Opel Astra: ik heb een geel-achtige brij in het olie reservoir.

Bouwjaar: 1993

ik heb een geel-achtige brij in het olie reservoir.
Ik heb hier last van sinds ik regelmatig water moet bijvullen
in mij resovoir.
Als ik er water in doe,dan is het binnen een paar dagen weer leeg,maar ik zie geen lekkage.
Nu hoorde ik datmijn koppakking wel eens lek zou kunnen zijn en daar door er water bij mijn olie komt of zoiets.
En dat daar door in het olie reservoir een geel-achtige brij onstaat.
Moet je dan die hele koppakking laten vervangen (is dat een auto van 12 jaar wel waard),want ik heb ook gehoord dat je het met een soort vloeibare pakking kan oplossen.
Ik weet het niet,want ben maar een leek op dat gebied.

RebelDogg

Geplaatst door RebelDogg (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

rottierood10479 (0), 18 jaar geleden

Er is maar 1 oplossing en dat is je koppakking vervangen.Als je water verliest naar je blok toe heb je een probleem.
Kost wel wat geld,maar als jij het waard vindt zou ik het doen.En laat het nou bij de dealer doen,is veel beter.Spreek uit ervaring met andere reparaties aan onze Astra.
gr Marcel.

Rudi10554 (0), 18 jaar geleden

Het lijkt echt wel op een lekke koppakking. Het is niet zo'n giga klus, maar als leek zou ik er zelf niet aan beginnen. Indien de rest van de auto OK is zou ik het wel laten doen maar dat hoeft natuurlijk niet een dealer te zijn. Er zijn genoeg handige jongens op deze aardkluit.
Suc6
Rudi

leo saab (0) PRO, 18 jaar geleden

Gerrie,het moet haast wel een lekke koppakking zijn,geen lap middel gebruiken, 12 jaar is nog niet oud,geen moeilijke klus,om de kosten te beperken zou ik niet naar een dealer gaan. groet Leo

rottierood10479 (0), 18 jaar geleden

Maarre hoe zit het dan met de garantie,jongens.Ik heb hele slechte ervaring met een niet merkgebonden garage.Ik doe dat dus nooit meer!
Ja ik weet het wel,kost gewoon geld.Maar ze zeggen wel eens:goedkoop is duurkoop.
Nou,dat gaat bij mij in iedergeval wel op.Maar ieder z'n eigen keus.Dat respecteer ik wel,hoor!!!!
gr Marcel.

RebelDogg (0), 18 jaar geleden

Ja dat is het juist,ik heb het geld er ook niet voor.
Darrom dacht ik dat je misschien iets kon gebruiken dat het dicht.
Buurman aan de overkant had dat zijn water gewoon weg liep en heeft toen een of ander spul gekocht dat ie bij zijn water moest doen en alle lekken dicht maakte en rijd nu weer vrolijk rond.
anders maar een kijken bij kleine garage wat het kost,want bij de dealer betaal je een vermogen hier.
moet maar wat proberen dan.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Als je water naar buiten lekt door bv. klein lekje in radiateur, dan kan je inderdaad een middel aan koelsysteem toevoegen dat het lekje dicht. Maar bij koppakking werkt dat (helaas) niet.

Ik zou gewoon bij zowel dealer als universele garage offerte voor de klus vragen, en dan beslissen of je het er voor over hebt.

RebelDogg (0), 18 jaar geleden

Iemand wel eens van BAR'S leaks gehoord.
Dat zou ook het probleem tijdelijk kunnen verhelpen.
al is het maar voor een paar maanden.
PS: ik weet het dat er gezegd wordt geen lap middel gebruiken,maar ik heb geen geld of anders moet ik hem wel weg doen

MartijnGR (0) PRO, 18 jaar geleden

Volgens mij komt dit vaker voor bij deze motoren... ik heb net zelf de koppakking vervangen met daarbij nog een waslijstje:
-waterpomp
-spanrol
-thermostaat
-koppakking
-kopbouten
-klepdekselpakking
-distributieriem
-olie
-olie filter
-koelwater
-in/uitlaat boutjes
-boel laten vlakken
-klepstelhoedjes + kleppen opnieuw ingeschuurd

nog hier en daar wat kleine pakkingen.

Het is redelijk makkelijk zelf te doen hoor.
Je moet wel ff opletten want dan is het blok ook al aardig vervuilt met deze gele smurrie, dus dat ook proberen te reinigen.
Verder kan je dr in principe weinig aan stuk maken toch??? Je "moet" eigenlijk wel tot reparatie overgaan anders heb je denk ik bij de keuring teveel CO uitstoot...

MartijnGR (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij de leeftijd van deze auto moet je het eigenlijk wel zelf doen, te duur om te laten doen. Tenminste vind ik.

RebelDogg (0), 18 jaar geleden

kan het ook je waterpomp zijn.
Deze lekt dan inwendig zodat het koelwater bij de olie komt.

Dit las ik ergens anders op deze site

kasperht (0), 18 jaar geleden

Waterpomp lekt volgens mij nooit koelvloeistof naar olie...(soms kunnen oliekoelers inwendig lekken, maar dan heb je volgens mij juist olie bij de koelvloeistof ipv andersom, en die zitten ook nog eens niet op alle motoren...maar enkel op een bepaald aantal (diesel)blokken).

Nogmaals, al die anti-lek middelen zijn bedoeld voor bv. lekje in radiateur. Lek in koppakking kan er niet mee gedicht. Dus vervangen is enige optie bij lekke koppakking.

MartijnGR (0) PRO, 18 jaar geleden

Het zit hem idd niet in de waterpomp, deze kan alleen water lekken naar buiten het blok...

Opdenduur mis je ook compressie naar buiten door de koppakking. Bij de koppakking die ik vervangen heb zat er namelijk al allemaal kool ed tussen, dus daar kan je gewoon opwachten totdat het zover is.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Proberen kan altijd, maar ik heb er een hard hoofd in.

Middelen zoals Bar's leak hebben volgens mij zuurstof/buitenlucht nodig, dan vormt het materiaal een propje. Maar hier lijkt het erop dat de koppakking kapot is tussen koelvloeistof en oliekanaal. Geen zuurstof = geen reactie = geen gedicht lek...En als de koppakking evt. lucht vanuit cylinders krijgt is de druk zo hoog op het gevormde propje dat het gelijk weggeblazen wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.