Opel Corsa: Inhouden na 2 minuten stilstaan in de file, loopt te rijk statio

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: X12XE

Deze Corsa houdt in als je in de file een paar minuten stilstaat en dan weg wilt rijden.
Geen foutcodes, maar wel ontdekt dat de lambda sonde continu op rijk staat bij stationair draaien (CO ook iets te hoog) en begint direct weer te pendelen als er een beetje gas wordt gegeven.
Luchtmassameter verwisselt, geen resultaat.
Adaptie waarde stationair is weggeleerd naar arm (+/- 103) en op deellast naar rijk (+/- 156), verklaard ook misschien het inhouden bij het wegrijden na stilstaan.

Ander vreemd punt is dat het vacuüm van de brandstofdrukregelaar op het gasklephuis is aangesloten op een punt VOOR de gasklep, we hebben dit vergeleken met een zelfde model bij de dealer en dit hoort zo te zitten??
Begrijp alleen niet hoe het op deze manier kan werken, omdat er voor de gasklep volgens mij geen vacuüm is, misschien dat iemand de diepere gedachte achter dit systeem kan verklaren.

Motor loopt overigens verder erg mooi en zonder klachten behalve het inhouden na langer stilstaan.

Hopenlijk heeft iemand een goede suggestie, want wij weten het even niet meer.

richard9681

Geplaatst door richard9681 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

maarten22 (0) PRO, 17 jaar geleden

heb je misschien de lambdasonde al eens doorgemeten/ misschine zit hier wel het probleem!

richard9681 (0), 17 jaar geleden

Lambda sonde is prima, was reeds vervangen door degene die eerder dit probleem heeft proberen op te lossen.
Hij pendelt direct als je een beetje gas geeft en hij geeft rijk aan bij stationair en dat klopt met wat de viergasser zegt.

We dachten eerst aan een injector die druppelt, maar die zijn er allemaal uit geweest en met een speciale injector reiniger gereinigd, maakte echter geen enkel verschil.

Overigens gaat de motor ook beter lopen als je wat vacuüm aanbiedt op de brandstofdrukregelaar, Co zakt dan naar acceptabeler waarden.
Dat is ook de reden dat ik vraagtekens heb bij de vacuüm aansluiting voor de gasklep, er is op dit punt waar de regelaar is aangesloten ook geen enkel vacuüm te meten.
Maar ja, het is origineel en je zou toch denken dat ze bij Opel weten wat ze doen toch??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.