Probleem
Reed op de snel weg richting huis en zag op gegeven moment rook onder de motor kap komen,keek naar de tempmeter en stond in het rood.
Auto aan de kant en gekeken wat het was.Koelvloeistof tank bijna leeg?(Had ik pas bij gevuld)Dus bijgevuld en kwartierje gewacht.
Snelweg weer op paar na een paar kilometer weer hetzelfde.Nu bijgevuld met water.Weer gewacht en verder gegaan dit is nog paar keer gebeurd voordat ik thuis was.Onderweg al gekonstateerd dat ook de vin niet aanslaat.
Al met al heb zo1n 10 lieter water bij gevuld en dacht aan lekke slang of zo,maar kan niets van een lekage vinden.Ik neem aan dat het ook geen lekage in de koppakking is want heb dit al eerder gehad en toen deed de auto niets meer.Het vreemde is wel dat na de laatste keer bijvullen en dat was 3 dagen terug het vat nog steeds vol is.Heb ook gemerkt toen ik voor de 2e keer bijvulde er een klik geluid was,en toen ik de dop van het het vat opende het weg was.(ik vermoed dat dat de termosstaat is die dat veroorzaakte.Zit aan de zijkant van de radiator))
iemand een idee wat het kan zijn?
Gr Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De termostaat die jij zegt is het thermo contact van de ventilator.
Ik denk dat de Thermosstaat blijft hangen (dicht zitten)
Dit kan je controleren door te voelen of de bovenste slang naar de radiator heet wordt, Zo ja, Dan werkt de thermosstaat gewoon
Zo nee, Dan blijft de thermosstaat dicht zitten, en moet dan vervangen worden.
De thermosstaat is een mechanische klep die door een krimpend/uitzettende veer de temperatuur regelt van de motor
* Deze zit bij een:
* 1.2sc motor in de boveste slang naar de radiator.
* 1.2st 1.4 & 1.6 motor bij de waterpomp achter de distributie.
* 1.7d 1.8 2.0 in het driehoekige huisje dat met drie boutjes bevestigd zit aan de motor met een slang erop.
Gr. Willem
Heb ooit een keer hetzelfde probleem gehad.... ook opeens veel rook onder de motorkap weg.... koelvloeistof op... ook steeds bijvullen maar geen kapotte slang...
Er was 1 kopbout KAPOT!!!! Daardoor verlies van koelwater en rookontwikkeling...
Maar is het niet zo dat door de rijwind het koelvloeistof afkoeld in de radiator en dan weer het expantievat in komt.
Dus dat de thermosstaat blijft hangen zou heel goed kunnen(dat hij dicht blijft zitten)de vloeistof circuleerd niet en de motor word heet.Of zeg ik nu domme dingen.Kan dat ook in verband staan dat de vin niet meer aanslaat.
Hij doet het namelijk wel als je hem rechtstreeks aansluit op de accu.En ook dan loopt de temparatuur niet terug.
Het type motor is een 1.3 cn.We gaan morgen weer ff kijken.
gr Peter
20 jaar
Ga er dan maar vanuit dat je thermosstaat blijft dicht zitten,
Radiator zou ook verstopt kunnen zijn maar dat is meer een kwaal van japanners.
Deze thermosstaat zit achter de distributie op je waterpomphuis,
water pomp hoeft niet los, als je een beetje handig ben kan je de distri riem laten zitten
Sorry voor het vergeten te vermelden van dit motor type.
gr .Willem
Geeft niet Willem,met deze gegevens kan ik al heel wat meer.
Het maken is niet zo`n probleem voor me.
Zoals gezegd morgen gaan we sleutelen(als het weer het toelaat)
Gr Peter
20 jaar
Nou denk dat je gelijk hebt Willem,thermosstaat eruit gehaald en in een pannetje met kokend water gedaan.Er gebeurd niets.
Ga dus nu een nieuwe halen.Heeft dat ook wat te maken met die vin die niet aanslaat?Ik heb zelf het idee van wel,maar dat zien we snel genoeg.
Gr Peter.
20 jaar
Klopt de vin word geregeld met een temp. sensor in de radiator, Maar de vloeistof in de radiator wordt niet warm omdeat de thermostaat dicht blijft zitten dus slaat de vin ook niet aan.
Gr. Willem
Heb nu een nieuwe thermostaat ingedaan moet nu nog ff testen of alles weer naar behoren werkt.Als dat zo is kan er weer koelvloeistof in(is nu nog water).Heb ik aan een kan van 5 liter genoeg of moet ik nog een bijhalen?.
Gr.Peter
20 jaar
Volgens mij gaat er iets van 4.5 a 6 ltr in... maar dr is vast iemand die dat precies weet hier.
Het ligt er een beetje aan welke motor er in ligt. Dit verschilt namelijk, het is waarschijnlijk wel meer dan 5 liter. Ik zie hier namelijk 6,1 liter, 6,9 liter, 7 liter etc. staan.
Motor type c1.3n.
Maar ga morgen wel een kan bijhalen,kan geen kwaad om te hebben.
20 jaar
dat klopt, er moet trouwens 7 liter in.
ik heb vorig jaar hetzelfde gehad met mijn kadett, ook een c13n motor ( 1.3I ) thermostaat vervangen maar ik kan me herinneren dat ik er geen 7 liter in heb gedaan maar gewoon met een kannetje (heb nog over) uit ben gekomen. nu, een km of 10000 verder zit het tankje nog net zo vol als 1 jaar geleden en het koelvloeistof ziet er nog vrij schoon uit.
volgens mij gaat er een liter of 4 in.
gr.
martin.
20 jaar
Volgens de gegevens die ik hier heb gaat er 7 liter in, maar je moet er natuurlijk niet op voorhand gewoon 7 liter ingooien, gewoon vullen en dan kun je altijd nog meer erbij doen als dat nodig is.
Heb hem weer gevuld met koelvloeistof(water er eerst uit natuurlijk)en kijk wel of er nog bij moet van de week.Ging inderdaat geen hele kan in.Hou het wel ff in de gate.
Voor de rest werkt alles weer goed,vin slaat ook weer aan.
Dus zeg ik Bedankt voor de snelle antwoorden op mijn vragen,kan nu weer met gerust hard de snelweg op.
Gr Peter
20 jaar
succes en rij voorzichtig met de gladheid op de weg.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar