Hallo allemaal, ik zit met de handen in het haar hier... Ik krijg m'n interieurventilatie niet aan de praat, de ventilator draait niet meer :( Het gaat om een uitvoering met airco, geen ECC.
Nou was het al een tijdje zo, dat de ventilator alleen op stand 4 werkte, ik ging er vanuit dat de voorschakelweerstand defect was. Totdat hij helemaal niet meer werkte.
Ik heb
* De zekering gecontroleerd (nr. 40 in de zekeringkast, met multimeter) deze is okee.
* M'n paravan verwijderd, de ventilator en voorschakelweerstand verwijderd,
* Gemeten of ik spanning heb op de 5-polige connector die aan de voorschakelweerstand is aangesloten. Op alle standen meet ik hier 12,15 volt.
* De ventilator rechtstreeks op 12v aangesloten, deze draait.
* De voorschakelweerstand doorgemeten, stand 1, 2, en 3 zijn dood (oneindige weerstand), stand 4 geeft 0 ohm. Dit strookt met de problemen die ik eerder had
* Toch maar een nieuwe voorschakelweerstand aangeschaft en gemonteerd, maar helaas werkt het nog steeds niet.
* Hierna toch de zekering nog een keer gecheckt, misschien tijdens werkzaamheden gesneuveld, maar deze is nog steeds goed.
Ik snap er niks van, ik heb spanning, dus hij zou gewoon moeten draaien toch?
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt voor de reactie!
Groeten,
Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wel de juiste voorschakelweerstand gekocht ?
De voeding wisselt wel per pen in de stekker als je de standenschakelaar verzet ?
Dank je voor je reactie Kaleido, ik heb de voorschakelweerstanden naast elkaar gehouden, bouwvorm en aansluitingen komen overeen, hij past ook, en optisch lijken ze gelijk. De nieuwe is geen origineel onderdeel, er staan geen nummers in om te vergelijken.
De voeding wisselt per pen inderdaad als ik de schakelaar verzet, wel steeds 12v.
Ik ga nu het knoppenpaneel van de ventilatie verwijderen, om te kijken of de standenschakelaar nog goed is. Ik kreeg de tip van een vriend, dat er onbelast een spanning te meten is, maar misschien dat deze bij belasting wegvalt (niet genoeg vermogen). Als dit het probleem is, zou het alleen aan de schakelaar kunnen liggen volgens mij.
8 jaar
Schakeltechnisch werkt je schakelaar dus , ik ben nooit zo een voorstander van imi spul , heb ik slechte ervaringen mee.
Je kunt een 12v lampje aansluiten op de uitgang van de voorschakelweerstand , vermogen is minimaal , kijken of het lampje wel reageert op de verschillende standen van je schakelaar , moet steeds feller gaan branden.
Ik hou ook niet van imitatie, maar de voorschakelweerstand is heel slecht te verkrijgen, en ze zijn debiel duur vergeleken met andere types voor Opel die vrijwel gelijk zijn... Helaas moet ik op de kleintjes letten.
Ik heb het paneel van de ventilatie eraf, er zit een 9-polige stekker aan de blowerschakelaar, ga nu kijken of ik erachter kan komen wel draad voor wat is...
De tip met de lamp kreeg ik ook van diezelfde vriend, aangezien je dan de uitgang belast.
Het probleem wat ik heb, is dat met de oude voorschakelweerstand de ventilator had moeten draaien op stand 4, daar meet ik op de oude voorschakelweerstand 0 ohm. Ik denk dus dat het probleem voor de voorschakelweerstand moet liggen.
Mocht ik er niet uitkomen bij de schakelaar, dan ga ik jouw suggestie proberen, een lamp aansluiten voor en na de voorschakelweerstand.
Wederom dank voor het meedenken!
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar