hallo iedereen,
vandaag reed ik met mn wagen (opel kadett D 1980) door leuven stad (belgië) en omdat er 100m verder iemand het noodzakelijk vond zijn matras uit te laden in het midden van de weg stond ik ongeveer 20minuten stil, ik liet de motor gewoon draaien, op ralenti, (zo, gewoon , als je geen gas geeft en de auto niet in versnelling staat met de handrem op,, ik wist het juitse nederlandse woord niet ;)) nu, het temperatuur-wijzertje ging opeens vrij snel omhoog, tot ongeveer 90-95°c daarna steeg hij niet meer (is hier al een verklarig voor?) eerst dacht ik dat ik misschien wat koelvloeistof verloren was, maar in de parking checkte ik dit even en er was nog genoeg in. een uurtje later bij het naar huis rijden had ik terug file (ditmaal aan een rood licht), terug ging het wijzertje snel naar 90-95°c en daar bleef het wijzertje weer hangen, omdat het tog nog een kleine 20km tot thuis was dacht ik even dat ik het niet zou halen maar toen ik eindelijk weg was voor het rode licht (10min later en de wijzer nog steeds op 90-95°c) en ik even goed gas kon geven en een stukje 90 kon rijden zakte het wijzertje net zo snel weer als het iets ervoor gestegen was, dit vond ik helemaal te gek ,, thuis gekomen heb ik de motor nog een 5 minuutjes laten draaien (waarvan 4minuten overbodig) want na nog geen minuut was het wijzertje terug op 90-95°c.
ok dit is het probleem, als iemand misschien weet waar het aan kan liggen,, als je nog informatie nodig hebt over de auto of een foto van iets ofzo leg dan maar uit wat dan zal ik je zoveel mogelijk informatie proberen geven, maar ik ken er zelf niet zoveel van.. =)
[ik heb vooraan geen luchtzuiger zoals moderne auto's, er zit daar nog een ouderwetse ventilator, ter informatie =)]
alvast bedankt !!
snellere informatie:: Milord_666[@]msn.com
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ralentie= stationair.
Zoals je het beschrijft, is het helemaal oke. Aangezien bij stilstand de rijwindkoeling wegvalt, zal de temperatuur stijgen tot ongeveer 95-100 graden. Bij 92 graden gaat de thermostaat open en gaat het koelwater circuleren door de radiator om af te koelen.
Als het water hier ook rond de 95 -100 graden is, moet de koelventilator gaan draaien om de functie van de rijwind over te nemen.
Als je dan weer gaat rijden, zakt de temperatuur weer door de grotere afkoeling.
Als de ventilator netjes aan gaat, heb je dus geen probleem en werkt alles naar behoren.
Gr.
[quote=Petje57]Ralentie= stationair.
Zoals je het beschrijft, is het helemaal oke. Aangezien bij stilstand de rijwindkoeling wegvalt, zal de temperatuur stijgen tot ongeveer 95-100 graden. Bij 92 graden gaat de thermostaat open en gaat het koelwater circuleren door de radiator om af te koelen.
Als het water hier ook rond de 95 -100 graden is, moet de koelventilator gaan draaien om de functie van de rijwind over te nemen.
Als je dan weer gaat rijden, zakt de temperatuur weer door de grotere afkoeling.
Als de ventilator netjes aan gaat, heb je dus geen probleem en werkt alles naar behoren.
Gr.[/quote]
oke, maar mijn opa heeft net dezelfde auto (enkel een caravan versie en bouwjaar 1983) maar deze heeft dat NOOIT..
17 jaar
Dat zou best kunnen.
Maar dan vermoed ik dat daar de thermostaat niet (meer ) goed is en veel te vroeg opent en open blijft zodat het veel langer duurt voordat de hogere (werk)temperatuur van de motor bereikt wordt.
Een andere mogelijkheid is dat de meter niet juist aangeeft door een niet goed werkende spanningsbalancer op de achterzijde van het instrumentenpaneel. Kenmerkend daarvoor is dat tevens de benzinemeter dan veel afwijkt.
Gr.
[quote=Petje57]Dat zou best kunnen.
Maar dan vermoed ik dat daar de thermostaat niet (meer ) goed is en veel te vroeg opent en open blijft zodat het veel langer duurt voordat de hogere (werk)temperatuur van de motor bereikt wordt.
Een andere mogelijkheid is dat de meter niet juist aangeeft door een niet goed werkende spanningsbalancer op de achterzijde van het instrumentenpaneel. Kenmerkend daarvoor is dat tevens de benzinemeter dan veel afwijkt.
Gr.[/quote]
de benzinemeter schommeld vrijhard, maar ik heb nog niet zonder benzine gestaan en ik vul hem pas als hij bijna leeg is , maar hij schommeld wel, dus ik weet niet of dat er ook wat mee te maken heeft.. hoe kan ik zien of de thermostaat eventueel te snel opent ?
17 jaar
Temperatuur vrij laag tijdens het rijden. Wijzer komt dan amper uit het blauwe vlakje.
Gr.
[quote=Petje57]Temperatuur vrij laag tijdens het rijden. Wijzer komt dan amper uit het blauwe vlakje.
Gr.[/quote]
nee hoor , tijdens het rijden is de temperatuur perfect in orde !!! dus wat kan het dan zijn volgens jou ?
17 jaar
Over welke auto heb je het nu ?
[quote=Petje57]Over welke auto heb je het nu ?[/quote]
over de mijne , bij mij is de temperatuur tijdens het rijden perfect , maar als ik even stilsta voor een rood licht of even moet aanschuiven stijgt hij onmiddelijk naar 90-95°c
17 jaar
Dat heb ik dus geprobeerd uit te leggen in m'n 1e reactie: dat is oke.
Gr.
[quote=Petje57]Dat heb ik dus geprobeerd uit te leggen in m'n 1e reactie: dat is oke.
Gr.[/quote]
ja , als jij t zegt :)
kheb t nog nooit meegemaakt met deze auto en ik heb er tog ook al 4500km mee gereden, ook al vaker mee in de file gestaan , en nou vandaag had hij t opeens , nuja , als het geen kwaad kan ok dan :) dan mag deze toppic gesloten worde :)
hartelijk bedankt !!
17 jaar
Hou het maar eens 'n tijdje in de gaten.
Als de ventilator netjes aanspringt rond die temperatuur, is alles oke.
Gr.
okay bedankt !
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar