Hallo, als Opelrijder wordt je vaste klant op dit forum. Sinds gisteren brand de verlichting van de km-teller niet meer. Met een lamp het display verlicht en de dagteller op nul gezet. Na een 25 km gereden weer gekeken (met lamp op display). Teller staat nog op nul. Telt dus niet meer. De snelheidsmeter doet het wel.
Andere signalen of defecten niet aanwezig. Alles brand en werkt op het dasgbord. Behalve dus het display van de teller.
Iemand een idee wat het kan zijn? Waar krijgt de teller zijn signaal vandaan. In mijn jonge tijd zat er een dikke kabel aan de achterkant van de teller en snelheidsmeter die naar de versnellingsbak ging maar ik neem aan dat dit nu elektronisch gaat.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lampje vervangen
Mag ik daaruit opmaken dat wanneer het lampje niet meer brand de teller ook niet meer werkt?
Of brand de lamp niet als de teller het niet doet? Het is een halve dag werk om het lampje te vervangen en als de teller het dan nog niet doet is dat werk voor niets. Zonder lampje kan ik nog wel even vooruit maar zonder teller is al wat anders.
Daarmee weet ik nog niet waar de teller zijn signaal vandaan krijgt.
Lijkt met sterk als het lampje kapot is de teller het niet meer doet. Maar ja, tegenwoordig is niets te gek als het gaat om mankementen aan een auto.
11 jaar
Als de snelheidsmeter het wel doet, dan heb je wel een signaal. Deze komt van de ABS sensor linksvoor. Is het alleen de dagteller die het niet doet of ook de totale kilometerstand. Anders zit er toch een mankement in je display.
Ik weet nu even niet of de totale teller het wel of niet doet. De dagteller op nul zetten was het gemakkelijkst.
Ik bergijp dat zowel de snelheidsmeter als de teller hetzelfde signaal krijgen, (van links voor).
Overigens zag ik op internet tientallen aanbiedingen van gebruikte kilometerstellers voor een Zafira. Een slecht teken volgens mij en is een mankement in het display niet ver weg meer.
Is dat display te vervangen of wordt het dan een hele klok of zelfs de hele inboedel met alle klokken en lampjes?
Ik weet graag van te voren waar ik aan begin, vandaar wat vragen vooraf. Je kan er altijd wijzer van worden is mijn gedacht.
11 jaar
Ik heb vanmorgen speciaal een stukje gereden en nu blijkt de dag-teller en de totale km-teller het weer wel te doen. Dus enkel het tellen. Het display blijft donker. De snelheidsmeter doet het ook en de rest ook. Mogelijk zat er een foutje bij het op nul zetten van de dagteller toen het display donker bleef. Het dusplay schakelt wel in en uit met het contact. Heb ook wat aan de keuzeknop van de boordcomputer gescharreld waarop het nog te rijden traject en het verbuik per 100 km op te lezen valt. De actieradius klopt wel ongeveer en het verbruik was 8,1 liter per 100 km. Dat geeft aan dat de teller het een tijdje niet gedaan heeft want hij verbuikt op de korte afstanden meestal 10 liter/100km.
Blijft bij mij de vraag of het display los verkrijgbaar en/of los te vervangen is. Eventueel een nieuw display geen probleem.
Maar gelijk hoe, bij vervanging ben ik de correcte km-stand kwijt dus liever niet. Maar heb ook weinig zin om het dashbord te demonteren voor een lampje (waarschijnlijk vervang ik ze dan allemaal) als daarna het display van de km-teller het begeeft. Het instrumenten huis demonteren lijkt heel veel werk te zijn volgens kenners heb ik gelezen.
11 jaar
display lampje vervangen gaat in minder dan 1uur
overigens als je de complete klok wil vervangen zal je net zo veel moeten los maken
Is wel waar dat je net zo veel moet los maken als je achter de klok moet zijn. Maar het zou jammer zijn als de lamp vervangen is en daarna het display met kuren zit.
Ik begrijp dat het display niet los te vervangen is. (klopt dat????)Zie in ieder geval heel veel klokken. Blijkbaar een veelvuldig voorkomend euvel. Toch jammer en eigenlijk een aanfluiting van de kwaliteit als dat display het vroegtijdig laat afweten. Zeker als dat ding helemaal nergens belast wordt of aan slijtage onderhevig is.
En verder las ik dat niet elke klok goed functioneert omdat die op andere waarden staat ingesteld of zo.
Een uur voor demonteren dashbord is misschien voor een geroutineerde jongen te doen maar als je het nooit gedaan hebt lijkt het me wel zoeken en proberen. Ik heb overigens een vrij volledige beschrijving daarvoor.
In ieder geval bedankt voor de tips. Nog wel graag te weten of het display te vervangen is zonder de hele klokkenwinkel.
11 jaar
Even over de kwaliteit
Met meer dan 40 jaar opel dealer ervaring heb ik niet meer dan 2 klokken vervangen
dus zo slecht zullen ze dan toch niet zijn
Heb tot z'n twintigste jaar met een Kadet 1.8 Stationkar gereden. Meer dan 200.000 km. En heb er minder mankementen aan gehad dan aan deze Zafira. Geen druppel olieverbruik met het kadetje en de Zafira lust wel een liter olie op de 2-3000km. Toch eeuwig zonde als je dan eens een jonger ding koopt. Dynamo na 125.000km kaduuk. Renschijven idem dito.
En heb dan kennelijk nog geluk gehad omdat bij dit serienummer een deugdelijke distrubutieketting is gemonteerd.
En toch wil ik het wel bij een Opel houden maar ik wordt er wel sagrijnig van als dergelijke akkefieten voorkomen. Gewoon naar de knoppen terwijl er helemaal geen sleet komt. Een display van d ekm teller lijkt mij toch niet echt een slijtonderdeel te zijn. Heb er nog een Toyotaatje bij die tegen de 20 loopt en bijna 200.000km en daar mankeert gewoon niets aan.
Nog maar eens de vraag: kun je de teller (display) afzonderlijk vervangen of moet je het hele klokkenspel vervangen?
11 jaar
ken ook genoeg opeltjes van plus 20 maar dat is het probleem niet
heb je de dag teller al een keer opnieuw gereset misschien blijft die hangen
ja en voor het lampje zul je ff moeten sleutelen
en zover ik weet meot het hele dash board vervangen worden bij een wissel
althans dat is zo bij een vectra .
maar zou eerst een lampie proberen
11 jaar
Bedankt voor de reactie hoor. Kennelijk deed de dagteller het inderdaad niet nadat ik die op nul gezet had.
Een dag later weer wel. Zou dus kunnen dat het even haperde.
Ik zal zeker het lampje vervangen. Zit er risico aan als ik nadat het vervangen is de accu weer aansluit zonder de boel eerst weer in elkaar te steken? Om te zien of het brand. Afhankelijk of ik de andere lampjes vlot te pakken kan krijgen, dan vervang ik die ook. Ze kunnen behoorlijk zwart geworden zijn heb ik al ondervonden. Maar blijkbaar zijn ze ook nog eens van verschillende sterkte om het moeilijk te maken.
Ik zal het een en ander laten weten als het weer in orde is. tenzij nog iemand anders een tip heeft natuurlijk.
Met vriendelijke groet, Gericke
11 jaar
Zitten twee soorten in dus dat vatl wel mee zou zeker alle lampjes vervangen scheelt veel werk uitbouwen is het meeste werk je accu hoeft niet los is een stekker achter het dasboard
11 jaar
Dubbel
11 jaar
Hallo.
Gisteren de verlichtingslampjes in het klokkenhuis vervangen. Eerst de praktische gegevens:
Er zitten in totaal 11 lampjes in het armatuur. En wel drie verschillende.
-4 stuks in display van de boordgegevens (radio ook) kleur groen 2 wat
-3 stuks groot/kleinlicht(boven midden armatuur), ABS +benzineverklikker( rechts onder in armatuurr oranje 1,1 wat
-4 stuks voor snelheidsmeter, toerenteller, benzinemeter, temp., km-TELLER kleur beige 1,5 wat.
Ik heb ze allemaal vervangen. Bijkomende wetenswaardigheid: de garage (dealer) wist niet hoeveel lampjes er in zitten. En had er uiteindelijk niet genoeg. Zijn lampjesvoorraad was direct op en in moest er nog eentje bij een andere zaak halen.
Verhaal was dat ze nooit alle lampjes vervangen als er eentje kapot is. Het is maar dat je het weet. Lampjes kosten 1,80 euro per stuk. Is natuurlijk goed voor de inkomsten als iedere keer het demonteren betaald moet worden. Voor 16 euro zou ik opdracht geven om ze allemaal te vervangen.
Het demonteren van het dasbord zou ik afraden voor onervaren knutselaars. Het losschroeven van de vele schroeftjes is niet het probleem. Maar het klikken en klakken op de juiste plek is nauwelijks te beschrijven.
Zo moet de lichtschakelaar + dasborddimmer + koplampverstelling er uit. De knop kan er gemakkelijk af door met een kleine schroevendraaier in het gleufje onder de knop te drukken. Dan de twee klipsen aan de zijkanten van de ruimte waar de knop zat naar binnen drukken (kan met de hand als het dasbord al los is). En het schakelblok naar de voorkant er uit zien te peuteren. (met smal plamuurmes tussen de rand van het vierkant wringen zodat het hele vierkant naar buiten komt.
(Aan de achterkant duwen helpt niet want daar zit de kontaktdoos waar de pinnen van de schakeldoos in passen als je de hele doos weer in het bakje duwt. De kontactdoos schuift er naar onderen uit met ergens een klipje in te drukken. (het is dus geen stekker die je er aan de achterkant aftrekt)
Bovenop het klokkenarmatuur zit een handel die je naar rechts moet draaien waardoor de vergrendeling van het armatuur los is en dan kun je het armatuur er uit halen. (na onderste twee schroeven los te maken) De stekkerpinnen (met de draden) zitten vast aan het frame achter het dasbord en de stekkerdoos zit aan het armatuur. De aansluiting gaat als je het armatuur op zijn plek duwt.
De stekker op het display zit vergrendeld met een beugel die helemaal overgehaald moet worden.(omhoog klappen)
De stuurschakelaars (links en rechts) klikken er gemakkelijk uit. Goed kijken waar je moet drukken.
Op de bekleding van de stuurkolom zitten twee bijna onzichtbare kruiskop schroefjes. Ze zitten tussen de naaf van het stuurwiel en de bekleding. Er zit een plastic dopje op. Het stuur moet verdraaid worden om er bij te kunnen links en rechts.
Ik heb de gaatjes in het plastic kapot getrokken omdat ik ze niet zag.
De middenconsole gaat er af met telkens de schroeven onder het voorgande deel los te schroeven en dan de verbinding met het bovenste deel uit te klikken. Dus eerst asbak, dan schaklelaars blazer en airco enz. En de radio moet er ook uit.
Als je niet handig bent en geen ervaring hebt met het losklikken van onderdelen is het bijna een onbegonnen werk. En als je het eenmaal weet doe je demonteren en monteren in een uur. En inderdaad opletten voor de plasticdopjes waar de schroeven in draaien. Voor je het weet is er eentje weg en zit je met de schroef in een groot gat te draaien. En als er dan al een stel schroeven vastzitten kun je alles weer lossen om het dopje op zijn plaats te steken. (als je het al terug vindt)
11 jaar
maar is het gelukt weet wat er los moet
11 jaar
Heb hier nog een link voor de beschrijving. Niet overal even duidelijk maar beter dan niets.
http://www.langzeittest.de/opel-zafira/t...
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar