auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: hoog verbruik / stationair-schommelend toerental

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Goedendag,

Rijd een jaar zonder problemen.
Een week of 3 geleden begon het mangementlampje te branden toen mijn vrouw op de snelweg reed(ook had ze het idee dat de auto af en toe inhield stoterde).
Die zelfde avond ook al probleem neergelgd bij problemcar, toen meteen goede reacties en dachten we dat het de egr was.(http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Dag erna met garage gebeld / afspraak gemaakt en daar eenmaal aangekomen ging het lampje uit.
Wel uitgelezen - niets speciaals gevonden - wel zei de monteur dat ik moest gaan denken aan dat de auto even op 3 cilinders gelopen had-dat dan misschien de bobine stuk aan het gaan is.
Ook vroeg hij hoelang ik al deze auto reed?!(antwoorde: 1jaar) waarop ik vroeg hoezo- hij zei: nou het kan zijn dat als er iemand anders in rijd er vervuiling kan optreden en kan de auto ook gaan stotteren en bokken.
Mijn vrouw reed er op dat moment in de auto en die heeft nog niet zo lang haar rijbewijs. Dus ik dacht dat het dat dan was.(auto reed toen ook weer goed)

Een week later begon de auto weer hetzelfde te doen maar dan zonder melding van mangement lampje en wel heftigger, meer stotteren en inhouden bij gasgeven ook merk ik dat het verbruik echt veel meer is als normaal. stationair schommelt het toerental heel erg en valt de motor bijna uit. terug naar garage en die zei dat het zeker de egr was met erg vervuild olie in blok.(hij had bij uitlezen niks gevonden) Ik die egr een 2e hands gehaald hij die eronder met nieuwe bougies. maar de monteur zei ook dat het allemaal wel erg vervuild is. Weer opgehaald eventjes reed de auto wel lekker niet zoals het hoord. na 5 tot 10 km begon weer hetzelfde. ik naar iemand die ook van veel van opels weet hier om de hoek die had em uitgelezen en zag alleen een melding van km teller maar die deed het gewoon. we lieten em stationair lopen en toen gingen die toeren weer op en neer. hij kijkt en zoekt maar niks egt raars >> toen tikte hij tegen (hoe het mij vertelt is) "gasklepkamer???"(apparaatje achter het blok waar die slang van de koelvloeistof ook heen gaat(totaal zitten er 4 slangen aan en een hard plastic iets bovenop)(hij noemde het caberateur) en liep ie ineens normaal. Ook het verbruik was weer normaal rijberijk op boordcomputer liep ineens heel erg op.
maar na 10 km weer hetzelfde. dag erna naar opel sloop gegaan en zo'n onderdeel gehaald.die zeiden ook dat dit het is want dat komt door de automatische shoke die dan kappot is. die vandaag erop gezet maar nu is er helemaal niet meer in te rijden. slaat de hele tijd af en houd heel erg in. levens gevaarlijk.

Wel klein probleempje extra: tijdens het terug zetten van slangen op dat vervangen onderdeel zette ik dat bovenste plastic ding erop terug-draaide die beugel aan maar die sprong kappot nu met tyrap hard vast getrokken.

Wie o wie kan mij helpen ik weet het niet meer en ben radeloos!!!

1 - dat er nu helemaal niet meer in te rijden is de oorzaak misschien dat ding wat niet goed genoeg vast zit met tyrap?? (valse lucht).
2 - wie weet misschien heel het probleem?!

bij voorbaad dank voor je hulp
met vriendelijke groet Ronald

Geplaatst door

r.vanderwijk (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ga in ieder geval eens langs een betrouwbare opel dealer en vraag een wat oudere monteur om raad.
Wat je daar boven neer zet is een raar verhaal... een caburateur zit er niet op want het is een injektieblok net als de automatische choke , ook dat gebeurd geheel automatisch door de ECU ( computer ) van de auto.
Kun je een foto maken van het onderdeel waar je het over hebt?
Ik heb zelf een vectra staan hier maar snap zo niet wat je bedoeld.
Trouwens heeft hij al gekeken naar een lek vacuumslangetje?
Haal de afdekkap van het blok af en kijk eens achter en rond de motor , daar vind je tal van dunne zwarte slangetjes , deze willen bij deze motoren wel eens stuk gaan.
Buig en trek er eens voorzichtig aan en kijk of je een lek ziet.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Bedankt voor je snelle reactie.

dat van die caberateur had ik al vernomen had ik ook tussen haakjes staan, ik wil wel even een foto maken denk je een idee te hebben als je weet welk onderdeel.
Met een lek slangetje gaat ie dan ook veel meer verbruiken?
[url=http://postimage.org/image/rql10yvh9/][img]http://s14.postimage.org/rql10yvh9/52370...[/img][/url]

r.vanderwijk 0

12 jaar

is het iets duidelijker met deze foto?
[url=http://postimage.org/image/lea0lh60r/][img]http://s17.postimage.org/lea0lh60r/58077...[/img][/url]

r.vanderwijk 0

12 jaar

Dank je, kun je nog even een foto maken van het gehele blok.
Ik ging uit van een 16v maar ik zie nu een monopoint injektie... even zeker weten of je niet de 8 klepper er in hebt liggen.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

bij deze
[url=http://postimage.org/image/589znpr9z/][img]http://s15.postimage.org/589znpr9z/motor...[/img][/url]
Hallo,
Mijn man is nu aan de auto aan het sleutelen dus ik heb even de foto van het gehele motorblok erop gezet. Ik ben hier helemaal een leek in en totaal geen autokenner. Hetgeen wat hij vandaag vervangen heeft is dus dat grijze ding wat tussen het ecotec en die grote zwarte buis zit aan de bovenkant. Hij doet het nu dus erger nu hij hem vervangen heeft. Toen hij hem vervangen heeft is er wel een ringetje waarmee een slangetje vastzit kapot gescheurt. Hij gaat nu weer de oude erin zetten om te kijken of dat de auto nog steeds zo erg stottert en geen gas geeft. Als de auto het dan minder doet ligt het dus aan dat nieuwe ding wat erin zit en als de auto nog steeds zo erg stottert ligt het dus aan dat ringetje wat kapot is. Hoop dat ik een beetje duidelijke ben, zoals ik al zei ik ben hier een leek in :).
Alvast bedankt voor het meedenken!

r.vanderwijk 0

12 jaar

Laat hem even de plasitc kap ( ecotec ) eraf halen en dan even een foto maken van achterzijde motor.. miss dat ik dan wat aanwijzingen kan geven omtrend de verschillende vacuumslangen.
Veel meer kunnen we niet doen hier nu helaas.
Olievuldop los, dan de twee boutjes en je pakt de kap er zo af.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Dat heb ik idd zo gedaan maar heeft het wel te maken met de slangen als het verbruik aanzienlijk meer is???

toch bedankt alvast voor het meedenken.

Als jij denkt dat het daar mee te maken kan hebben ga ik het meteen doen.

r.vanderwijk 0

12 jaar

Christiaan ;dit is een 16 klepper . Je ziet op de foto de injectierail . Ook aan de distributie is het te zien dat er 2 kamwielen onder zitten (breedte ). Groeten.

Punt 65
badge

12 jaar

Ik heb hier een indentiek blok staan een 16 16 v...
Dat het een 16 klepper is heb ik nu al gezien , dat is gewoon duidelijk maar ik twijfelde over het injektiesysteem.
normaal komt de inlaatbuis uit het zicht onder op het inlaatspruitstuk, deze loopt gebogen naar beneden en is deelbaar.
Hier zie ik een dikke monopointachtige slang centraal binnenkomen dus was mijn twijfel of het een singlepoint was.
En ja die zijn geleverd al zie je ze in nederland bijna nooit..ook dit is een Multec injektiesysteem.
Waarom ik foto's wil is omdat ik er ervaring mee heb en het zo niet kan uitleggen maar wel met bv een aantal pijlen op een foto kan aanwijzen waar de meest voorkomende vacuumlekken zich bevinden.
Geeft vaak bovengenoemde klachten.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Bedankt voor je reactie weer! ik ga meteen een foto maken en hoop dat je me zo hiermee verder kunt helpen.

Net gebeld met opel dealer driesen uit eindhoven, alleen een diagnose kost €100.- per uur.

Hoop dat jij/jullie me dit kunnen besparen voor alleen een diagnose.

r.vanderwijk 0

12 jaar

bij deze de foto's >>> bij 1 foto heb ik een tyrap bij een poreus stukje gelegd, is dit wat je ongeveer bedoeld?
Hoop dat je aan deze foto's iets hebt om me verder te helpen. ALs je nog meer nodig hebt hoor ik het wel.
Alvast vriendelijk bedankt.
[url=http://postimage.org/image/5xwd01rs7/][img]http://s15.postimage.org/5xwd01rs7/slang...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/5z6atgtlz/][img]http://s15.postimage.org/5z6atgtlz/achte...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/az3r1ez8n/][img]http://s15.postimage.org/az3r1ez8n/motor...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/pjpf9zjl3/][img]http://s15.postimage.org/pjpf9zjl3/slang...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/mqw7pyj8n/][img]http://s15.postimage.org/mqw7pyj8n/slang...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/z9ct6jg87/][img]http://s15.postimage.org/z9ct6jg87/hee_m...[/img][/url]

r.vanderwijk 0

12 jaar

Wat voor het soepel draaien van de motor belangrijk is ,is het goed werken van de carterontluchting! Die dikke slang die is zo open dat mislukt niet . Maar die dunne raakt door vervuiling altijd verstopt . Er wordt naar mijn ervaring nooit bij onderhoud naar gekeken. De motor draait stationair dus gedeeltelijk op carterdamp. Bij verstopping moet de gasklep te veel door de ECU worden geopend,met onrustig draaien tot gevolg. Blaas de slang inwendig schoon en dan het belangrijkst die stalen tule op het spruitstuk! Eerste stuk is 3 mm maar verder maar 1,5 . Het boortje kan je met een zijkniptang nog net vasthouden om een doorlaat te maken . Goed reinigen voor een wereld van verschil.
Groeten.

Punt 65
badge

12 jaar

Bedankt voor je reactie,

ik weet niet zoveel van motors van auto's en dus ook niet zo goed welke slangen voor die ontluchting zijn.
Is het die stalen tule op de derde foto van onder dat zilverkleurig buisje wat onder die zwarte slangen doorloopt?

r.vanderwijk 0

12 jaar

De slang die ik bedoel is diegene waar het bindstripje op ligt. Als deze echt zo slecht is dat er een lek is vernieuwen.
Kijk eerst maar eens of er aan gezogen wordt als de motor draait . Niet een beetje maar een gesis moet hoorbaar zijn. .

Punt 65
badge

12 jaar

Oke dank je wel,

Waar ik het bindstripje zelf op heb gelegd?
Moet ik die slang bij het blok los maken of aan de andere kant of maakt het niet uit?

En welke is dan die stalen tule?

r.vanderwijk 0

12 jaar

Bij #12 wijs jij een poreus pijpje aan ! Die slang zorgt voor dampafvoer bij stationaire loop . Knijp die clipjes open (los) om de doorlaat te controleren . Als dit goed is dan eventueel de ECU uitlezen. Misschien zijn er geen foutcodes maar belangrijker is nog de waardes controleren met de werkelijkheid. Als je er niet uit komt ga dan naar een met opel bekende garage.
Groeten.

Punt 65
badge

12 jaar

wederom bedankt voor jullie reactie ik ga het zo maar eens kijken of het open is... als de kinderen op bed liggen... jullie horen het nog groetjes

r.vanderwijk 0

12 jaar

Hoi Punt,

Slangetje eraf gehad...deze zoog wel maar niet met een echt sissend geluid. hij bleef een beetje aan mijn vinger plakken zeg maar en na enkele seconden laat die dan los. Kon niet egt door het slangetje heen kijken vervolgens prut eruit gehaald maar viel eigenlijk wel mee. daarna hetzelfde.

Zou hier het probleem zitten dan?? en heeft dit dan ook betrekking op het aanzienlijk hoog verbruik?! ...

r.vanderwijk 0

12 jaar

Goedendag Christiaan en Punt.

Jullie hebben me goed geholpen maar kwam niet meer verder. Bedrijf in de buurt gevonden die dieper in de auto wilde spitten en het volgende kwam eruit. http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Ronald.

Ps misschien ook nog reactie op mijn probleem nu?!

r.vanderwijk 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.