Opel COMBO VAN X1.7D: Koeling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1700, Vermogen (kw): 44

Hallo.

Ik heb een oude opel combo uit 1997.
Sinds een tijdje word mijn motor te warm en ik heb inmiddels naar mijn idee alles gedaan wat mogelijk is.
Ik weet het niet meer en hoop dat er hier iemand is met nieuwe ideeën.
Als ik in de stad rij of op de snelweg to 90kmh is er weinig aan de hand.
Ga ik op de snelweg harder rijden dan 90kmh loopt mijn temperatuur langzaam op.
Als ik dan de verwarming erbin aanzet koelt ie de motor extra en dan kan ik 100-110 rijden zonder dat de motor te heet zou worden.

Wat heb ik allemaal al gedaan:
Slangen vernieuwd,
Nieuwe radiateur,
Motor meerdere keren gespoeld,
Nieuw expansievat,
Nieuwe waterpomp,
Thermostaat is er momenteel helemaal uit.

Dus volgens mij kN ik verder niet zo veel meer.
De koppakking is 2 jaar geleden vernieuwd en de motor is nooit boven de 98°c geweest sinds dat gebeurt is dus de koppakking zou naar mijn idee gewoon goed moeten zijn.

Ik heb de fan aangesloten op een schakelaar op het dashboard waardoor ikzelf de fan kan bedienen en daardoor weet ik zeker dat ik de motor nooit TE heet heb laten worden.

In principe hou ik de temp altijd in de gaten en gaat de fan bij 95°c aan en als ik zie dat de temp oploopt op de snelweg gaat het gas eraf de fan aan en de verwarming op stand kernsplitsing totdat de temp weer in mijn acceptabele bereik zit.

Ik hoop dat er meer ideeën volgen via dit forum.

Ik heb trouwens koelvloeistof in de motor zitten die vrij dik is.. ik weet niet of dit ook invloed zou kunnen hebben maar eerder zat er dunnere koelvloeistof is dus ik denk zelf dat dat niet direct van invloed zou zijn, of wel?

Groeten frank

franks48488

Geplaatst door franks48488 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Combo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Frank, Wij leerden vroeger er is maar één onderdeel wat voor de koeling zorgt... en dat is de radiateur. Ondanks dat je die hebt vervangen, laat die het afweten. De kachel heeft ook een radiateur(tje) En die helpt mee. Natuurlijk wordt er meer warmte geproduceerd als je sneller gaat rijden, maar b.v. een verkeerd ontstekings momement kan er voor zorgen dat er overmatig warmte wordt geproduceerd, net als een gedeeltelijk verstopte uitlaat. Er lopen toch geen remmen warm? Een extra hoogte of iets anders wat de luchtweerstand verhoogt kan ook voor problemen zorgen. Is de capaciteit van de nieuwe radiateur voldoende? Als de circulatie er doorheen voldoende is moet de Fan uiteindelijk aanslaan. Het thermocontact ervan zit aan de onderkant in de radiateur Dan zou ik controleren of er voldoende wind door de radiateur kan stromen. Als de fan stationair wel werkt en niet tijdens het rijden met de te hoge temperatuur? zou ik ook maar eens de temperatuurmeter controleren. Soms is het vervangen van het element bij de thermostaat voldoende. Wij verwijderden nooit een goed werkende thermostaat...
Aan de andere kant... Als de onder/overdrukklep correct werkt en het systeem is volledig gevuld en ontlucht? dan is het niet ongunstig dat de temperatuur hoger wordt. Het koelend effect wordt erdoor vergroot.
Mijn oude Alfa wordt al jaren lang regelmatig 130 graden zonder schade.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

De oorzaak van de lekke cilinderkop pakking kan nooit de te hoge temperatuur zijn geweest. Plaatselijke temperatuurverschillen in de motor zijn dat meestal wel. Bijna altijd is het gebrek aan koelvloeistof de oorzaak van een lek. Fabrikagefouten, zoals slechte pakking, onvoldoende of teveel spanning op de cilinderkopbouten komen ook voor.

franks48488 (0), 5 jaar geleden

Er zijn geen invloeden zoals een verhoogde weerstand,
De radiateur heeft voldoende koelcapaciteit en de fan heb ik handmatig staan.. als ik 110 rij loopt de temperatuir gewoon op, ook al zet ik de fan aan dit heeft dan weinig effect.
Als ik stationair draai loopt de temp uiteindelijk ook op en als ik dan de fan aanzet koelt ie gewoon.
Ik snap er werkelijk geen snars meer van haha

franks48488 (0), 5 jaar geleden

Ontluchten doet ie zelf door middel van een nippel bovenop het thermostaathuis en een nippel bovenop de radiateur, deze hebben allebei een retourslang naar het expansievat.
Er heeft nooit te weinig koelvloeistof in gezeten dus dat lijkt me ook sterk.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Het koelsysteem mag geen lucht bevatten.
Als een koelsysteem eenmaal ontlucht is mag er nooit opnieuw lucht in het systeem komen... Gebeurt dit toch dan geeft dat te denken. Meest voorkomend is dan toch een inwendige lekkage vanuit een cilinder. Er zijn nog andere mogelijkheden.. b.v. het aanzuigen van buitenlucht ergens in een hoog gedeelte van het systeem. Daarvoor moet de onderdrukklep verstopt zijn. In de praktijk klappen dan slangen dicht als de motor afgekoeld is. De lucht zal dan meestal langs een slangaansluiting binnen dringen.

franks48488 (0), 5 jaar geleden

Snap ik maar dat is dus ook niet het geval.. ontluchten doet ie vanzelf als je hem afvult.
De slangen zijn gewoon rond en de druk is niet absurd hoog.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik had het over de onderdrukklep

franks48488 (0), 5 jaar geleden

Die zit toch in de dop?

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik vermoed van wel... Meestal in het expantievat...

franks48488 (0), 5 jaar geleden

Ook al vernieuwd.. u begrijpt mijn dilema in elk geval he haha

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Lees mijn verhaal nog eens door, Ik denk dat ik alles heb genoemd. Ik heb waarschijnlijk niet alles uitgewerkt... Of geeft de meter een onjuiste temperatuur weer en is er niets mis met het koelsysteem zelf.

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Heb je al eens de daadwerkelijke temperatuur gemeten met een aparte temperatuurmeter , het zal niet de eerste temperatuurmeter zijn of sensor die teveel aan geeft.

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

ik lees over dikkere koelvloeistof, dat koelt slechter , stroomt langzamer door dus kan wel van invloed zijn.
Is de kop afgeperst toen de pakking vervangen werd? zou ergens n scheurtje in kunnen zitten

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Beste Kaleido 1 en Sleutelaar1952. Dank voor jullie bijdragen, Ik heb al die mogelijkheden al eerder genoemd. behalve die van de dikke koelvloeistof. Ik weet niet eens van het bestaan ervan. Wel weet ik dat de shell vroeger een soort boorolie als toevoeing verkocht. Wij zweerden bij Wynns radiator additive. beide producten verhoogden de oppervlaktespanning van de koelvloeistof. DE bedoeling ervan is jullie duidelijk denk ik? minder lekkage. Ik vermoed dat de meeste houdige koelvloeistoffen ook die eigenschappen bezitten. Ik vind het leuk om mensen die geinterreseerd zijn in (auto)techniek wat verder te helpen.. Ik weet dat dat niet vanzelf gaat. Net als keel wat z,g, automonteurs hebben veel liefhebbers de neiging zich vast te houden aan hun eigen denkpatronen. n.l. Links en rechts vragen wat voorkomt. De basis is veelal vergeten of men vindt die niet interessant.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

ipv keel moet je heel lezen.

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

Cor ik hoef niet meer en sleutel nog. een van mn eerste bazen was de Opel dealer, meer als 50 jaar geleden .
ben al die tijd mee blijven groeien en het is niet keel maar veel 1 letter kan veel verschil maken. ik kom uit de tijd van n paardekeutel in de radiateur.of sulfiet , iets wat haaks staat op nu.
oplympia met die grappige teller was een van mn begin auto's, vond mn dkw hardtop beter. tijden zijn veranderd , ben meegegroeid door te leren en help net als jij ook graag mensen op weg hoef niet zonodig antwoorden te scoren. juist door niet vast te bijten in n denkpatroon komt meestal de fout wel naar boven.
veel in 3e wereld landen gewerkt en daardoor andere manieren van sleutelen
Mijn vraag over afpersen kop zie ik niet en ook niet of de juiste pakking geplaatst is. wat ik wel denk is al vermeld een verkeerd tijdstip. heb meestal alleen gewerkt dus links of rechts vragen hielp niet daar muren geen antwoord geven. met een vriendelijke groet Johan

franks48488 (0), 5 jaar geleden

Ik heb inmiddels het probleem opgelost.
Ik had inderdaad een radiateur met te weinig koelcapaciteit.
Nu zitver een van nrfvin met dunne platte koelkanalen van een mm doorsnee.
De vorige had buizen van 9mm doorsnee.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

kleine correctie... De oude radiateur had minder capaciteit. Een paar graden hogere temperatuur in het systeem had het zelfde effect. Het bewust naar beneden willen brengen van de werktemperatuur zonder het koelend effect de radiateur te vergroten gaat niet. Zo zie je maar, een systeem veranderen met onvoldoende kennis van de natuurkundige wetten valt niet mee.

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Toch maar even een eindconclusie trekken.... Heel vroeger hadden watergekoelde motoren geen overdrukdop in het koelsysteem. Gevolg Het koelwater begon te koken bij 100 graden celcius en een buitenluchtdruk van ongeveer 76 cm kwik (1 atm of 1kg/cm2). Omdat vloeistoffen bij verwarming uitzetten was er boven in de radiateur een ruimte waar lucht zat. De lucht werd verdreven en als het water warm werd en als de motor kookte verdween er zelfs water.. Geen probleem dacht men toen nog. Men vulde gewoon weer bij....Echter, er hoopte zich daardoor steeds wat ketelsteen op in het koelsysteem. De zuurstof in het steeds bijgevulde water verergerde die reactie. Gevolg? een steeds slechter functionerend koelsysteem. Meestal kwam men daar achter als de motor hard moest werken of op vakantie in het hooggebergte. De buitenluchtdruk was minder hoog en daarmee verlaagde het kookpunt van water tot soms wel 90 graden. De temperatuur verschillen in de motor zorgde dan bijna altijd voor schade. Als je geluk had alleen de cilinderkoppakking en een kromme kop, Grotere radiateurs en ventilatoren met meerdere bladen, niets voorkwam die elleende. Tot een fabrikant de overdrukdop bedacht. Voordeel minder snel koken, minder waterverlies dus minder bijvullen en behoud van kwaliteit. Welke fabrikant dit heeft bedacht weet ik niet, maar bijna iedereen aapte dat na. De Rolls Royce motoren van onze Centurion tanks hadden al een zg gesloten koelcircuit met een apart expantievat. De motor was van in de oorlog 40-45. We kwamen dat ook tegen bij Renault in ´62 met een glazen fles en een verzegelde radiateur. Doordat de radiateur altijd gevuld bleef had de zuurstof in de lucht geen nadelige invloed op de koelvloeistof. Even daarna werd de zelfdenkende vin gemeengoed. Deze deed alleen dienst tijdens het filerijden. In de tijd van de carburateurs mocht de temperatuur onder de motorkap niet hoog worden. boven de 80 graden liep je risico op vapourlock in de benzine aanzuigleiding. Daarnaast was het koken van benzine een oorzaak van inhouden en andere ongemakken. Brandstofinjectie met daarbij een druk van 2 of 3 bar in de brandstofleiding heeft dat probleem niet.
Als de buitentemperatuur 20 graden is en de radiateur 80 hebben we een verschil van 60 graden
bij een buitentemperatuur van 40 graden hebben we dan een verschil van 40 graden te overbruggen. Als de radiateur 100 of zelfs 120 graden is , is er dus geen enkel probleem. ook niet bij warm weer. Uitgezonderd de radiator van de airco. die krijgt het moeilijk. Ik ben van mening dat het repareren van een airco bij oudere auto´s te veel risico is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.