Hallo,
Mijn G-Astra met een koltec G3 (V392 verdamper) gasinstallatie heeft nu 314.000 km gelopen.
Het is tijdens het rijden op gas net dat hij soms niet voldoende brandstof krijgt. Dit doet hij bijvoorbeeld bij continue 120 km/h. Hij lijkt dan net in te houden Geef je gas dan lijkt er niets aan de hand te zijn.
Deze zomer het verdeelhuis van het gas wel schoongemaakt (was niet echt smerig) maar weet niet of ik dat goed heb gedaan. Daarna heeft hij wel een tijd goed gereden.
Soms brand het motorstoringslampje ook, dit doet hij met name net na het starten of tijdens het rijden bij gas loslaten. Trek je daarna weer op dan gaat hij weer uit.
Zou het iets kunnen zijn met een vacuumslang?
Rijden op benzine doet hij probleemloos.
Iemand een idee wat het kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Typisch gasvedeler systeem. Heb je de sleuven in de gasverdeler wel schoongemaakt met een voelermaatje 0.15mm? Dit is meestal de oplossing voor het hikje tijdens het rijden met een constante snelheid.
Bij het branden van de storingslampje van je G3 installatie bij het loslaten van het gaspedaal, kan het zijn dat er iets niet goed zit met de drooggasafsluiter of lambda sonde. Is dit al zo vanaf dat je de gasverdeler schoongemaakt hebt? Want dan heb je het veertje en membraantje onderin de gasverdeler waarschijnlijk verkeerd terug geplaatst. Lees je gasinstallatie eens uit en controleer het membraan onderin de gasverdeler en het rubbertje van je drooggasafsluiter en werking van de drooggasafsluiter (op een oude accu of zo).
Handleidingen kun je vinden op de website van Opeltje.
Hallo Vinnie 981,
Dank voor je antwoord.
Drooggasafsluiter kan inderdaad wat mee zijn. De reden dat ik het verdeelhuis had schoongemaakt was dat hij in de fase dat het lampje knipperde van de gasinstallatie (en dus alleen op benzine hoorde te lopen) ook gas kreeg. Ik heb toen de plunjer van de drooggasafsluiten met contactspray behandeld en dat was toen weer goed.
Kun je even aangeven hoe ik de sleuven precies schoon moet maken met een voelermaatje van 0.15mm. Gewoon via de 4 ronde gaten?
Alvast bij voorbaat dank.
17 jaar
Via de 6 ronde gaten (in principe hoef je alleen de 4 gaten te doen als je een 4 cylinder motor hebt, maar waarom niet direct alle 6?) met een voelermaatje van 0.15mm door de sleufjes heen halen. Dus eerst de 4 hollebouten met slang losdraaien (voorzichting, zijn minder sterk dan je denkt), kabels en grote slang losmaken en daarna de gasverdeler uit je auto halen. De overige twee bouten met imbussleutel losdraaien, stappenmotor loshalen en de cylinder met veer uitnemen en dan met een volermaatje van 0.15mm via deze gaten naar binnen toe gaan en de sleuven goed tot in de dunne spleetjes schoonmaken. Eventuele zwarte aanslag weghalen uit de binnekant met een doekje of goed schoonspuiten met een compressor, eventueel in combinatie met carburateurreiniger. Daarna alles weer inelkaar zetten en aansluiten. Let op de plaatsing van de veer en de cylinder (volgens moest de veer er onder, maar kijk het even na in de manual op de website van Opeltje). De stappenmotor trouwens niet inspuiten met contactspray, maar gewoon met teflon spray, ook de cylinder inspuiten met deze spray, zodat het allemaal lekker soepel glijdt. (de cylinder eerst goed stof vrij maken (geen zand korreltjes, etc.)).
In een volvo forum heb ik weleens gezien dat mensen een filter tussen de verdamper en de gasverdeler hebben, die de zwarte aanslag er uit haalt (helemaal zeker weet ik dat niet, misschien is het wel zo'n filter als je op de gasverdeler zelf al hebt en dat houdt alleen grote troep tegen). Ik heb zelf eens gezocht en dit zou misschien ook kunnen met een filter van 10 micron (voor een ander gassysteem, maar die kunnen zo ook leveren met de goede slang aansluit grotes, in tjechie of zo) die je dan tussen het slang van je verdamper naar je gasverdeler plaats. Volgens mij zou dit onderhoudt aan je gasverdeler schelen (en ook beter zijn voor je kleppen). Ik heb hier eens over gesproken met Vg392 (ook wel bekend op dit forum), maar hij zei dat je het kon proberen, maar wist niet of het ook ging helpen..... De zwarte aanslag in je sleuven is volgens mij spul/sludge dat vrij komt bij verdamping van LPG in kleine hoeveelheden. Het meeste blijft achter in je verdamper (die dus ook na 2 ton schoon gemaakt dient te worden), maar kleine hoeveelheden slaan pas later neer in je gasverdeler bij je kleine sleuven (veel oppervlak). Ik denk dat het gaat om de volgende bestanddelen die kunnen polymeriseren: ethyleen, propyleen en butyleen. Een filter zou dit denk ik op kunnen lossen, probleem is dan dat je je filter om de zoveel tijd moet vervangen en misschien heeft het effect op je drukafstellingen van je verdamper?
17 jaar
Hallo Vinnie981
Dank voor de zeer uitgebreide uitleg.
Zal de verdamper dan ook eens reinigen. Daar is in 314.000 km niets aan gebeurd.
17 jaar
Reviseersetje voor verdamper en gasverdeler kun je goedkoop krijgen bij Vg392 (even zoeken op dit forum), of via:
http://www.verdampere.nl/
Hij is DE expert op gebied van deze en andere gasinstallaties van Koltec/Necam en erg behulpzaam. Als de verdamper echter niet lekt, hoef je hem volgens mij niet te reviseren, maar normaal wordt dit om de 2 ton gedaan en het kost via Vg392 bijna niets, dus een aanrader is het zeker.
17 jaar
Bij deze wil ik nog even Vinnie981 bedanken voor zijn tips.
Probleem werd inderdaad veroorzaakt door het verdeelhuis. Deze gereinigd met remmenreiniger en sproeierboortjes (omdat mijn voelermaatjes te breed zijn).
Rijd al weer een paar dagen (1400 km) rond en het 'inhoud'verschijnsel is verdwenen.
Zaten nog wel 3 kleine zwarte korreltjes in het filter dus verdamper zal er nog wel aankomen.
17 jaar
Humm, dat is inderdaad de verdamper. Deze vervangen kost nog wel wat werk, zeg een halve dag. let er op dat je bij het losdraaien van die ene bout die de andere kant op moet dan normaal even een doek pakt zodat je de bout zelf niet beschadigd. Anders blijft de verdamper namelijk lekken. Is opzich ook goed zelf te doen. Wel is het aan te raden het zo snel mogelijk te doen, omdat je anders weer snel problemen hebt met je gasverdeler. Vervang ook het filter bij je afsluiter net voor de verdamper (natgasfilter of zo, staat ook wel op de site van VG392). Na 3 ton vind ik dat die het overigens lang uitgehouden heeft.
Tip: Met een slagschroevendraaier zijn de bouten van de verdamper snel los te draaien, zonder dat je de schroeven stuk maakt.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar