close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett: Kadett E C1.6 NZ

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: C 1.6NZ

Mensen,

Ik heb een E kadett C1.6NZ die, bij lage en middel last niet lekker loopt.
De motor houdt dan af en toe in met stottere tot gevolg.
Als je het gas flink intrapt is het wel over dus ik denk aan een te arm mengsel probleem.

Laag toeren is er wijnig tot niks aan de hand. Laat ik het toerental oplopen (in zijn vrij) dan zijn er tussen de 2000 en 3000 rmp momenten dat de motor even stottert. Als je dan even meer gas geeft trekt hij door dat punt heen en gaat weer gewoon verder tot volgende punt (dan weer stotteren enz). Boven de +/- 3000 rpm lijkt alles goed

Ik heb eerst het idee dat het probleem erger was bij warme motor, maar soms doe tie het ook bij (bijna) koude motor.....niet echt wat over te zeggen dus.

Ik heb nog geen opel ervaring (het is mijn eerste) dus alle info is welkom.

Ik heb trouwens een vraagbaak waarin beweerd wordt dat dit type motor (C 1.6NZ) met injectie is uitgerust.....Is dat dan in combinatie met carb?? Die zit er namelijk op!

bedankt alvast

Groet

Geplaatst door

Len-aap (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat is geen carburateur maar 'n injectiehuis........Midden bovenin zie je 'n draad met stekker, aangesloten op de injector.
Inhouden kan door diverse oorzaken komem:
1. verdeelkap komt (kwam) vaak voor. Kabelaansluitingen vaak zwaar geoxideerd. Kabels en kap vervangen dan.
2. Bougies slecht of aangeslagen met kool. Vervangen dan.
3. Lekke voetpakking van het injectiehuis.
4. Achterste uitlaatdemper isolatie losgelaten en verstopt dan de uitlaatuitgang

Verder zijn het eigenlijk probleemloze motoren.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hoi petje57 en eventueel overige,

Alvast bedankt voor de reactie, ik zal de genoemde punten zeker na lopen.

Ik heb echter inmiddels de labda sensor (die in het uitlaat spruitstuk zit) losgekoppeld.
Rij nu een weekje zo en de auto rijdt veel beter. Heel af en toe geeft tie nog wel eens een tikje maar verder prima rijden......

Nu heb ik op dit forum een aantal reacties gezien dat dit niet hoeft te betekenen dat de labda sensor stuk is.....heb jij daar ervaring mee?
Ook lees ik her en der dat deze sensor is bedoeld om te zorgen dat de katalisator heel blijft.....Klopt dat.

Ik ga iig mijn vraagbaak maar eens raadplegen of ik die sensor door kan meten

Groet, Lennard

Len-aap 0

17 jaar

Je spant het paard 'n beetje achter de wagen......Eerst uitproberen en dan 'n boek pakken om te meten en lezen wat de gevolgen kunnen zijn.......
Inderdaad hoeft dat niet te betekenen dat de sensor stuk is. Hij moet o.a. zorgen voor de " fijnafstelling" van de benzinetoevoer waardoor de katalysator goed blijft functioneren.
Meten van de sensor is simpel: pak 'n digitale multimeter en meet de spanning op de signaaldraad. Deze moet bij 'n warme motor wisselen tussen de 0,1 en 0,85 volt. Als de sensor stuk is, blijft de spanning meestal rond de 0,4 volt staan.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Ja je hebt wel gelijk met het paard achter de wagen verhaal....wilde het alleen proberen aangezien ik niet echt een aanknopings punt heb.

Ik zal binnenkort de labda sensor doormeten en dan maar hopen dat het probleem is opgelost.

Weer jij trouwens of alle sensoren die het stuur apparaat deze zelfde uitgangswaarde hebben (0,1 - 0,85 V)?
Of wordt er ook bijv. 4-20 mA gebruikt. (Kan dit niet vinden in mijn vraagbaak...overigens niet het meest overzichtelijke boek!)

Bedankt weer,

Lennard

Len-aap 0

17 jaar

Spanning op de andere sensoren is 4,8 tot 5,2 volt met losgenomen stekker.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hoi,

Inmiddels de labda sensor door gemeten, veranderd keurig van 0....0,65 volt.
Een iets andere waarde als petje57 even terug op gaf, maar ik denk dat het probleem niet in de labda sensor zit.

Nog geen tijd gehad om de andere sensoren te checken, dus dat volgt nog.
Iemand suggestie, ervaring wat er zoal snel kapot gaat????

Heb trouwens wel het idee dat het inhouden, stotteren erger wordt bij warme motor. Maar laatst hield tie bij koude start ook even in.

Groetjes,

Lennard

Len-aap 0

17 jaar

[quote=Len-aap]Hoi,

Inmiddels de labda sensor door gemeten, veranderd keurig van 0....0,65 volt.
Een iets andere waarde als petje57 even terug op gaf, maar ik denk dat het probleem niet in de labda sensor zit.

Nog geen tijd gehad om de andere sensoren te checken, dus dat volgt nog.
Iemand suggestie, ervaring wat er zoal snel kapot gaat????

Heb trouwens wel het idee dat het inhouden, stotteren erger wordt bij warme motor. Maar laatst hield tie bij koude start ook even in.

Groetjes,

Lennard[/quote]
Als de waarde naar 0 volt gaat is het niet goed 0 herkent de computer niet, de waarde mag niet onder de 0,1 volt komen.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Hoi Hans en rest,

Jij zegt dat de afwijking van de gemeten waarden t.o.v. wat petje57 zegt niet goed is.

Omdat het zo wijnig scheelt, eerst even op een rij wat ik presies heb gedaan:
-Ik heb de labda sensor gemeten door een aftakking te maken op de draad vlak voor de sensor.
-Deze aftakking op een multimeter aangesloten en de andere draad van de multi meter op aarde.
-Verder de sensor gewoon aangesloten!

Kloppen de meetwaarden als ik het zo doe? Of moet de stekker van de sensor los? (vrees dat ik dan niks meet, maar toch)

Heeft iemand ervaring met dit soort (kleine) afwijkingen.....is de labda sensor nu kapot of heb ik ergens bijv. overgangsweerstanden??.

alvast bedankt weer.

Len-aap 0

17 jaar

Wat ik er mee wil zeggen ,is dat de waarde 0 volt niet door de computer herkent kan worden,dus daar klopt iets niet mee. De lambda waarde moet tussen 0,1 volt en 0,9 volt pendelen.
Als de ECU de waarde 0 volt als informatie krijgt ,zou het storingslampje telkens gaan branden.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Dan kunner er 2 dingen aan de hand zijn:

-Of mijn meting is niet correct (door overgangsweerstanden, afwijking meter...heb een hele goedkope)
-Of het storingslampje werkt niet naar behoren.. (nu knippert hij niet tijdens rijden)

Ik heb meer het vermoede dat mijn meting niet correct is. Ik zie de waarde tussen de 0 en 0,6 V varieren.
Een kleine overgangsweerstand en meetfout erbij van 0,1 V, dan kom ik op 0,1 tot 0,7 V niet slecht.
De variatie in spanning is ook niet geluk met wat pet57 zegt. (als sensor stuk....waarde vaak rond de 0,4V)

Het blijft een beetje gissen naartuulijk, maar ik denk dat ik eerst eens wat andere sensoren ga door meten.
Of dat ik toch maar naar de Opel dealer ga om hem eens aan zo'n apparaat te hangen.

Nou, suggesties zijn nog steeds welkom.

groet

Len-aap 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.