Sinds ongeveer 2 weken is het motorstoringlampje gaan branden in mijn corsa, hij brandt niet altijd maar zodra het lampje gaat branden is dat onder het rijden ook heel goed te merken.Het toerental loopt ineens stukken op (vooral als de koppeling wordt ingetrapt) en zodra ik het gas los laat begint de auto te schokken en te stoten.
Nu ben ik vorige week naar de opeldealer geweest om hem aan de computer te hangen en die vertelden mij dat het aan de gaskleppositiemeter lag, toen ben ik voor de zekerheid nog maar even naar een andere opeldealer gereden en die vertelden mij dat de storing was: luchtmassameter niet aanwezig of verbonden.
Maar beide zeiden het pas met zekerheid te kunnen zeggen als ik een afspraak zou maken om hem helemaal na te laten kijken, hier heb ik weinig zin in omdat dat al gauw flink wat geld gaat kosten.
Iemand soms een idee wat het nu precies kan zijn?
Oh ja de labdasonde is het in ieder geval niet werd mij verteld.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Luchtmassameter en gaskleppotentiometer zijn volgens mij gekoppeld aan elkaar (signalen worden met elkaar vergeleken of de hoeveelheid lucht die de LMM passeert overeenkomt met de stand van je gaspedaal kortom veel lucht langs de LMM dan zou de gasklep ook ver openmoeten staan)...ik neem aan dat je een x1.6xe motor hebt en geen c16xe...
Maareh signaal gaat in elk geval vanuit je stuurapparaat door deze dingen heen...Dus het kan de ECU (stuurapparaat),luchtmassameter,gaskleppotentiometer OF de bedrading zijn, kortom moeilijk te zeggen, konden ze zien of er tussen de 4-5 Volt stond op de gaskleppotentiometer?
Succes ermee
jawel het is wel een c16xe motor.
Als de motor stationair draait rookt hij trouwens ook als een gek (blauwe rook)
18 jaar
Je zou zelf eens kunnen kijken of op de stekker die op je gaskleppotentiometer op 1 van de aansluitingen 5 volt staat. Die wordt namelijk door je ECU op die meter gezet.
Deze gaat door je Gaskleppotentiemeter en naar gelang de waarde die hij meet, (regelt dus tussen de 1 en 5 volt) kan de ECU zien hoever je gasklep openstaat....
Met een Tech 1 bij de opeldealer kunnen ze dat zowieso direct zien in de gegevenslijst OF en HOEVEEL spanning er op en over de gaskleppotentiemeter word gezet en door het intrappen van het gaspedaal kunnen ze zien of de meter goed werkt....
Luchtmassameter is trouwens ook zo te controleren met de Tech 1 aan de hand van de lucht hoeveelheid die passeert tijdens bijv. stationair draaien..
Korte checks die geen honderden euro's zouden moeten kosten....Of een goede afspraak maken met je lokale opeldealer..De bovengenoemde controles kunnen ze toch wel uitvoeren binnen een half uurtje...dan weet je in elk geval dat die componenten in orde zijn.....en blijft er eigenlijk alleen de bedrading of je ECU over, volgens mij.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar