 
        Auto  hort en stoot als motor op temperatuur is en dan wel  op onwillekeurige tijdstippen.
Heb deze wagen nu 3 jaar en had in het begin ook al problemen dat de wagen na ongeveer 600 a 700km begon te horten en te 
stoten maar geen oranje foutlampje en dus ook geen foutcode uit te lezen. Later kwam het probleem frequenter, al na enige 
kilometers en na een bezoek aan de garage kwamen ze tot de ontdekking dat het relais en relaisvoetje voor de brandstofpomp positie : onder motorkap, links tegen schutbord  raam   waren verwijderd en dat de bedrading aan elkaar doorverbonden was. 
Weet niet wat de reden daar voor geweest is. Garage heeft toen een nieuw relaisvoet en relais geinstallerd en de wagen reed 
weer perfect. Heb daarna ook nog lange afstanden gereden zonder problemen.
Probleem is nu dus terug ! Op vakantie met de wagen en na ongeveer 600km begon te motor weer licht te horten en te stoten 
maar kortstondig. Had voor de zekerheid een ander relais gehaald en direct geinstalleerd. Oliepeil van motor en automatische bak is O.K. en ook benzinefilter bij de tank is recent vervangen. Ben tussentijds ook nog wezen rondrijden met de wagen waarbij alles lekker warm werd    file   maar het probleem kwam niet.
Op de terugweg na ongeveer 600km vlak voor de Gotthard tunnel begon het horten en stoten weer. Het oude relais teruggezet en 
bij het inrijden van de tunnel begon het horten en stoten weer. In de tunnel de automaat in stand 3 gezet om motor op toeren te 
houden en later in stand 2, snelheid 70 a 80km per uur. Direct uit de tunnel de wagen geparkeerd. Motor temperatuur was zover 
ik weet normaal maar de achterbumper en kofferbak was heet w.s. door een onververhitte achter demper. Er kwam ook rook 
onder de achterbumper vandaan alleen ik kon niet zien waar het vandaan kwam. Auto een uur laten staan en toen doorgereden 
naar een pompstation om  de wegenwacht te bellen. Probleem  nog steeds aanwezig. Auto naar de Garage gereden en op de 
brug gehad. Hij wist ook niet precies wat het kon zijn maar had meegemaakt dat het probleem in een geblokeerd uitlaatsysteem 
zat. Middelste demper open gehaald maar geen bevindingen. Katalysator was naar zijn idee nog goed en daarna de achterste 
demper verwijderd. Verder gereden en na 30 kilometer begon het horten en stoten weer, maar gewoon 100 km doorgereden tot 
eindbestemming. Laatste half uur van de rit deed het probleem zich niet meer voor!
wie heeft er een idee betreffend dit probleem
gaarne reacties
met vriendelijke groet
Ruud
                                        Hans, 
bedankt voor je reactie. Ik heb reeds de verdeelkap , rotor en bougiekabels gehaald maar nog niet geinstaleerd. Moet dan nog wel even een lange rit plannen om te kijken of het probleem er uit is.( rit van 800km ? )Zo niet dan is de bobine aan de beurt. Laat het je t.z.t. wel weten via dit forum. Groetjes , Ruud
                
21 jaar
                                        Bedankt Hans,
Het probleem is opgelost.Heb zoals aangegeven de verdeelkap plus rotor en de bougies vernieuwd ( dit tezamen in een kleine beurt met filters en olie etc.)De betreffende delen (verdeelkap / rotor / bougies )vertoonde geen vreemde slijtage of breuk.Wel vond ik na gedetaileerde inspectie van de bobine kabel dat deze plekken had (soort blaren). Heb een rit van 800km gemaakt met de oude kabels en heb geen enkel probleem gehad dus het zal hoogst waarschijnlijk de verdeelkap met rotor wel zijn geweest, want dat is de gemeenschappelijke. Heb reeds ook de ontstekingkabels vervangen.De wagen loopt weer als een zonnetje.( p.s. verdeelkap vervangen viel mee, maar je heb ze makkelijker.Nogmaals bedankt, ik ga nu wat aan de dorpels doen, ook typisch Omega.
                
20 jaar
                                        Fijn dat de wagen het weer goed doet,en succes met de dorpels.
Hans
                
                                        Probleem toch weer terug !!!......... en reeds opgelost.
Wil toch nog even het verhaal completeren.
Nadat de wagen weer als een zonnetje reed kwam het probleem toch weer terug. ( vrij recent na mijn laatste reactie, maar had niet meer gereageerd in dit forum. beter laat dan nooit, nu dus).
Met koud weer, horten en stoten. Auto naar garage gebracht in duitsland omdat ik daar toch was, met de mededeling er in de ochtend maar eens mee te gaan rijden, EN er de testbox aan te monteren om foutmeldingen uit te lezen. Dit had resultaat want tijdens het rijden deed het probleem zich (gelukkig) voor. Het bleek dat de lucht-massa meter zeer kortstondig een fout gaf( wel of geen spanning op een bepaald punt). Aangezien dit zo kortstondig was, werd deze fout dus niet in het geheugen opgeslagen, dus fout-code niet te achter halen.
Na installatie van een 2e hands lucht-massa meter rijd de auto reeds een jaar probleem vrij.
Ruud
                
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
Ruud,
Ik heb toch het idee dat het probleem in de ontsteking zit,de uitlaat kan alleen maar zo heet worden door overslag van de ontsteking,waardoor je onverbrand mensel in de uitlaat krijgt.
Zijn ooit de bougiekabels al eens vernieuwd,en hoe is de verdeelkap,ook iets om eens van binnen te bekijken(Fijn klusje om er af te halen).
Ook zou ik eens een andere bobine proberen heb er al diverse keren probelemen mee ondervonden.
Hans
21 jaar