt wel uit hebben, maar zegt
het jullie niks dat hier zelfs geen opel monteur op reageert vreemd he


zet het probleem dan eens bij de profs??!!

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Je kunt het laten vervangen, maar na 20.000km komt het gewoon weer terug.
Je kunt beter wat meer gasgeven bij koude motor en de boel meer laten slippen.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

ja maar daar is het probleem niet mee opgelost..

en na 50x slippen is de plaat weg.

Stefan

Astra'94 (0), 17 jaar geleden

Ook ik heb hier last van mijn mijn Astra x1.6sz uit 1994 die nieuw is gekocht in 1994.
Deze heeft net 1ton gedraaid.
Bij 20.000km zijn er onder garantie nieuwe platen en een gereviseerde drukgroep ingekomen.
Het probleem was even weg, maar begon na 30.000 km weer.

Ik laat er niets meer aan doen gezien de leeftijd van de auto.

Remedie: klein beetje gas geven (niet veel meer als anders, en niet de toerenbegrenzer in:)) en koppeling laten slippen totdat auto begint te bokken. Op dat punt koppeling langzamer laten komen.
Dit wil prima, en als hij eenmaal rijdt (in 2,3,4,5) heb ik er verder geen last meer van.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Precies astra 94, je kunt de koppeling wel weer laten vervangen maar heeft geen enkele zin, komt gewoon weer terug.
Gezien het feit dat er zoveel reageren met het zelfde probleem zegt genoeg.
Het is een fenomeen wat ik ook bij 3 van de 5 volkswagens heb gehad en je kon er een andere plaat inzetten inclusief drukgroep, na 15.000km begon het weer.
Vroeger zat er asbest in de plaat en dat had een goede warmte geleiding,waardoor warmte veel beter verdeeld werd over de plaat.
Nu er geen asbest meer inzit is de warmte geleiding veel minder waardoor waarschijnlijk de boel kromtrekt.
Dit is een verhaal wat ik destijds van de vw dealer te horen kreeg, het zelfde geld voor remblokken.
Vroeger zat er asbest in, wat een goede warmte geleiding had, zonder asbest is dat veel minder gelijkmatig, daarom vermoed ik dat de boel veel warmer met als gevolg kromtrekkende schijven doordat er veel te grote temp verschillen ontstaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.