Mijn Zafira 16.16x van juni 1999 houdt in bij ong. 100 km/h. Hij houdt volledig in. Stotert en hapert niet. Ik trap het gaspedaal in maar reageert helemaal niet. Direct loopt de snelheid af en blijft dalen tot ong. 70 km/h. dan pakt ie de draad weer op en rijdt als van ouds. 5 min later weer hetzelfde verhaal. Het levert gevaarlijke situaties op de snelweg. Maar als ik mijn snelheid rond de 70 a 80 km/h aanhoud kan het zijn dat ie zelfs een half uur niet inhoudt.
Op te merken is dat bij een helling vaker inhoudt ( om de 2 km ) en bij rechte stukken of een daling zelden inhoudt.
*Het hele probleem begint pas na ong. 50 km te hebben gereden. Bij korte stukken dus niet. Het lijkt erop dat dit zich voordoet pas als die warm is.
Wie kan me helpen aan een oplossing!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat de garage/dealer de boel even uitlezen. mogelijk is de egr klep de boosdoener.
Hoi , hier ben ik weer.
ik heb hem laten uitlezen en de volgende storingen kwamen naar voren:
- inlaatlucht-temperatuur spanning hoog en
- arm mengsel.
De apparaat gaf de codes P0110 en P0170 aan.
De dealer denkt dat de Lambda sonde defect is maar weet het niet zeker. Hij stelt voor om de Lambda sonde te vervangen en te kijken wat er verder gebeurt. Lambda kost 160 euro ex btw. Hij kan mij geen garantie geven dat het probleem hiermee opgelost is. Ik ben bang dat ik iets laat vervangen wat achteraf misschien nutteloos zal blijken.
Is dit een reeel oplossing of moet er een verder onderzoek gedaan worden?
21 jaar
zit er mischien een niet origineel luchtfilter in?? zo niet zal ik inderdaad ook met de lamdasonde beginnen.
Nou je dat zegt. Ik heb in maart j.l. een niet originele luchtfilter in gedaan. Zou dat kunnen zijn denk je?
21 jaar
hebben we vaker problemen mee...dan meet de luchtmassameter een verkeerd signaal. dit omdat de dichtheid van het filter anders is...en dan is werkelijk alles in de war. ik zou daar maar eens mee beginnen. (wie niet waagt....)
Hoi
een stapje verder gekomen. Lambda sonde is vervangen, origeneel luchtfilter ingedaan en de uitlaatgasrecirculatiesensor gereinigd. Geen verbetering. Merk nu bij koude start dat de toerental stationaire hoog is zo rond de 1500 a 2000 tpm. dat duurt ong. 2 min. en als die warm is zakt ie en blijft schommelen heen en weer tussen 4500 a 6000 tpm. Dus onregelmatig.
Ik weet hier geen raad mee. Verdere codes geeft ie niet aan.
21 jaar
reinig het smoorklephuis eens goed.
Hoi,
het smoorklephuis is gereinidgd en loopt nu regelmatig. Geen schommelingen meer. Probleem 1 is opgelost. Maaar...
Vandaag een ritje Antwerpen gereden om te testen of het INHOUDEN probleem opgelost is (zoals ik eerder heb gemeld houdt in na een afstand van ong. 100 km te hebben gereden). Ik was zeer teleurgesteld toen ie inhield na een afstald van 130 km te hebben gereden. Hierna hield ie om de 5 km. Dat ging onophoudelijk tot thuiskomst.
Tot nu toe is gedaan:
-smoorhuis, EGR klep en uitlaatrecirculatieklep gereinigd;
-Lambda sonde vervangen;
-nieuwe origeel luchtfilter ingedaan;
-alle vacuum slangen gecontroleerd.
Ik denk dat het probleem in de benzine systeem zit. Ik vermoed namelijk een defecte of verontreinigde benzinepomp. In ieder geval moet iets zijn wat onder druk of warm/heet wordt waardoor na verloop van tijd het opgeeft of vertopt raakt.
Het probleem is dat ie alleen bij lange stukken dit vernomeen vertoont. Een ritje A'dam vanuit A'foort is geen probleem.
21 jaar
even een aanvulling.
bij het uitlezen van het systeem gaf de meter aan "arm mengsel en inlaatluchttemperatuur spanning hoog". Met mijn boere verstand lees ik hieruit dat dus de cilinders te weinig benzine krijgen. Of zie ik het verkeerd? Er moet dus iets met de benizine toevoer aan de hand zijn.
21 jaar
inderdaad denk ik dat de luchtmassameter het probleem is, of de sensor in de inlaatbuis die de temperatuur van de inlaatlucht meet.
Hallo,
Heb nu al verschillende keren meegemaakt dat het motormangement de storing angeeft dat het mensel te arm is.Dit kan door een te arm mengsel,zoals een lekke vacuümslang/inlaatpakking/ect.. Het kan ook zijn dat een sensor een verkeerde waarde aangeeft en hier bedoel ik mee de luchtmassameter.Heb deze week ook zo probleem gehad(seat cordoba cupra).Hij gaf ook de storing aan dat ie te arm was.Deze storing gaf ie pas aan na circa 100KM te hebben gereden.Met me testkast kon ik zien dat ie het mengsel aan het aanpassen was tijdens het rijden.
Doormiddel van de luchtmassameter en andere sensoren bepaalt de computer de ingespoten hoeveelheid brandstof.Als de luchtmassameter iets is verontreinigd zal hij aan de computer doorgeven dat er minder lucht wordt aangezogen dan er werkelijke gebeurt.Gevolg er wordt minder brandstof ingespoten en vervolgens meet de lambda sensor dat het mengsel te arm is.Hij gaat proberen dit aan te passen tot ie buiten ze toleranties komt en vervolgens gaat ie storing.
Bij deze auto hield ie niet in,maar dit kan per merk/type auto/type motor weer verschillend zijn.Het is ook maar een suggestie wat het misschien kan zijn.
Is er misschien ook een alarm/staronderbreker ingebouwd.Kan misschien ook een boosdoender zijn.Anders moet je dit uitsluiten door hem uit te laten bouwen(doorlussen) en kijken of je probleem dan weg is.
Bedankt voor jullie reactie.
Volgens het vraagbaak boekje zit in Zafira X.16XEL geen luchtmassameter maar een eenvoudige inlaatluchttemperatuursensor. Deze zit in de inlaatluchtbuis tussen de luchtfiler en het smoorhuis. Als jullie hetzelfde bedoelen dan haal ik morgen een nieuwe.
Ik heb gelezen dat de koelvloeistoftemperatuurvoeler ook een oorzaak zou kunnen zijn indien deze niet de goede signalen geeft? delen jullie deze mening?
21 jaar
Ja hoor, heb ik weer. Ik heb 5 dealers gebeld en allen hebben ze hem niet op voorraad omdat ze die dingen nooit verkopen. Eentje vertelde me dat ie twee jaar geleden voor het laatst een heeft verkocht. Het gaat hier om een inlaatluchttemperatuurvoeler en kost 27 euro. De 16.XEL zowel Astra als Zafira hebben geen luchtmassameter maar zo een inlaatluchttemperatuurvoeler in de koker van de luchtfilter. Simpel zelf te vervangen. Hij is besteld en krijg ik die eind van deze week. Het verbaasde me dat alle dealers die ik gebeld heb hetzelfde verhaal hebben namelijk "die dingen gaan nooit kapot".
21 jaar
niet echt...wij vervangen ze wel degelijk...zo nu en dan.
nog handiger en makelijker....de tankdop iets los laten....overigens jammer dat je niet eerst zegt dat de brandstofdruk te laag is...
Hoi,
mocht jou probleem nog niet verholpen zijn,
laatst ben ik ook een paar dagen aan het stoeien geweest met een zafira x16xel met dezelfde symptomen. Dit probleem van stilvallen is ook begonnen rond de 100 kilometer maar was inmiddels al teruggezakt als ongeveer 40 km. als er met een vrij constante snelheid gereden werd op de snelwegen. Hierbij bleek dat tijdens het rijden de brandstofdruk wegviel naar 0 bar. Na diverse stops en handelingen heb ik toen het slangetje van de tank ventilatieklepje los gehaald en het probleem was verholpen. Als je nu binnenkort een stuk gaat rijden, en het probleem doet zich dan weer voor moet je dat slangetje maar eens lostrekken, het klepje zit boven het luchtfilterhuis en het slangetje komt uit de rechter wielkuip, slangetje voor het klepje losmaken anders zuigt de motor valse lucht aan. Mocht het probleem dan over zijn, dan is er een probleem met je koolstoffilter die geen (te weinig) buitenlucht aanzuigt waardoor er een vacuum op de brandstoftank komt te staan met de gevolge van dien. Ik zie graag jou bevindingen.
Hoi,
je zou best 's gelijk kunnen hebben. De brandstofdruk valt inderdaad tot 0 bar. Ik had al een voorgevoel dat het in het brandstofsysteem moest gezocht worden. Ik ga binnenkort dit even testen. Trouwens je uitleg was duidelijk en helder. Slangtje voor het klepje losmaken en kijken wat ie doet. Dat ga ik doen.
Als het probleem daat ligt is die koolfilter dan schoon te maken of moet er een nieuwe in?
21 jaar
Misschien had Jerry hem op een idee gebracht over die brandstofdruk Opeltje...
21 jaar
denk ook dat het zo is hoor.....no hard feelings.
Ik wist zelf ook niet waar ik het moest zoeken. De benzinedruk viel in het begin al tot nul alleen ik had nooit bij stil gestaan dat het te maken zou kunnen hebben met de benzinedampen. Ik meldde wel in mijn eerste bericht dat ik geen gas meer kon geven tijdens het rijden ( amateur he).
Wat ik nog niet gemeld heb is dat af en toe de benzinemeter, bij dezelfde benzineinhoud, de ene keer laag en de andere keer hoog staat. Niet extreem maar merkbaar. Dat merkte ik toen ik de tank vol tankte en de wijzer stond maximaal. 5 a 10 km later zakte ie plotseling een stuk terug terwijl de tank vol stond. Even later ook ong 10 km zakte ie weer terug naar vol.
Kan dit iets betekenen?
21 jaar
dan wordt de tank vacuum gezogen denk ik. dan wordt dus ook de tank meter-vlotter teruggedrukt........heb je het al geprobeert om het een tijdje met een losse dop te proberen? als dit wel helpt is inderdaad het koolstoffilter achter het rechter spatboard defect. vervangen is dan de enigste optie.
Hoi,
Ik heb het slangetje voor de elektro klep losgetrokken en ben gaan rijden. Direct toen ik ong 70 a 80 km/u reed had ik weinig vermogen en reed slecht; zelfs minder vermogen dan toen het slangetje nog erop zat.
21 jaar
heb je de motorkant losgenomen of de slang die het spatboard inloopt. die laatste moet je namelijk losnemen. en probeer het ook met de dop.
Ik heb de slang die het spatboard inloopt losgenomen. Maar zoals je zei ga ik morgen of het weekend met een losse dop rijden. Kijken wat ie dan doet.
21 jaar
Ben benieuwd of het probleem zo weg is zonder de vuldop.Heb zelf nog nooit zo probleem gehad dat de beluchting voor de tank niet goed was.
Hoe heb je de benzinedruk gemeten als ik mag vragen?
Hoi,
Even het antwoord op je vraag. Ik merkte direct dat ie slechter ging rijden. Het vermogen was zeer laag. Ik heb hem dus niet gemeten.
Was vanmiddag bij de dealer en stond te praten met een monteur. Hij vertelde dat met het wegnemen van het slangertje voor de elect.klep kunt nagaan of de koolstoffilter defect danwel verstopt is, maar je moet wel het pijpje (waaruit dus het slangtje verwijderd werd)dicht maken. Anders zuigt ie valst lucht aan. Vandaar dat ie misschien slechter ging lopen. Zal ik dan het gaatje dichten voor ik hem ga testen? Of denk je van waar heeft ie het over?
groeten
21 jaar
Oh...,je hebt dus niet de brandstofdruk daadwerkelijk gemeten.Het kan dus nog steeds meerdere dingen zijn.Echter de adviezen die de andere collega's hadden gegeven vond ik zeker wel sterk en het uitproberen waard.
Wat beterft de slang die je los hebt gekoppeld bij de elektro klep ,je moet hem echt bij de koolstoffilter zelf losnemen en dan wel die van de tank naar de koolstofilter toe!.Als het filter verstopt(heb ik echter zelf nog nooit meegemaakt) maakt het nog niet uit of je hem bij de elktro klep los hebt gekoppeld.De leiding loopt namelijk vanaf de tank naar de koolstoffilter en vanaf daar vandaan naar de elektro klep en vervolgens naar de motor toe.
sluit alles gewoon weer aan en rij vervolgens zoals je al van plan was met zonder tankdop en kijk of je probleem wegblijft.
Als je probleem wegblijft ben je een grote stap verder,zo niet dan kan je dit ook weer uistluiten.
ben benieuwd.
Het lijkt net of een vloek rust op deze auto. Ik heb de slang van de benzinetank bij de koolstoffilter afgekoppeld. (het viel niet mee trouwens. zat goed vast). En vervolgens een stuk meegereden en ja hoor! na 90 km begon ie weer in te houden en viel bijna stil. Aan de kant gezet en de tankdop eraf gehaald. Er kwam direct een hoop lucht uit. Er zat behoorlijk druk op de tank.
Gezien het voorstaande denk ik dat de tank of de benzinepomp zelf is vervuild danwel verstopt.
P.s. zit trouwens een klep of iets dergelijks in de tank die er voorzorgt dat alleen benzinedampen en geen benzine naar de koolstoffilter vloeit? of staat de slang van de koolstoffilter direct in verbinding met de tank? Weten jullie dat?
21 jaar
Heb je nou ook GEREDEN zonder tankdop zoals je al een paar keer is geadviseerd? Ben erg benieuwd namelijk!
21 jaar
Hoi,
heb jij de harde pvc-slang op het koolstoffilter losgenomen?? Zo ja toch niet de middelste van de 3 aansluitingen. Omdat jij zegt dat hij zo moeilijk los ging?? Of heb jij het klemmetje losgemaakt boven het luchtfilterhuis. Verder toen je hebt gereden en het inhouden is begonnen hoe reed de auto zonder tankdop,begon hij dan na 5 km. weer in te houden.
De tankontluchting van boven op de tank een slangetje naar bovenkant "tankvulhals", onder de tankvulhals zit een pvc bakje waar deze slang aangesloten zit, in dit bakje zit een klepje, vanuit dit bakje gaat er een slang naar het koolstoffilter.
Ik heb inderdaad de middelste, dikke slang, van de drie slangen van de koolstoffilter losgenomen ( dus niet het klemetje boven het luchtfilterhuis). De overige twee slangen waren dunner dan de middelste en zijn namelijk een voor retour en de ander gaat naar inlaatspruitstuk.
Met deze losse slang heb ik een stuk gereden. Op dat moment dat ie ging inhouden op de snelweg ben ik aan de kant gegaan en heb de benzinedop eraf gehaald. Er kwam behoorlijk wat lucht uit. Deze zat overtuigend onder luchtdruk. Met een losse dop ben ik teruggereden en tot aan huis gebeurde niets. Hij hield dus niet meer in. Daarom den ik dat het probleem in de benzinetank zelf ligt. Daarin moet iets zijn wat verstopt of defect is.
Groeten
21 jaar
Als ik goed lees heb je dus niet de goede slang losgetrokken.
En met losse tankdop geen probleem,dus dat wijst erop dat je het koolstoffilter moet vervangen.
Weet je zeker dat het OVERDRUK en geen ONDERDRUK was toen je de dop los haalde?
Aan een benzinetank zelf kan weinig kapot.
21 jaar
Hoi ronald,
hoe kan ik zien dat het over- of onderdruk is.
21 jaar
pfffffffffff.....even mijn frustraties kwijt:
voor de laatste keer:
tijdens het rijden met losse dop gaat het goed. dus als het dan goed gaat moet je of een ander dop proberen (toelaten onderdruk,BELUCHTING), of het koolstoffilter vervangen.(afzuigen tankdampen,ONDERDRUK )
sorry dat ik zo reageer, maar een van deze 2 is nou eenmaal de oorzaak. dan kun je wel zeggen dat het in de tank zit maar ik weet zeker van niet. want als het in de tank zit waarom maakt het dan wat uit als je de dop los hebt??? deze zit niet in de tank. de tank wordt domweg vacuum gezogen en daardoor krijgt de motor geen brandstof. en dan zit het probleem wel in de tank.....er kan geen brandstof meer uit omdat de tank vacuum wordt gezogen. hierdoor wordt de tank kleiner en klopt zelfs de aanwijzing op je benzinemeter niet meer. dit omdat de tank in elkaar getrokken wordt.
NU DUIDELIJK?
je mag van mij de tank er onder weg sleutelen, de benzine pomp vervangen enz.....maar het is zonde van je geld....
Dat mag best heftiger hoor Opeltje, ik snap wat je bedoelt.
Als mensen hier komen voor hulp dan is het frustrerend als ze er niks mee doen.
21 jaar
ronald,
tja, het is jammer. ook ik heb het wel eens mis...maar dit is zeker....waarom dan moeilijk doen......
bovendien kost het bijhouden van deze site en het oplossen van problemen veel tijd. die ik er overigens graag in steek,maar soms ook beter kan gebruiken. en dan vind ik het weer jammer om moeilijk te doen tewijl de oplossing klaar ligt. ook nog door meerdere personen aangeboden...die ook nog eens op hetzelfde uitkomen.
groeten opeltje
maargoed, laten we verder gaan met de zafira....overigens is de wagen van klaas nog niet goed. lees zijn posting maar eens.
Hallo boys,
ik begrijp heel goed jullie frustraties. Zeker voor jullie als professionals is alles duidelijk en helder. Maar voor een hobbyist ligt het anders. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van een koolstoffilter in het brandstofsysteem gehoord. Wel van de actieve koolstoffilter in de stofzuiger:-)
Ik wens jullie veel plezier en blijf vooral geduldig!
P.s. het is nog leerzaam ook als alle elementen van een bepaald probleem behandeld wordt. Ik denk dat er heel wat bezoekrs van jullie site baat bij hebben.
groetjes van Assadon
21 jaar
dat is ook zo, wij kijken er anders tegenaan.....
maar wat ga je er nou mee doen? ga je toch voor het koolstoffilter?
groeten opeltje
Ja ja; je heb me nu wel overtuigd. Volgende week komt er een nieuwe koolstoffilter in.
groet
21 jaar
zo was het niet bedoeld hoor......gewoon nieuwschierig.
groeten opeltje
Het mocht niet baten. Ook met het vernieuwen van de koolstoffilter is het inhouden niet verholpen. De kosten lopen op. Dit kan ik zelf niet oplossen; dan maar naar de garage.
Bedankt voor jullie meedenken.
groeten
21 jaar
Jammer dat het niet heeft geholpen.Ik hoop dat de dealer goeie monteurs heeft om dit probleem op te lossen.Het is natuurlijk voor hun ook niet echt makkelijk.Ze moeten eerst een kleine 100 Km rijden om het probleem te voorschijn te halen..,maar ik las wel dat praktisch altijd gebeurt naar zo afstand te hebben gereden.Is toch hoopvol dan ie het maar af en toe doet.
Misschien nog één vraag..,zit er alarm of achteraf ingebouwde startonderbreker in deze auto?
Misschien nog een tip voordat je de auto naar de dealer brengt is een goeie omschrijving van wat je tot nu gedaan hebt en wanneer het precies gebeurt.Schrijf dit in een brief voor de betreffende monteur.Die stellen dat zeer op prijs.
succes met je auto
Hoi, jammer dat het niet opgelost is na het vervangen van het koolstoffilter, zoals je gezien hebt is de middelste slang voor de buitenlucht ontluchting. Succes bij de dealer.
Nog even een vraagje, hoe start jou auto slaat de motor meteen aan of moet je lang doorstarten (4-5 sec.) voordat de motor aanslaat, zowel bij warme als koude motor.
en toch blijft het vreemd.....met losse benzinedop gaat het goed....het moet dan in de beluchting zitten. hebben ze bij het vervangen van het koolstoffilter ook gecontroleerd of de slangen niet verstopt waren? en heb je ook al een andere dop geprobeert? (even een opel dop lenen van buren oid..)
Hoi allemaal,er zit geen alarm op en er is ook geen startonderbreker ingebouwd. Heeft er nooit ingezete ik ben het met je eens dat het in de beluchting moet zitten. Ik heb zelf de koolstoffilter vervangen. De slangen naar de motor heb ik met luchtdruk doorgeblazen, maar de slang naar de tank kon ik niet doorblazen omdat ik de hele tank moest demonteren Dat leek me een hele klus. dus dat blijft een aandachtspunt.
Omdat hij met een open dop goed rijdt, heb ik een gaatje van 2,5 mm in de dop geboord. Het gaatje heb ik geboord midden in het handvat aan de buitenkant en komt in de holle ruimte. Ik heb het dus niet helemaal doorgeboord ook door het smalle ventiel met het hoedje eraan. Heb ik het goed gedaan of moet hem helemaal doorboren tot de boor aan de andere kant uitkomt?
Dit kan ik natuurlijk nog uitproberen voor dat hij volgend week naar de garage gaat.
21 jaar
Zo'n gaatje in de dop lijkt me een noodoplossing?
Ik heb het zelf eens gedaan met een Suzuki, en heb er gewoon een jaar mee gereden, maar gevolg was dat er waterdamp in de tank kwam, dat zakte naar beneden in de leidingen, en met de winter bevroor dat in de leiding. Toen stond ik stil en was voor mij een les dus.
21 jaar
waarom moest je dan de tank demonteren??? als je er door kunt blazen is hij toch open? overigens kan het best wat je met de dop hebt gedaan....alleen niet voor langere tijd...
Hoi,
als jij de slangetjes wil doorblazen moet je eerst bij het RA.wiel de wielkuip demonteren. Daar zie je dan de tankvulhals zitten met daaraan een pvc.bakje met 2 slangetjes, deze moet je beide los maken vervolgens het klemmmetje boven het luchtfilter (aansluiting koolstoffilter) van de leiding die naar de tank loopt losmaken. Vervolgens kun je dan de leiding van voor (onder motorkap) naar achetr (slangetje in wielkuip) doorblazen. En je kunt na het verwijderen van de TANKDOP! het andere slangetje vanuit de wielkuip naar de tank doorblazen.
oh kijk! ik kan dus de boel dooblazen zonder de tank eruit te nemen. Dat scheelt een boel sloopwerk. Dat ga ik doen.
21 jaar
De slangen doorgeblazen, kwam amper wat uit. Alleen lucht.
Merk sinds een paar dagen dat hij dreigt af te slaan als ik voor een stoplicht sta ( zeer lage toerental); dat vlak na een koude start. Overigens hij start zonder problemen.
Ik heb het bericht van 29.8.03 (Gert Mulder) gelezen. Exact hetzelfde probleem. Ook een Zafira 16XEL uit '99.
21 jaar
het afslaan kun je verhelpen door het smoorklephuis goed te reinigen..
Hé hé, ik ben eruit. Het probleem is ontmakerd. Hij rijdt weer als van ouds.
Het lag aan twee dingen. Verkeerde bougies; er zaten Bosch super plus bougies in. Een ervan was defect en deed het af en toe. Tweede storing zat hem toch in de ontluchting en wel in het slangetje bij de ontluchtingsklep. Daar had de vorige eigenaar( een caravanrijder)een drukmeter op het slangtje geplaatst, zodat hij het ideale schakelmoment kon meten.
21 jaar
Vergeet je niet weer een originele tankdop erop te zetten? Anders zit je later met andere problemen...
21 jaar
inderdaad bedankt voor de melding. gelukkig is het opgelost en kun je wat meer plezier van de wagen hebben.
bedankt voor het goede nieuws, nog veel plezier en veilige kilometers met je zafira
groetjes Jerry
Heerlijk zo'n Happy End.. *snik* (traan van ontroering)
21 jaar
Beste Assadon
Is het vervangen van het koolstoffilter moeilijk??
Hoeveel heb je voor het filter betaald?
Ik heb een soortgelijk probleem zie mijn melding van begin dec. Opel Zafira 2000 1.6 16v Met de dop los geen enkel probleem. Maar als de dop vast zit is het binnen de 20 km stotteren geblazen.
Mijn Opel garage wil 210 euro hebben voor het vervangen van het filter. Bovendien heb ik nog niet de zekerheid dat mijn probleem dan ook echt weg is.
Graag een reply
Groet.
Ad
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar