Hoi experts, een echt probleem is het niet, maar voor een tijd terug heb ik bij een automaterialenzaak nieuwe bougie's gekocht, ik heb ze pas later geplaatst. Het bleek dat ik één verkeerde had gekregen deze paste totaal niet maar dat was niet zo een ramp vervang ik later wel. Deze week bij een andere zaak 1 bougie gekocht, zij kloppen ook het kenteken in en de juiste onderdelen denk je dan, maar toen ik de bougie geplaatst had was starten bijna onmogelijk, leek wel een oude Norton motorfiets die terugtrapte. Nu blijkt dat de bougie die ze meegegeven hebben voor een c1.6lz motor is, na even googlen kwam ik er achter dat er tussen de twee motoren een compressie verschil is. Wat ik wil aangeven, je er niet altijd van uit moet gaan dat je op kenteken de juiste onderdelen hebt. Met bougie's is het toch wel oppassen vooral als je van bijvoorbeeld champion naar ngk overgaat, dan denk je alles is nieuw en werkt het toch niet.
M.v.g.
Ronald.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ronald
Dat hij moeilijk start of terugslaat zal niet meteen aan de bougie zelf liggen,had je niet per ongeluk een bougiekabel verwisseld ? dan krijg je ook van dat soort problemen.
Gr Stefan
Hoi, nee kabel is niet los geweest van de verdelerkap, ik heb de bougie van de eerste cilinder vanaf de ontsteking vervangen. Kan niet missen.
15 jaar
Ik heb even zitten kijken maar bij de C16LZ NGK gaat er de BPR6ES in.
deze had ik ook altijd zonder problemen in mijn C16NZ overigens, daar hebben we zelf ruim 200.000km's afgelegd op dit type bougie (vervangen om de 30.000km)
Willem
Hoi even een terugmelding, Vandaag met de gemonteerde BPR6ES gaan rijden, was blij dat ik het werk haalde. Voor de terugweg een oude champion bougie gemonteerd en ging weer een stuk beter. Direct bij de automaterialenzaak langs gegaan, en nu blijkt dat ze twee soorten bougie's in het systeem hebben en de juiste voor mijn kadett is de BPR5ES. Kon wel gaan zeggen dat er een verkeerde was geleverd maar de verkoper is pas in dienst, die zei in eerste instantie, past in deze motor want hij staat in het systeem. Een tweede verkoper wees hem terecht dat het toch echt de BPR5ES moest wezen. Ik vermoed dat er toch een verschil is tussen een oude C16NZ en de nieuwere.
M.v.g.
Ronald.
15 jaar
zit geen verschil in de C16NZ..
Mijne was eveneens van 1990.
Ik denk dat de vonkversterker nog wel eens de boosdoener kan zijn.
Deze zit in de verdeelkap.
Deze motoren zijn normaal helemaal niet zo gevoelig voor verschillende types bougies.
Willem
Het verschil tussen deze 2 bougies is de warmtegraad. Als je die verwisselt loopt ie er echt niet meteen slecht op. Dus dat verhaal van terugtrapte, oude norton motorfiets etc. kan niet aan die bougie liggen, of hij was kapot. Wat was het nummer dan van die oude champion bougie waar hij wel op loopt?
Tja wou zeggen voor mijne werd netjes de BPR6ES voorgeschreven.
de BPR5ES is een warmer type.
Hoi even een terugmelding, ik heb het met ngk bougies helemaal gehad. heb de bpr5Es gemonteerd ging even goed maar vandaag was het weer helemaal hopeloos, een oude champion bougie terug en loopt weer goed. Er werd gevraagd om het type champion, dat is de RN9YCC4, ik ga morgen voor de champion bougies en de ngk's gaan over de muur. Heb je een nieuwe ngk bougie omdat de rest er wel goed uitzag mooi koffiebruin was deze nieuwe bij demonteren helemaal wit. M.i is ngk gewoon goeiekope bagger. Maar de winstmarge zal bij de verkoper wel hoger liggen.
15 jaar
Stel je de electrode afstand wel goed, voordat je ze monteerd?
Ludolf.
15 jaar
Hoi allen, met de afstand had het niets te maken. Ben vandaag terug gegaan naar de automaterialenzaak en het probleem voor gelegd, toen het bouwjaar 1990 naar boven kwam ging er een lampje branden. Het schijnt vaker voor te komen dan een ngk voortijdig de geest geeft, heeft te maken met een verouderd ontsteking systeem, champion bougie's worden bijna niet meer verkocht. Als goed alternatief werd mij de Bosch super 4 WR 91 X aangeraden die heeft 4 vonkpunten en maakt overslaan bijna onmogelijk. Heb ze gemonteerd en de auto start en loopt al veel beter. Het komt er dus op neer dat de types ngk die ik in het begin van het topic aangaf wel geschikt zijn maar bij een oudere motor voor problemen kunnen zorgen. Ik hoop dat ik nu van de ellende verlost ben.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Groet Ronny.
15 jaar
vind ik opzich vreemd, daar ik nog nooit problemen met NGK bougies gehad heb, zeker niet bij deze motoren daar deze helemaal niet zo secuur om horen te gaan met bougiekeuze.
ik hed deze motoren meerdere van in onderhoud gehad, met kilometerstanden tussen de 300.000 en 550.000km.
ik heb juist mijn Bosch bougies eruit gesmeisst (X16XE 1.6 16V met powerbox) omdat deze binnen 10.000km overslaan en inhouden, (na controle midden elektrode tot op het steen weg) op waren, en de NGK's draaien nu alweer 17.000km mee, en nog als nieuw. en kosten 2/3 van wat de bosch kosten.
maargoed als dit je probleem oplost, is het prima toch.
Willem
Hoi allen even een update. Uiteindelijk was het geen bougie probleem maar slechte kabels ( leek die ik ben ). Deze zijn vernieuwd maar het probleem is nog niet helemaal opgelost. De motor vertoond nog wat nukken, iets slechter starten al hij warm is en soms bij wegrijden bij de verkeerslichten even op drie poten lopen, even iets gas minderen en de vierde komt er weer bij. Zou het kunnen zijn dat de bougie's door mijn geklungel een opdonder hebben gehad want de misfire's werden veroorzaakt door de kabels.
Iemand nog een idee?
M.v.g. Ronald.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar