ik heb een zafira B van bouwjaar 2005 Als ik rijd zie ik dat mijn verlichting van het dashboard(km teller) en de display van de radio feller branden als ik gas geef(hoger in toeren ga) en weer minderen als ik naar lagere toeren ga.
Als ik de spanning meet dan geeft de alternator 13,1 volt bij stationair draaien en 13,8 (schommelt tussen 13,4 en 13,8) bij 3000 toeren.
Ik heb horen zeggen dat de regelator van de alternator stuk is en dat nu mijn batterij niet meer kan geladen worden bij korte afstanden.
Kan dit kloppen? Een lokale verkopen van auto onderdelen zei dat je zo een regelator makkelijk zelf kunt vervangen en dat de prijs hiervoor 20 euro bedraagt. Klopt dit en kan ik zo maar eender welke regelator erop plaatsen. Met een vorige auto heb ik ook een aantal keren de alternator stuk gehad(deze gaf dan een te hoge spanning 18V maar deze werd dan in de garage vervangen en dit koste mij bijna telken 200 euro.
Ik heb ook mijn batterij eens bij geladen en toen ik de spanning meete na een tijd gaf deze lader 16V terwijl de batterij nog gekoppeld was aan de auto, kan dit kwaad en hoeveel mag de max spanning zijn voor het laden van batterij die nog gekoppeld is aan de auto en alle toebehoren elektrische en elektronische toestellen. Dit kan die alternator toch niet stuk gedaan hebben.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het laden van de batterij dient volgens de meeste fabrikanten buiten de auto te gebeuren. Dit om ongewenste hoge spanning op de diverse electrische componenten te voorkomen. De spanning van een geladen batterij is na een rustpauze 12,6 tot 12,7 volt. 2,1 volt per cel. Beter is met een zuurweger het zuur te meten 1,38 is geladen en. Door alle cellen te vergelijken krijg je een idee van de kwaliteit van de batterij.De afgeregelde spanning van de spanningsregelaar is meestal tussen de 13,7 en 14,5
In jouw geval denk ik aan een slechte verbinding.
Die kun je ook meten. Plaats een voltmeter over de verbinding waar op dat moment stroom door loopt, Zet bijvoorbeeld ht licht en de achterruitverwarming aan . per totale verbinding massa en + verlies je bij ideale omstandigheden 0,6 volt 0,3 aan elke kant. Meer geeft een slechte verbinding aan. Je kunt deel voor deel meten. 1 stekker 0,1 draad in stekker 0,1 korte draad 0,1 lange draad 0,1 enz. enz. allemaal vuistregels. Meet eens het spanningsverschil van de massa op het dashbord met de bodyen die tussen de dynamo en de motor, of de motor en de body. ergens is er iets mis.
en om aan te vullen ... je hebt verschillende soorten dijnamo,s
maar dat kun je controleren
en zo te lezen is je spannings regelaar stuk
13 jaar
Omega A ook gehad, wat Willem al zegt kan je spannings regelaar ook zijn.
Bij mijn omega ging alle verlchting heel vel branden als ik gas gaf, en gas los zwak.
Regelaar vervangen en probleem was opgelost.
13 jaar
Bedankt aan allen voor de antwoorden, de accu was stuk. Na testen en meten heb ik de accu getest met een accu tester. Deze was stuk. Accu vervangen en probleem is opgelost, geeft terug netjes constant 14,2V
Mag gesloten worden.
13 jaar
nou wat een probleem he
13 jaar
"Beter is met een zuurweger het zuur te meten 1,38 is geladen."
Dit klopt niet.
1,28 is geladen
tikfout zie ik nu in.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar