auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira 2003: kachel koud

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hallo! Ik heb een probleem met de bovengenoemde Opel Zafira. Het betreft een auto ZONDER airco. De auto werd binnengebracht voor het vervangen van de distributieriem. De klant meldde ook dat de kachel niet meer warm werd. Hij had af en toe wat zwarte plakkerige stukjes stof bovenop het dashboard gezien. Ik gok op afdichtmatariaal van de kachelklep of uit het kachelhuis.
Tijdens het vervangen van de distributieriem heb ik ook de waterpomp, de thermostaat en de bruin geworden koelvloeistof vervangen. Bij de proefrit bleek dat de kachel nog steeds niet warm werd. Na wat gegoogeld te hebben heb ik een vervanginspijpje voor de elektrische kachelkraan besteld. Eenmaal losgehaald bleek er in dit type (zonder airco) geen kachelkraan in te zitten. De temperatuur wordt alleen met een luchtklep geregeld. Ik heb vervolgens de kachelradiateur en het interieurfilter vernieuwd. Heb de werking van de kachelklep gecontroleerd, die werkt wel. Alles dichtgebouwd en proefrit gemaakt. Nog steeds een bijna koude kachel. Met een eenvoudige infraroodmeter heb ik de temperaturen gemeten. Bij het thermostaathuis 86 graden, boven in de radiateur 86 graden, maar de kachelslangen waren beide 72 graden. Onderin de radiateur vrij koud. Opnieuw alles losgehaald en gecontroleerd, maar ik zie geen fouten of afwijkingen.
Daarna twee keer het koelsysteem met een reinigingsmiddel van MPM gevuld, 30 minuten gereden en afgetapt. Er kwam wel wat gruis uit.
Tijdens de laatste proefritten merk ik dat de kachel warm (niet heet) wordt totdat de thermostaat open gaat. Dan wordt ie weer helemaal koud. Zelf denk ik aan een circulatieprobleem in de cilinderkop, maar dit is volgens mij niet eenvoudig te controleren.
Ter informatie meld ik nog een recirculatieklep die op recirculeren bleef staan. Na wat tikken tegen de servo kwam er wel beweging in, maar voor de zekerheid heb ik de stekker eraf gehaald toen de klep op lucht van buiten stond.
Weet er iemand raad voordat de kop eraf gehaald wordt? Alvast dank voor uw reactie!

Geplaatst door

atg01 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

interessant, ik zou denken dat de doorstroming goed is omdat, je zegt kachelslangen 72 gr en bij thermostaat open koelt de kachel af.

Highway 745
badge

11 maanden

Dank voor je reactie Highway. Ik denk zelf dat er wel wat doorstroming is, maar veel te weinig. Maar ik begrijp ook niet waarom de aanvoertemperatuur naar de kachel slechts 72 graden is, terwijl de motortemperatuur 86 graden is. De aanvoer naar de kachel komt m.i. direct uit de cilinderkop en zou ongeveer dezelfde temperatuur moeten hebben. Ik tast dus nog in het duister.

atg01 0

11 maanden

als je de slang boven de reservoir houd om te kijken of er echt genoeg stroming is? kan de kachel niet verstopt zitten dat de gemeten temp soort van stralingswarmte is?

Highway 745
badge

11 maanden

Ik heb geprobeerd de slang aan de kachel los te maken, maar dat is niet gelukt. Die zit met zo'n plastic klik-sluiting vast en door ouderdom zat die muurvast en dreigde af te brokkelen. Ik zal nog eens proberen of ik de slang aan de cilinderkop kan losmaken en dan de stroming te beoordelen. De kachelradiator is nieuw, dus die zal niet verstopt zitten. Wel heb ik vandaag een nieuwe bevinding: vanaf de koude start bleef de kachel steenkoud, ook na 10 kilometer nog. Daar ben ik gestopt en heb in de kachelslangen geknepen. Die waren wel een beetje warm, maar erg zacht (lage druk). Door een aantal keren in die slangen te knijpen werd de kachel ineens goed warm! Na een kilometer of vijf was ie weer helemaal koud. Zou dit op lucht in het systeem duiden? Er zitten geen ontluchtingsnippels op en ik zou denken dat de lucht er na 100 kilometer rijden er wel uit zou zijn... Ik heb geen idee hoe ik dit systeem volledig kan ontluchten, anders dan door lang te rijden.

atg01 0

11 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.