Opel Astra: Hoogspanningsprobleem en motortemperatuur te hoog

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 CDTI/120PK

Beste,

Wie weet mij raad ? Mijn garantieperiode is bijna om en zit met een onoplosbaar probleem. Enig tijd geleden is mijn hoge drukpomp en radiator vervangen, dit gelijktijdig. Ik ging na deze werken mijn auto ophalen en merkte bij het naar huis rijden dat mijn airo niet werkte (het was toen een warme dag). Dit bleef zo heel de rit (half uur) . Thuis aangekomen heeft mijn wagen een half uur stil gestaan, ik rij er met weg en airco werkt plots terug. Nu een bijkomend probleem. als ik aan een kruispunt sta te wachten valt mijn auto stil zonder enige reden. Hiervoor terug naar garage geweest,ze konden niets vinden dus hebben ze het stationnair toerental verhoogd met 50tr/min. Stilvallen niet meer gehad. Raar toch?
Blijvend probleem bij warm weer: airo valt uit. Naar garage geweest.hier lezen ze de fout motortemperatuur te hoog en hoogspanningsfout. ze doen wat contactvet aan een fische en denken dat hiermee het probleem is opgelost. Merk op dat bij dit type motor de airco mee wordt ingeschakeld als de temperatuur van de motor te hoog wordt, vandaar bij warm weer dat mijn airco niet werkt. Ik heb vooral problemen als mijn auto in de zon heeft gestaan. Ik start dan en hoor wat raar geluid, airco koelt niet binnenin maar koelt mee de motor ? Na een goed uur rijden koelt de airco terug binnenin. Wat is hier toch aan de hand ? Als de temperatuur van de motor te hoog is dan hoor je toch een ventialtor aanslaan en werken als je de motor aflegt ? bij mij is dit niet het geval en toch als ik dan terug start dan werkt de airco mee om de motor te koelen..dit is een raadsel voor de specialisten denk ik

chris_VK

Geplaatst door chris_VK (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

motor temp te hoog betekend dat de motor ecm de airco uitschakeld uit veiligheid. hebben ze het koelsysteem wel goed ontlucht en hebben ze de airco wel weer correct afgevuld? (als ze deze leeg hebben gehad)

chris_VK (0), 16 jaar geleden

[quote=Opeltje]motor temp te hoog betekend dat de motor ecm de airco uitschakeld uit veiligheid. hebben ze het koelsysteem wel goed ontlucht en hebben ze de airco wel weer correct afgevuld? (als ze deze leeg hebben gehad)[/quote]
Beste Opeltje,

Al bedankt voor reactie. Bedoelt u de temperatuur van de airco ? Mij zeggen ze bij opel dat de airco mee ingeschakeld wordt als de temperatuur van de motor te hoog wordt en aldus is het binnenin puffen van de warmte. Om terug te komen op uw opmerking ivm ontluchten en afvullen: als dit niet goed is uitgevoerd is het dan mogelijk dat mijn airco toch perfect werkt bij iets minder warme dagen ? Rij zo al 4 weken rond.
Als de airco uitvalt dan voel ik vibraties in mijn gaspedaal. als ik uitstap met motor nog aan dan is het een hels lawaai van draaiende ventilatoren of dergelijk? Het geluid dat je hebt als een motor te warm wordt in de file.

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

ik bedoelde hiermee de motortemperatuur. als de motor temperatuur te hoog wordt wordt bovendien de airco altijd uitgeschakeld!

chris_VK (0), 16 jaar geleden

[quote=Opeltje]ik bedoelde hiermee de motortemperatuur. als de motor temperatuur te hoog wordt wordt bovendien de airco altijd uitgeschakeld![/quote]
Beste Opeltje,

Ik heb even in de testfunctie gezien toen ik deze middag mijn auto startte: temperatuur koelvloeistof 39 ° buitentemperatuur 31°. Lijkt me op dat moment geen te hoge waarde en toch schakelt de airco uit en gaat de koelventilator aan vermoed ik. Heb de ganse rit mijn temperatuur in het oog gehouden. Zit gemiddeld rond de 92 °. Heb ook even getest wat er gebeurd als ik met draaiende motor stilsta: temp loopt op tot 98° en koelt dan plots snel af naar 94....zo terug naar 98° en dan....koelsysteem lijkt me in orde. Ik denk dat er toch ergens een pin van een fische niet goed zit ten gevolge van het vervangen hoge drukpomp en radiator ? zeker de fout "hoogspanningsfout" geeft mij een stil vermoeden ? Klopt mijn veronderstelling ? Of een massaprobleem ? Ik zou denken dat elektrisch het meetcircuit van de temperatuur niet in orde is, temperatuur sensor valt weg en als noodsituatie-> we zeggen maar dat temp te hoog is als voorzorg. Maar waarom zie ik via de testfunctie dan wel een meeting binnenkomen ? zijn dit 2 verschillenden sensoren ? Heb jij als pro een mogelijke denkpiste ? Dinsdag moet ik met auto naar garage, zal dan maar 20 graden zijn met het gevolg dat ik waarschijnlijk probleem niet ga kunnen laten zien, is maar bij hoge buiten temperaturen. ze kunnen natuurlijk de fouten uitlezen maar wat heb ik eraan. ze kunnen zeggen dat het nu opgelost is en ik zal dat pas weten bij de eerst volgende mooie warme dag hopelijk nog voor mijn garantie op is.
Ik ben van mening dat het probleem is ontstaan na wisselen hoge drukpomp en radiator, na deze vervanging had ik onmiddellijk het probleem.
hoe moet ik dit bewijzen, ik ben niet van zin om eens de garantie voorbij is en probleem is nog niet opgelost om voor het verder oplossen te betalen. Ik vind dit een fout van de garage.

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

beide maken gebruik van de zelfde sensor. overigens zegt me de hoogspanningsfout niets helaas.

chris_VK (0), 16 jaar geleden

[quote=Opeltje]beide maken gebruik van de zelfde sensor. overigens zegt me de hoogspanningsfout niets helaas.[/quote]
Vervolg van dit probleem: in de garage hebben ze de pomp en de condensor vervangen, dit op het einde van de zomer 2007. Omdat mijn problemen met het uitvallen van de airco pas vanaf 24 graden gebeurd en het toen geen warm weer meer is geweest heb ik niet kunnen waarnemen of het probleem opgelost is. Nu, lente 2008, met de hoge temperaturen merk ik dat mijn airco blijft koelen ongeacht de buiten temperatuur maar nu slaat mijn koelvin (dat denk ik toch, is dat geluid van hevig blazen dat je soms hoort als een auto in warm weer stationair
draait bv in een file) aan als het 20° of meer is. Via de testfunctie gezien -> temperatuur motor is normaal bv 85° en toch staat de koelvin aan.
Zelfs als ik op de autostrade rijd en er aldus koeling genoeg is. Als ik de airco uitzet dan stopt de koelvin ook onmiddellijk. Zet ik de airco terug aan...koelvin gaat ook aan.

Wat had ik na het vervangen van de radiator en voor het vervangen van de pomp en condessor:

Vanaf 24° buitentemperatuur trillingen op gaspedaal, airco koelt niet en geeft warme lucht en koelvin draait.

Na het vervangen van radiator en pomp en condessor:

Vanaf 20° buitentemperatuur gaat koelvin aan MAAR airco blijft koude lucht geven

Wat is er nu nog aan de hand ? Wie kan dit verklaren en wat zou de oplossing kunnen zijn ? Zou dit kloppen: 1 ding is duidelijk denk ik en dat is dat de druk van het airco systeem te hoog wordt omdat er geen of onvoldoende koeling is van de condessor (hiervoor hadden ze al de drukmeter vervangen omdat deze hoge waarden registreerde). Heb nooit problemen gehad met mijn airco tot dat ze de radiator hebben vervangen wegens een lek.

Probleem: mijn auto is buiten garantie dus veel experimenteren moeten ze niet doen in de garage want dat kost me geld. Heb ik trouwens garantie op de herstlling die ze hebben uitgevoerd om het probleem met de airco in orde te krijgen ? Moeilijk aan te tonen zeker dat probleem nooit weggeweest is ?

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

de koelfans behoren te draaien met ingeschakelde airco ongeacht de motortemperatuur.!!! dus ik denk dat er niets aan de hand is hoor..

chris_VK (0), 16 jaar geleden

[quote=Opeltje]de koelfans behoren te draaien met ingeschakelde airco ongeacht de motortemperatuur.!!! dus ik denk dat er niets aan de hand is hoor..[/quote]
Beste Opeltje,

Ik ben geen krak in het technisch verwoorden maar ik bedoel met de koelvin eigenlijk de koeling die in werking treed bij te hoge motor temperatuur. Dat luidruchtig hevig blazen. Ik hoor dat niet bij andere auto's die hun airco hebben opstaan, bv deze van mijn vrouw.

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

klopt, deze bedoel ik ook....vergelijk het eens met dezelfde type wagen....

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=chris_VK][quote=Opeltje]de koelfans behoren te draaien met ingeschakelde airco ongeacht de motortemperatuur.!!! dus ik denk dat er niets aan de hand is hoor..[/quote]
Beste Opeltje,

Ik ben geen krak in het technisch verwoorden maar ik bedoel met de koelvin eigenlijk de koeling die in werking treed bij te hoge motor temperatuur. Dat luidruchtig hevig blazen. Ik hoor dat niet bij andere auto's die hun airco hebben opstaan, bv deze van mijn vrouw.[/quote]
Nog nooit een mondeo met airco aan horen rijden???

Of erger nog een citroen C5

Jemig, dat lijken wel straaljagers!!!

er zijn er nog veel meer.

De oudere BMW's en meredessen bijvoorbeeld, met een vin op de V-snaar, en elektro koppeling, airco aan Vleugels uit en je stijgt op.

Bij mijn Vectra-B gaan de vinnen bij airco aan wel rustig draaien, en hoor je ze bijna niet



Willem

chris_VK (0), 15 jaar geleden

[quote=Opeltje]klopt, deze bedoel ik ook....vergelijk het eens met dezelfde type wagen....[/quote]
Opeltje,

Het is terug boven de 24°C en mijn airco werkt niet meer. Naar garage gegaan, uitlezen foutcodes levert weer een melding op van overdruk.
Hoeveelheid vloeistof gemeten, was 510gr. Op plaatje van airco staat dat er 475gr moet in zitten. Alles afgelaten en gevuld met 475gr. Mechanieker stelde voor om geen extra olie toe te voegen (dit is de standaard bij vervangen vloeistof,smering). Hij dacht dat door het al veelvuldig aflaten en vullen van vloeistof er op den duur teveel olie in geraakt en dat kan andere fysische gevolgen geven (druk,temp,...).
Dit zo dus gedaan en ben naar huis gereden met airco die koelt. Nu dit weekend was en is het nog warm, boven de 24 graden en mijn airco laat het weer afweten. Erger nog als hij aanstaat komt er nu en dan warme lucht naar binnen. Is om misselijk te worden.
Heb jij nog raad ?

Opeltje (0) PRO, 15 jaar geleden

blijkbaar gaat er toch iets mis...op afstand is dat erg lastig te beoordelen natuurlijk. wel zou ik graag de exacte foutcode's willen weten...dus het foutcode nummer of de exacte omschrijving. mogelijk kan ik daar iets mee...

tijne (0), 15 jaar geleden

hebben ze de droger vervangen?

gr tijne

chris_VK (0), 15 jaar geleden

[quote=Opeltje]blijkbaar gaat er toch iets mis...op afstand is dat erg lastig te beoordelen natuurlijk. wel zou ik graag de exacte foutcode's willen weten...dus het foutcode nummer of de exacte omschrijving. mogelijk kan ik daar iets mee...[/quote]
Hoi Opeltje,

de foutcode is : P0530: storing in koudemiddel druksensor en/ of stroomkring.
Als het buiten iets warmer wordt (boven de 22 graden) dan staat mijn stationair toerental te dansen (op/neer) alsook
trekt de wagen plots op en houd dan weer in tijdens het rijden en koelt de airco niet. binnen staat de blazer hevig te blazen en
buiten hoor je hevig blazen, er gaat plots nog een fan in werking (hoor toch iets extra inschakelen). dit duurt een aantal seconden dan zakt mijn toerental even en gaat dan weer iets hoger, op dat moment valt ook die laatst ingekomen fan uit. Er is geen koeling, blaast zelf nu en dan warme lucht. Bij buitentemperatuur beneden de 22 graden koelt de airco wel en ik hoor dan wel de extra fan niet draaien.

Opeltje (0) PRO, 15 jaar geleden

ik denk toch dat er iets met de druksensor of airco systeem mis is.
er gaat iets mis met de drukken.....daardoor slaat de airco uit en voel je de hik tijdens het rijden....de koelfans slaan aan doordat er dus iets mis gaat met de drukken of de sensor....

chris_VK (0), 15 jaar geleden

[quote=Opeltje]ik denk toch dat er iets met de druksensor of airco systeem mis is.
er gaat iets mis met de drukken.....daardoor slaat de airco uit en voel je de hik tijdens het rijden....de koelfans slaan aan doordat er dus iets mis gaat met de drukken of de sensor....[/quote]
Druksensor is reeds vervangen geweest. Systeem is ontlucht en 425 gr ipv 475 in gedaan. Wat dit geeft is dat de temperatuur waarbij de problemen ontstaan van 24 graden naar 22.5 graden is gegaan. Wat stelt u voor ? Specialist van airco's opzoeken want in de garage vinden ze het probleem niet of beter gezegd doet men weining moeite. Probleem is pas ontstaan nadat de radiator en hoge drukpomp vervangen zijn geweest dit gelijktijdig.

Waar zit de druksensor eigenlijk ?

Opeltje (0) PRO, 15 jaar geleden

de druksensor zit in een van de aicoleidingen gemonteerd. verder zou ik gewoon naar een ander gaan. door middel van drukmetingen kun je uitstekend diagnose stellen aan de airco instalatie.....bij veranderen van temperatuur veranderd ook de druk in het systeem....

chris_VK (0), 15 jaar geleden

[quote=Opeltje]de druksensor zit in een van de aicoleidingen gemonteerd. verder zou ik gewoon naar een ander gaan. door middel van drukmetingen kun je uitstekend diagnose stellen aan de airco instalatie.....bij veranderen van temperatuur veranderd ook de druk in het systeem....[/quote]
Vandaag naar airco specialist (willie harberink, 7575 CA OLDENZAAL) geweest diep in nederland.
Was als vlaaming uit belgie meer dan 300 km enkel rijden maar probleem is opgelost. Te veel olie in airco systeem en minder gas gestoken.
Hoge druk onstond door de aanwezige olie. Tot 4 maal toe moeten leegtrekken en vacum maken.
Gemeten druk op hoge drukssyeem was 30bar zonder dat de compessor in werking ging.
Meet dus te hoge druk ,schakeld airco uit en zet zijn koelfan op stand 2. Als de druk dan een beetje zakt beneden een aanvaardbare waarde
dan wordt heel even de compressor aangestuurd. Schakeld onmiddellijk terug uit wegens te hoge druk....fan aan. Vandaar ook het schommelend toerental. Tot nu toe werkt de airco perfect.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.