Opel Combo: Knarsend bijgeluid

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: Vier cyl. type 14XZ

Mijn Opel Combo Tour (basis Corsa) waarvan bij 148000 km in de garage vernieuwd zijn, de Poly-V-riem en Distributie riem etc.
Nu echter bij 162000 km doet het vervelende verschijnsel voor dat er aan de distributie zijde een knarsend geluid waarneembaar is. het geluid's niveau gaat op en neer (hoorbaar tot geheel weg) maar dit bij een gelijk blijvend motor toerental.
Het geluid gaat niet weg bij een geheel weggenomen Poly-V-riem, die ook de stuur bekrachtiging aandrijft. Het is niet te achterhalen of beide spanrollen ooit vervangen zijn, zo dit nodig is. Wie kan er en is het misschien mogelijk op afstand, te zeggen wat de mogelijke oorzaak is. Kan een eventueele reparatie
door een handig persoon zonder speciaal gereedschap verholpen en gerepareerd worden? Hoe en wat is er mogelijk, ook wat de mogelijke kosten kunnen zijn.
Kan het gevaar lopen als er nog enige honderd kilometers met dit euvel door gereden moet worden. Gaarne en voorzover mogelijk een technisch advies.
Alvast hartelijk dank en vriendelijke groet, Kaaps

kaaps

Geplaatst door kaaps (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Combo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

waarschijnlijk ligt inderdaad de lager van of spanrol of geleiderol kapot is
maar het lijkt mij dat ze dit ook meteen hebben vervangen
moet dus niet kunnen

wat betreft de prijzen kun je op hbase vinden
enkele nokkenas 1.6L
distributieriem 16.50
spanrol 42.60
multieriem 15.48/17.80 twee verschillende lengtes
spanrol multieriem 83.50
totaal 160.4

ik zal terug gaan naar het bedrijf en vragen of ze het hebben vervangen omdat dit niet goed is
en als het inderdaad de spanrol is dan zul je beter geen 100de km moeten rijden
als hij vastslaat ben je riem zo kwijt en sta je daar met een kapotte d-riem en kapotte kop (kosten boven de 2000euro)

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarschijnlijk spanrol van de Multiriem gaar.

meestal gaat ie dan scheef zitten en tegen de distributiekap aanlopen.

van mijn Combo X14SZ liep ie al bijna aan.

Controleer dat eens.

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

hij heeft al zijn v-riem losgehad maar dat hielp niet
dus het zal waarschijnlijk bij de distributie zitten
tenminste als het geluid daar van daan komt

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Excuus niet goed gelezen

kaaps (0), 15 jaar geleden

Het knarsende bijgeluid; zij die mij geholpen hebben met geestelijke steun, bij deze hartelijke dank.
Heden is de kies getrokken, het was de "waterpomp" die een kapot lager had. Inmiddels is de pomp vervangen. Nogmaals dank, o ja het excuus is aanvaard, hij die een rapport cijfer negen verdiend weet zich zelf wel te herkennen.
Veel succes met het geven van raad en of advies.

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

dankjewel voor de punt
had gehoopt op een 9.5 of meer maar ja met een 9 ben ik zeer dik tevreden

ik hoop dat het bedrijf met jouw een mooie prijs heeft kunnen maken en niet dat je nog maals voor de kosten moet opdragen
deze pomp wordt door veel bedrijven standaard meteen vervangen (ander moet de riem er weer af)
een mooie voorbeeld dat dit moet gebeuren

ps
bedankt voor de punt
gemiddeld sta ik nu een 9
is in ieder geval mooi voor mijn eind lijst

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.