Opel Insignia: inhouden en olieverbruik

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400

Ik ben bezig met een 2013 insignia 1.4i turbo.
Wanneer deze auto op temperatuur is, dus 90 graden, dan begint de auto soms in te houden.
Hij is dan niet op toeren te krijgen, behalve als je de koppeling in trapt.
Dus onbelast kun je wel toeren maken.
Ook gooit hij er op dat moment ook een flinke rookpluim uit, maar na enkele kilometers kan hij zo weer normaal rijden.
Het olieverbruik is ook hoog, 1 liter op 100 km.
Verder loopt de motor goed en heeft geen compressie verlies of foutmeldingen.
Motor is geflushed om vastgekoekte schraapveren uit te sluiten, turbo is vervangen.
Moet ik denken aan een verstopte carterventilatie of meer iets met de electronica?

janbakker

Geplaatst door janbakker (50) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Insignia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ferdinand (60), 6 jaar geleden

Ik neem aan,dat je 1 op 1000 bedoeld.
Ferry

janbakker (50) PRO, 6 jaar geleden

Ik bedoel echt 1 op 100...
Rare is dat de auto alleen rookt wanneer hij inhoud.

kaleido 1 (1620) PRO, 6 jaar geleden

Door dit hoge olie verbruik zou de katalisator wel eens dicht gekoekt kunnen zitten , als hij inhoud zal de kat. het moeilijk hebben , zou maar zo kunnen dat de boel intern verbrand in de kat , zelfontbranding , wat de rook verklaart.
Een zo hoog olie verbruik voorspelt niet veel goeds , carterventilatie is een optie , is hij al eens uit gelezen met dealer apparatuur ?
Waarom is de turbo vervangen ?

janbakker (50) PRO, 6 jaar geleden

De turbo is vervangen omdat de klant dit zelf wilde. Hij had het vermoeden dat daar het olieprobleem zou liggen.
Ik heb toen ook bovenin de kat gezien dat het monolyt in de kat er schoon en wi uit zag, geen verbrande delen.
Ook heeft de wagen pas 1 foutcode laten zien: p0420, katalysator... Temperatuur van de kat zit iets boven de 500 graden op bedrijfstemperatuur.
Ook de bougies hebben nu koolafzetting.
Wanneer de oliepeilstok er nu uit wordt getrokken hoor je een soort zoemend/galmend geluid?

kaleido 1 (1620) PRO, 6 jaar geleden

Dat de bougies koolafzetting hebben is niet raar met zo een olie verbruik , hebben alle bougies koolafzetting ?
Carterventilatie al gecontroleerd ?

janbakker (50) PRO, 6 jaar geleden

Klepdeksel is ook gespoeld, zat ook veel drab, in het verleden waarschijnlijk te weinig ververst of verkeerde olie gebruikt.
Het grootste deel van de carterontluchting loopt namelijk door het klepdeksel.

leol (0), 6 jaar geleden

IK heb het zelfde probleem met een Astra 1.4 Turbo automaat 2015 rookt vreselijk. proefgereden met de peilstok los getrokken en het roken is minder/over. Carterventilatie probleem dus !!
Ik ga het inlaatspruitstuk loshalen daar zit als het goed is een regelklep in.

janbakker (50) PRO, 6 jaar geleden

[quote=leol]IK heb het zelfde probleem met een Astra 1.4 Turbo automaat 2015 rookt vreselijk. proefgereden met de peilstok los getrokken en het roken is minder/over. Carterventilatie probleem dus !!
Ik ga het inlaatspruitstuk loshalen daar zit als het goed is een regelklep in.[/quote]

Ben jij al wat verder gekomen? Ik heb de slang op het midden van het inlaatspruitstuk nu los en nu is de motor niet meer aan het joelen.
De carterventilatie zuigt ook behoorlijk!

janbakker (50) PRO, 6 jaar geleden

Vandaag het klepdeksel vervangen en het probleem was opgelost.
Waarschijnlijk het membraam in het deksel verkoold door verkeerde olie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Insignia of stel zelf een nieuwe vraag.