Diesel 17 TD, 160000km. Het verbruik van koelvloeistof is erg snel gestegen, tot 1 l per 100km. Ik zie geen enkele lek, niet koud of niet warm, ook niet bij lopende motor. Het waterreservoir komt onder druk, volgens mij veel meer dan bij een goed functionerende motor. Er zit geen water in de olie en er is ook geen (witte) rook. Ik begin te denken aan een defecte pakking. Hoe kan ik daar zekerheid over krijgen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je ernstig rekening moet houden met een lekke koppakking of - minder fraai - een gescheurde clinderkop. Koppakking kun je controleren door de motor stationair te laten lopen en ( eerst )de koelvloeistofdop eraf en kijken of er luchtbellen verschijnen. Dit verklaart dan ook de grotere druk in het koelsysteem. Uitwendige lekkage, zeker met zo'n groot verlies, moet zichtbaar zijn. Wel even zorgen dat het tankje bijna vol is omdat je anders de eventuele luchtbellen niet ziet.
heb je ook naar lekkage in de auto gekeken??? til de vloermatten eens op en voel eens op de grond of de boel nat is.....zo ja is de kachelradiateur lek. overigens is het oliepeil ook enorm gestegen??
Het oliepeil blijft constant. In de wagen, onder de vloermatten is er geen water te bespeuren en er komen spijtig genoeg luchtbelletjes naar boven in het waterreservoir.
Maandag heb ik een afspraak in de garage dan kan met een toestel nagegaan worden of de pakking of cylinder stuk zijn.
Bedankt al voor de hulp, maar dit zal ik toch aan vakmensen moeten overlaten.
21 jaar
ik heb hier wel een vraag over (gescheurde cilinderkoppen en koppakdichtingen), naar het schijnt is dit een vaak voorkomend probleem bij de 17 DTL motoren, kan iemand dit bevestigen
Wat ik wel eens zou willen weten, als je één van bovengenoemde problemen hebt, met name water die in het verbrandingscircuit komt, dan moet de motor toch heel slecht draaien ? of heb ik het verkeerd ?
graag uitleg van iemand met ervaring/kennis ?
21 jaar
menig diesel loopt toch gewoon door ondanks de lekke koppakking. een benzine motor heeft hier meer moeite mee vreemd genoeg. overigens komen deze problemen inderdaad vaker voor bij de 17 diesels. maar meestal is dit gevolgschade van een eerder te warm geworden motor. denk hierbij aan lekke slangen,radiateur enz......
Leo, kan je vertellen wat er uiteindelijk mis was?
18 jaar
Het is idd een lekker koppaking ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn oude astra GSI uit '95 begon met idd veel koelvloeistof verbruik en na te lang door rijden veel rook uit de uitlaat en vocht bij de olie eindresultaat vastloper........
18 jaar
Dus de auto naar de sloop gebracht, Mike?
Ik erken zelf ook dat ik te lang ben doorgereden. Totdat er witte rook uit mijn uitlaat verscheen. Maar nog steeds is het niet heel veel rook.
Maarja, ik ben maar een leek op dit gebied. De auto rijdt nog steeds prima dus is het logisch dat ik er nogal laat achterkwam dat de koppakking kapot was.
18 jaar
T.a.v.
JGFFW
Lang geleden werd er water ingespoten bij dieselmotoren.
Door de hoge temperatuur in de cilinder ontlede water (H20)zich in zuurstof en waterstof.
Bij meer zuurstof een betere verbranding.
Dus liep de motor beter.
Bij mist of hoge luchtvochtigheid loopt een Ottomotor beter doordat er zich veel waterdamp(dus veel H2O) in de lucht bevind.
Daarom zal je bij een diesel niet zo gauw aan de loop van de motor ontdekken dat je een lek hebt.
Wel het steeds bijvullen van koelmiddel is een indicatie dat er iets mis is.
En de belletjes natuurlijk in het expansievat.
popey
18 jaar
@ Asli, nou de auto was al zo goed als verkocht aan een opkoper voor 1500 euro en op het moment dat ik zijn oprit op rijd loopt de motor vast, en dit is echt waar ik krijg er uiteindelijk nog 250 euro voor.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar