close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel ASTRA TAILGATE X1.6SZ: koeling

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: X1.6SZ, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 52

Hoi allemaal.

Heb deze auto nu 14 maanden en nog steeds bezig met dit probleem ;-)
Inmiddels 17500 km gereden dus ik geloof niet in koppakking meer.

Koelvl daalt heel langszaam, komt in expansievat flink omhoog tussen koude en warme motor (3cm). Bij stuk volgas rijden in duitsland moest er halve liter bij. (ongeveer 1 uur 170 gereden toen dat goed mogelijk was)
Auto start netjes op 4 cilinders, rijd zuinig, pakt prima op. geen afwijkende bougie aanslag onderling. Kan dit een matig functionerende waterpomp zijn ? Thermostaat en radiateur reeds vernieuwd incl thermoswitch koelfan.
Ik lees graag jullie gedachtes

mvrgrt Peter

Geplaatst door

oossanen (65)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eeb te groot verschil in niveau tussen de koude en warme koelvloeistof komt hoogstwaarschijnlijk door een plaatselijke luchtbel. ergens is de cilinderkop. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn.
Een koelsysteem is een gesloten systeem. Dus er mag geen vloeistof verloren gaan. Gebeurt dat wel, dan is er sprake van lekkage. Lastig teontdekken zijn lekkage tijdens het afkoelen. De afdichtingen van de slangen isgebaseerd op het onder druk staan. als de druk 0 is kunnen er zomaar steeds een paar druppels langs een rand verdwijnen.
Bedenk dat aan het einde van elke metalen of kunststof vloeistofpijp een verdikking zit welke er voor moet zorgen dat de slang er niet af schuift. Maar vaak wordt vergeten dat juist die opstaande rand voorde afdichting zorgt. Let op dat die rand in de omtrek glad is.
De keerring van de waterpomp kan ook de oorzaak van minimale lekkage zijn.
Natuurlijk kan een haarscheurtje in het materiaal van de cilinderkop of een onvolkomenheid van de cilinderkop pakking ook een lekkage veroorzaken.
Soms heeft het toevoegen van een zg additief waarmee de oppervlaktespanning van de vloeistof wordt verhoogd het gewenste effect. (wij hadden Wynns. radiator toevoeging)

Hoi, dank je voor het meedenken, moet eigenlijk co meting laten doen bij expansietankje. Heb op inlaatspruitstuk wel de temp sensor verwijdert tbv ontluchting.
Het lijkt mij gewoon heel stug dat ik al die km heb gemaakt met halfbakken koppakking...
eerder geloof ik in habbiebabbie waterpomp die te weinig circulatie geeft. Juist omdat het op hoger vermogen optreed.
Komen ook geen luchtbellen omhoog tijdens draaiende motor

oossanen 65

5 jaar

Door mijn relaas nogmaals goed door te nemen moet duidelijk zijn dat de cilinderkoppakking niet naar de verbrandingsruimte lekt. Wel kan deze naar buiten of naar een spruitstuk lekken. Een tekort aan circulatie door een slecht pompende waterpomp geeft ander soort klachten. Controle op CO in het expantievat kan geen kwaad natuurlijk, maar ik vermoed geen uitlaatgas in dat vat. Ketelsteen of vuil in het systeem kan wel voor dit soort klachten zorgen.

Als de koelvloeistof weglekt zonder sporen na te laten dan kan een lekkende waterpomp een oorzaak zijn. Zeker als de waterpomp met de distributieriem mee loopt komt dat wel vaker voor. Koelvloeistofsporen zijn wel te vinden maar dan dienen de distributie kappen wel verwijdert te worden. Koelvloeistof tast de riem in zekere mate aan waardoor die kan breken. Normaliter wordt zo'n pomp bij de distributieriem interval mee vervangen dus als de pomp lekkage vertoont is de riem ook aan vervanging toe.

ronny503 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.