Opel Frontera: Kachelradiator lekt, hoe te vervangen?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 RS Sport

Wie kan mij vertellen hoe de kachelradiator het gemakkelijkst te vervangen. Deze lekt al een tijdje, maar heeft nu besloten om echt te gaan lekken.
Is het verstandig om onderdelen hiervoor van de sloop te onttrekken?

The Chief

Geplaatst door The Chief (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Frontera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kleijn (0), 14 jaar geleden

zou de kachel radiateur nieuw kopen verder heb je niks nodig
maar het is wel een bloed klus je moet je halve dashboard slopen

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

kan je niet aan de zijkant van het dashboard (voeten ruimte passagier) een klep weghalen??
er zijn modelen waarbij dit kan en dat scheelt een hoop werk.

marc

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja dat moet je be kijken hij zit in een soort buis die je moet splitsen
kan je geen afbeelding sturen want mijn inkt is op
mvg willem2

kleijn (0), 14 jaar geleden

Verwarming uit- en inbouwen / koelvloeistofafsluitklep uit- en inbouwen, adapter koelvloeistofbuis uit- en inbouwen

Uitbouwen, demonteren

Koelmiddel aftappen en opvangen.

Koelvloeistofslangen (1, 2) van aansluitleiding verwarming – vergrendeling (4) indrukken, borgring (5) in de richting van de pijl trekken en koelvloeistofslang (3) verwijderen. Koelvloeistofresten uit kachelradiateur met perslucht uitblazen.

Condenswaterafvoer losmaken – zie werkwijze "Condenswaterafvoer uit- en inbouwen".

Middenconsole – zie werkwijze "Middenconsole uit- en inbouwen" in groep "C". Luchtverdeling voetruimte achter – zie werkwijze "Luchtverdeling voetruimte achter uit- en inbouwen".


Uitbouwen, demonteren

Houders bekleding instrumentenbord (1 en 2).

Servicedeksel kachelradiator.

Bij auto's met airconditioning: Kabeltrosstekker koelvloeistofafsluitklep ontgrendelen en lostrekken.


Uitbouwen, demonteren

Klemmetjes in de richting van de pijl trekken, kachelradiator met adapter koelvloeistofbuis (auto's zonder airco)/koelvloeistofafsluitklep (auto's met airco) verwijderen.

Klemmetjes (1) verwijderen en adapter koelvloeistofbuis /koelvloeistofafsluitklep van kachelradiator verwijderen.

Overzicht onderdelen

Kachelradiator (2)

O-ringen (3)

Klemmen (4)

Adapter koelvloeistofbuis (5) of koelvloeistofafsluitklep


Inbouwen, monteren

Steunen kachelradiateur en nieuwe O-ringen met siliconenvet invetten. O-ringen in adapter koelvloeistofbuis / koelvloeistofafsluitklep plaatsen, adapter koelvloeistofbuis / koelvloeistofafsluitklep tot aan de aanslag in de steunen van de kachelradiator drukken en klemmen erin schuiven.

Aansluitleiding verwarming invetten en voorzien van nieuwe, ingevette O-ringen.

Complete kachelradiator gelijkmatig in beide aansluitleidingen kachelradiator leiden en plaatsen, klemmen plaatsen en erin schuiven.

Let op

Om de aansluitleiding beter in te bouwen met geschikt gereedschap tegen schutbord ondersteunen (steel hamer tussen aansluitleiding en schutbord schuiven). Omdat de complete kachelradiator niet volledig in de aansluitleiding van de kachelradiator kan worden geschoven, moeten de klemmen een beetje schuin (in de richting van het interieur) erin worden geschoven. Vervolgens worden de klemmen recht (in de richting van het schutbord) gedrukt en trekken zodoende de complete kachelradiator volledig op de aansluitleidingen van de kachelradiator.

Inbouwen, monteren

Kabeltrosstekker koelvloeistofafsluitklep.

Servicedeksel kachelradiator.

Let op

Als het servicedeksel van de verwarming niet meer juist geplaatst kan worden (I), moeten twee inkepingen (II) in de ondersteuning van het schutbord (1) van het servicedeksel worden aangebracht.

Inbouwen en monteren

Luchtverdeling voetruimte achter, middenconsole, condenswaterafvoer, koelvloeistofslangen.

Koelsysteem bijvullen en ontluchten – zie werkzaamheid "Koelsysteem bijvullen en ontluchten" en "Koelsysteem op lekkage controleren" in groep "J".


dit kan ik je wel sturen voor afbeelding moet je even geduld hebben

The Chief (0), 14 jaar geleden

Oké, heel hartelijk bedankt voor jouw reactie. Ik wacht met smacht op je afbeelding. Geduld is een schone zaak.
Dat ik er twee keer in sta is een foutje mijnerzijds.

kleijn (0), 14 jaar geleden

[url=http://img94.imageshack.us/i/kachelfront...][IMG=ht[url=http://img94.imageshack.us/i/kachelfront...][IMG=http://img94.imageshack.us/img94/3705/ka...][/IMG][/url]tp://img94.imageshack.us/img94/3705/kachelfrontera2.jpg][/IMG][/url]

kleijn (0), 14 jaar geleden

[url=http://img94.imageshack.us/i/kachelfront...][img]http://img94.imageshack.us/img94/6283/ka...[/img][/url]


bij nog meer vragen even je e.mail adres word wel erg vol zo
greot willem2

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Dubbele posting verwijdert..

mvg,
moderator.

The Chief (0), 14 jaar geleden

Willem, hartelijk bedankt, ik zal spoedig hiermee aan de slag gaan. PS.: mijn e-mail adres vind je door op mijn naam te klikken toch?

Hans, jij bedankt voor het verwijderen van de dubbele posting.

Met vriendelijke groet, Mike

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

PS.: mijn e-mail adres vind je door op mijn naam te klikken toch?


klopt bijna: onder jou gegevens aan de linkerkant staat "E-mail" en als je daarop klikt kan je een bericht versturen.
Echter zonder bijdragen...

mvg,
Hans.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Toch is een rechtstreeks E-mail wel te ontgooglen

mwjvisser@gmail.com

Gr. paul

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja paul dat zal wel als je handig bent met pc
maar ik ben al blij als het e.mail adres er bij staat .
wel zo handig nu krijg je soms van die grote posting.s
mvg willem2

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Frontera of stel zelf een nieuwe vraag.