Opel Astra: koelingsstoring

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z20LET

Ik heb een foutmelding waar ik maar niet uitkom.

Ik heb een astra opc 2.0l 16v turbo (Z20LET) met airco (standaard) maar als me motor (koelvloeistof) nu bij de 90 graden komt, normaal het momente dat de vennen gaan draaien om de radiatoren extra te koelen. Laat 1 van de 2 vennen het afweten en krijg ik een fout door op m'n dashbord (zie foto 1)

foto 1
[url=http://www.putfile.com/pic.php?img=34477...][img]http://img1.putfile.com/thumb/9/26208412...[/img][/url]

De hoofdven (foto2) draait wel gewoon naar behoren, het is de airco ven (foto 3) die het laat afweten.
Het vreemde is echter dat de airco ven het wel doet op de aansluiting van de hoofdven en de hoofdven op die van de airco. Maar als ze beiden moeten gaan draaien krijg ik een storing. Als ik de airco ven verwijder en niet aansluit volgt er ook geen fout.


Foto 2
[url=http://www.putfile.com/pic.php?img=34477...][img]http://img1.putfile.com/thumb/9/26208412...[/img][/url]

Foto 3
[url=http://www.putfile.com/pic.php?img=34477...][img]http://img1.putfile.com/thumb/9/26208412...[/img][/url]
Plaats waar de ven normaal is geplaatst Links voor bij de aircoradiateur)
[url=http://www.putfile.com/pic.php?img=34477...][img]http://img1.putfile.com/thumb/9/26208412...[/img][/url]


Nu heb ik eens naar de aansluiten zitten kijken (3 polig) links en rechts zijn + en -, de middelste weet ik niet ? (denk weestand) zou het kunnen zijn dat ven 1 te weinig of teveel weesratnd geeft waardoor ik die melding krijg en de ven geen voeding

hier onder foto van de aansluiteing en het weerstandje van de ven

aansluiting
[url=http://www.putfile.com/pic.php?img=34477...][img]http://img1.putfile.com/thumb/9/26208412...[/img][/url]

weerstand ven
[url=http://www.putfile.com/pic.php?img=34477...][img]http://img1.putfile.com/thumb/9/26208412...[/img][/url]


Ik hoop dat ik jullie het probleem duidelijk heb uitgelegd en dat wellicht 1 van jullie een idee heeft, ik heb de zekeringen kast al nagekeken.

Alvast bedankt voor jullie reakties

Joey

astraopc

Geplaatst door astraopc (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kees janse6227 (0), 17 jaar geleden

Hallo AstraOpc,

Wat betreft de aansluitingen op de koelven van de aircoradiator:
Deze heeft drie aansluitingen omdat de weerstand in serie staat met de koelven.
Hierdoor zijn er twee mogelijkheden deze fan aan te sturen:
1. Direct de 12Volt op de fan, de weestand wordt dan niet gebruikt.(full speed koeling)
2. Indirect, de 12Volt wordt dan aangesloten op de Fan in serie met de weerstand.(low speed koeling)

Bovenstaand principe wordt ook gebruikt voor de fan van de motor koeling.(twee koelingsnelheden)

Mocht je nog vragen dan hoor ik het wel.
Mogelijk is de weestand 'gewoon' door gebrand! makkelijk te controleren met een multimeter in de ohm stand.
De weestandswaarde zal ongeveer 0.5Ohm bedragen.

Succes.

astraopc (0), 17 jaar geleden

OK hartelijk bedankt voor de info maar het zou dus inderdaad zijn dat hij een te lage weerstand meet ?

Ik zal allereerst eens proberen of ik nog ergens een zelfde radiator effe kan lenen ;)

Als hij daar dezelfde storing op geeft weet ik in ieder geval meer. Ik ben namelijk niet zo goed met metingen ;)

Maar in ieder geval al mijn hartelijke dank kees janse6227.

Overigens hab ik de koelven ook al 1 keer op de + en - aangesloten door de buitenste kabels te verlengen met hetzelfde effect. Koelingsstoring en niet aanslaan

kees janse6227 (0), 17 jaar geleden

Ik heb nog ff in het schema gekeken en het zit als volgt aangesloten:
tussen de aansluitingen A + C zit de Fan direct en tussen A + B zit de FAN in serie met de weerstand.
Deze laatste wordt als eerste aangestuurd indien koeling gewenst is.
Er zijn twee mogelijkheden:
1. De fan zelf in defect( kleine kans)
2. De weerstand is defect( de meeste kans)

Succes.

astraopc (0), 17 jaar geleden

Het probleem is verholpen.

na de koelingsmodule te hebben vervangen en de stroring nog bleef, kwam er een hele slimme monteur on eens de zekeringen onder de motorkap na te kijken.

En jahoor gewoon een doorgebrande zekering.

Ik had zelf wel de zekeringen na gekeken echter niet de zekeringen onder de motorkap.

Al met al dom om niet gelijk de zekeringen te hebben nagekeken maar ik had de zekeringen onfder de kap over het hoofd gezien.

Bedankt voor je reakties kees janse6227

Gr joey

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.