Beste (opel) rijders,
tot zomer 2007 had ik geen enkel probleem met mijn Opel Vectra totdat ineens de temperatuur ging oplopen en doorliep tot in het rood zodat ik snelheid duidelijk moest anapassen en gehavend in Alpe d"Huez aankwam.
Rij Condities:
- verbruik rond de 8l/100km
- ca. 35 graden
- vlakbij Lyon (dus dikke 850 km probleemloos gereden)
- airco (ECC) aan
- vouwwagen erachter (jamet arizona, 650 kg, niet overbeldaen, racefiets OP DE VOUWWAGEN)
- snelheid ca. 100-110km/uur
- koelkast aan (zelf gemaakt snoer met eigen massa)
- DVD speler aan (zelf gemaakt snoer met eigen massa).
Temperatuurproblemen waren voor mij nieuw want de auto had zich ook al probleemloos bewezen met een Caravan (in de bergen nog wel) in zomer 2004 en 2005.
Diagnose Franse monteur (geen Opel): waterpomp en thermostaat
Beide zaken vervangen en auto leek het goed te doen. Echter, zodra we weer een lange heuvel opgingen met ca. 90-100 km/u liep deze toch weer op en redde de top net. Bij stijle heuvels met lange klimmen moest ik de auto even langs de kant zetten, koelde snel af en konden we weer door.
Op vlakke wegen en bij temperaturen van 25C en lager hebben we geen probleem.
PROBLEEM: Bij hoge belasting en warm weer (heuvels/bergen, 30 graden, alles erop en eraan) loopt de auto heet en gaat door tot in het rood (ik stop dan wel en rijd niet door)
Nu is bij de garage het e.e.a. nagekeken:
Franse Thermostaat doet het goed
Koelfan slaat goed aan
Na veel moeite is men erachter gekomen dat de airco fan drie standen heeft: 6V, 9V en 12V. De 6V en 9V zijn om de airco te koelen bij normaal bedrijf en max. airco bedrijf, de 12V doet extra mee als de motor ook erg warm is. De opel garage heeft gevonden dat de 12V schakeling het niet doet en zij geven it als oorzaak dat de auto te warm loopt bij hoge belasting. Ik heb moeite dit te geloven.
Ik heb de airco fan nog niet laten vervangen want twijfel aan hun diagnose. Wel heb ik op eigen verzoek de thermostaat laten vervangen door een originele Opel
Nu heb ik twee vragen:
1. de thermostaat doet het wel (ca. 89graden constant) maar als ik redelijk goed gas geef (zeg van 80 naar 120 km/h versnel loopt de temperatuur vrij snel ca. 3 graden op en gaat langzaam terug naar de 89C. Hij doet het dus wel maar ik verwacht bij zware belasting dus problemen dat de thermostaat te langzaam werkt.
Mijn conclusie: deze thermostaat is te langzaam. Mijn vorige thermostaat voor dat ik warmteproblemen had stond altijd op 85C en bewoog nagenoeg niet.
Wat is jullie mening?
2. Airco koel fan.
Ik snap dat de airco koelfan draaiend op 12V een duidelijke bijdrage levert aan de koeling bij lage rijsnelheden. Echter bij 100 km/u is de rijwind ca. 27 m/s. Haalt de airco koelfan dit uberhaupt wel? Is er een bijdrage van de fans bij hoge rijsnelheden aan de koeling?
Mijn vraag: zal een nieuwe airco fan mijn probleem oplossen?
Dankzij het forum ben ik wel veel wijzer geworden. Heb de temp in de slangen gecontroleerd en deze worden bij in- en uitlaat goed war, Radiator lijkt ook gehel warm te worden. Gewone koelfan slaat in bij ca. 90-91 graden. Gisteren de accu polen schoongemaakt. Temperatuuraanduiding lijkt zich iets anders te gedragen maar weet bniet zeker of dat een "eerlijke" situatie is.
Hebben jullie nog ideeen?
Alvast bedankt voor de moeite?
Groeten,
Patrick Kers
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk toch dat de radiateur inwendig of uitwendig vervuild is waardoor het koelvermogen is afgenomen. Zo overbemeten is de koeling van een DTI niet en een iets verminderde capaciteit kan deze problemen veroorzaken. Ventilator hoeft bij deze snelheden niet te draaien, rijwind geeft meer koeling dan de ventilator.
Ik denk dat de problemen opgelost zijn na vervanging radiateur. Misschien is er wel een tropenradiateur te krijgen dan heb je nooit last meer.
Succes!
paulmichel,
bedankt voor je antwoord. Na nog verder lezen op het forum begon ik hier ook aan te denken. Toch blijft het apart dat van de ene op andere moment de koeling het niet meer deed. Ik heb al wel met de tuinslang de radiators schoongespoeld maar om te zeggen dat er veel vuil uit kwam...nee.
Zou dit het zijn?
Groeten,
Patrick
16 jaar
Hallo Patrick,
Vaak zit de verstopping inwendig of uitwendig tussen airco en de radiator in.
Je symptomen wijzen voor 95% naar die richting. Ook waterpomp en thermostaat (slechte circulatie!) kunnen dit probleem veroorzaken maar die zijn immers al vervangen.
Succes!
Groet,
Paul
Al een Extra massakabel aangelegd naar de motor??
Koelvin 3 standen??
Ik ken persoonlijk alleen degenen met 2 standen.
normaal: 95 graden: Stand 1 = bijde koelvinnen op lage snelheid
hoge snelheid: 100 graden: stand 2 = bijde koelvinnen op volle snelheid
Airco, deze regelt via div. relais de snelheden
deze heeft 3 standen:
langzaam: alleen de vin tussen de bumper en radiateur op lage snelheid
snel: bijde vinnen op langzame snelheid
Vol vermogen: bijde vinnen op volle toeren.
Willem
Beste Willem,
ik heb jouw tip al bij eerdere problemen gezien. Ik heb dit op mijn lijstje staan. Ik heb vorige week al de accupolen schoongemaakt voor beter contact maar geen effect. Dat het op een slechte radiator duidt lijkt steeds zekerder. Op basis van een tip heb ik gekeken wat er gebeurd als ik de kachel aanzet. De temperatuur daalt dan direct een graad of 3-4C. Dit zou inhouden dat de pomp goed werkt (er is circulatie) maar dat de motor zijn warmte niet goed kwijt kan. Dan kan het nog steeds de thermostaat zijn maar twee slechte thermostaten van twee verschillende merken beide slecht is wat toevallig.
Voorlopig ga ik als low budget oplossing een schoonmaakmiddel erin doen en dan de koelvloeistof vervangen. Ik ga ook nog de radiator schoonmaken. In dit geval spuit ik een middel van dreft en water erop. Ontvet in ieder geval. Zet dat geen zoden aan de dijk dan vervanging.
De physieke staat van de radiator is goed. Ik voel geen losse elementjes en hij ziet er nog goed uit.
Patrick
16 jaar
Extra massa:
Ik heb bij mij toen ook de accu polen gereinigd, en de massapunten op het motorblok.
dit had bij mij ook geen resultaat.
later werd mij ook duidelijk waarom.
De - draad heb ik een klein stukje van zijn isolatie ontdaan, en het koper is dan ook helemaal zwart, en dat geeft VEEL weerstand, en dus weinig Massa op het blok.
Willem
Willem,
ik heb je foto's bekeken maar weet niet direct waar ik aan het motorblok een extra massa vast kan maken. In weze kan elke willekeurige bout gebruikt worden? Moet ik speciaal naar de Brezan om een dikke draad te kopen of past huis/tuin/keukendraad ook. Ik weet dat het om de oppervlak gaat dus ik denk een nieuwe draad met veel adres erin.
Maar als de massa beter is, waarom wordt de temperatuur lager? Is het dan allemaal een kwestie van verkeerde temperatuuraanwijzing?
16 jaar
Elke bout die aan het METAAL van de versnellingsbak en motor kan gebruikt worden.
ik heb m bij mij op de originele plaats bij geplaatst, dat is op de versnellingsbak bout naast de accu naar beneden zeg maar.
ik heb de originele kabel gevolgt en daarbij op de bout geplaatst.
Willem
Willem,
ik ga dit wel doen want een verschil met de situatie met de caravan en de situatie met de vouwwagen was dat we bij de vouwwagen (in 2007) een DVD speler en koelkast aan hadden. Bij de caravan hadden we geen extra gebruikers aan staan (ook geen koelkast van de caravan). De eigen kabels die ik heb getrokken hebben beide hun eigen aarding. Dat zou dus wel goed moeten zitten.
Toch vermoed ik een fysiek probleem (radiator) i.p.v. aarding / zwerfstromen. Maar goed, ik ben veel gekke zaken tegengekomen.
16 jaar
ik had dus zwerfstromen door slechte massa op de motor, waardoor mij niet de waarheid werd verteld door de temp. meter.
Maar het kan ook een verstopte radiateur zijn.
alleen vraag ik mij af hoe het kan, dat een radiateur verstopt gaat zitten, ik heb zelfs een Kapotte warmte wisselaar gehad, waardoor er olie in mij koelsysteem heeft gezeten, maar koelen doet de zooi nog als de beste.
Ik heb dit nog nooit bij 1 auto van mezelf ook gehad namelijk. (heb alleen maar opels gehad op 2x dat ik een grote fout beging en een VW golf3 aanschafte na dan (wat een ellende met bij golfjes gehad zeg))
Nu weet ik wel dat bij japanse merken verstopping van de radiateur een veel voorkomend probleem is, maar bij opel komt het niet al te vaak voor.
ik reed met onze kadett diesel met bijna geen lamellen meer in de radiateur, en de motor werd nooit te warm..
Willem
Voor mijn problemen stond de temp. indicatie altijd rond 85 C. In 1x omhoog tijdens vakantie 2007. Het in 1x keer omhoog gaan lijkt niet op een probleem gerelateerd aan de radiator. Meer thermostaat en pomp. Goed, dit allemaal vervangen maar toch nog problemen. Zou het dan het bijschakelen van beide fans zijn bij hoge belasting (ondanks de rijwind - snelheid rond 90 km/u) die dan het stroomproces verstoren waardoor de meter aan de haal gaat? Maar auto even aan de kant en vrij snel weer terug naar temp rond 89 C (de koelvin gaat dan uit??) Dan is er weer een andere stroomsituatie dus ik kan gefopt worden.
Vervuiling (of fouling) kan natuurlijk door veroudering koelvloeistof, ketelsteen, uitscheiding van een component uit de koelvloeistof die neerslaat, aankoeking. etc. Het klinkt niet als onlogisch. Ik heb er echter nooit geen water ingedaan en volgens mij de vorige eigenaar ook niet. Misschien de "franse koelvloeistof"?
M.b.t. opel: de vectra B rijdt lekker maar heb dit jaar 2600 Euro besteed aan de auto: kapotte koelwaterpomp, twee nieuwe thermostaten en een mooie dieselpomp. Ook ik was het bokkie bij ca. 250.000 km met mijn 2.0 DTI... Dus zo blij ben ik ook niet weer met Opel. Had eerst een "nieuwe"vectra op het oog maar dit zal over eenhalf jaar eerder een Ford Mondeo worden (voorlaatste model).
16 jaar
Stroom probleem:
ik denk je eerste verhaal goed klopt.
een motor koelt meestal niet erg hard af als deze echt te warm is. zeker niet de opel Diesel.
Vervuiling koelvloeistof:
Vervuiling kan altijd natuurlijk, ik vervang mijn koelvloeistof iedere 50.000km
Kosten:
Ja dat kan dan hard aankomen als de kosten zo hoog liggen.
maarja, dit kan Zeker met een TDCI van ford net zo hoog worden.
we hebben er 2 op zaak gehad, deze ook met Bransdtof pomp problemen.
Mocht je voor een Mondeo kiezen met diesel motor, kies dan voor de 2liter diesel, hierin ligt een Peugeot (PSA) diesel, deze is betrouwbaarder dan de 1800 van ford zelf.
Willem
Willem,
ik ga hopelijk deze week nog een nieuwe aardkabel plaatsen. Kjken wat dat doet. Volgend weekend proberen te spoelen zodat ik het effect kan waarnemen (separaat van de aardingkabel). Dan mijn vrouw met de paardetrailer er op uit sturen en kijken wat ie doet!
Ik post de ervaringen.
Bedankt voor je feedback.
Patrick
16 jaar
Ben benieuwd.
Willem
Willem en andere belangstellenden,
ik heb Tunap schoonmaakmiddel in mijn radiator gedaan en op advies van opel enkele dagen mee gereden. Gisteren zlef voor het eerst koelvloeistof vervangen omdat ik ook de radiator wilde schoonspoelen met water. Ik kreeg de onderste slang bei de radiatoraansluiting onmogelijk los. Hier kan je gewoon bijna niet bijkomen op een snelle manier. Zo goed en kwaad asl het kon de radiator leeg laten lopen. Was erg smerige vloeistof wat eruit kwam.
Later motor aangezet, bovenste slang losgemaakt en de vloeistof die daar uitkwam opgevangen en nieuwe bijgedaan. Op deze manier heb ik geprobeerd de inhoud te verversen.
Vandaag een behoorlijk stuk gereden en het lijkt erop dat de motor nu weer reserve heeft. Hij beweegt korte tijd na belasting wel iets maar gaat weer snel terug.
Dus het lijkt erop dat het een vervuilde radiator is/was met slechte koelvloeistof.
Volgend weekend houd ik een test: DVD schermpjes aan, koelkast aan, airco aan en paardetrailer erachter. Kijken wat ie dan doet.
Ik heb nog een paar vragen:
1. wat is de normale bedrijfstemperatuur van een 2.0 DTI (uit vectra B)? Ik heb ca. 88-90 graden
2. hoe vervangt men koelvloeistof? Zover ik weet verwijderd mijn opel garage niet de thermostaat.
Willem,
nog extra massadraad aangelegd maar kan geen verschil waarnemen.
Groeten,
Patrick.
16 jaar
okeej, kan zijn dat er een keer een warmte wisselaar is lek geweest oid, dat geeft smurrie in het koelsysteem (bruinachtige drap)
extra massakabel: hij kan er maar liggen
temp: 88 a 90 graden is netjes
ik hem meestal door door te spoelen met een tuinslang oid door het systeem te laten spuiten.
evt ontvetter erbij
leeghalen: mooie methode van jouw, pas ik ook wel eens toe
Willem
Ik zou toch ook zorgen dat de koelfan weer goed gaat werken,daar heb je nog niks aan gedaan begrijp ik.
Op de vlakke wegen in nederland zal je voldoende rijwindkoeling halen, maar bergop in het buitenland met hogere buiten temperaturen en lagere rijsnelheid denk ik dat je die extra koeling tekort komt.
Persoonlijk denk ik dat je ketelsteen en verstoppingen er niet echt uit spoelt, het zal ongetwijfeld beter worden.
Maar ik denk niet genoeg voor een tripje een bergop.
Een radiateur is ook niet goedkoop, maar een koppakking in het buiten land eruit blazen en het gezeur wat je er dan omheen hebt is ook niet bevorderlijk voor je vakantie gevoel.
En dan is het verkeerde zuinigheid geweest.
16 jaar
Willem, primera p11, (en anderen),
ik verwacht ook niet dat ik alle smerigheid eruit heb. Je zou dat met een "zuigslangetje" in de onderste slang de zooi opzuigen en blijven spoelen met water.
M.b.t. de koelvin: Dat zit me ook niet helemaal lekker. Maar ja, de opel garage geeft een bedrag op van ca. 500 Euro. En de plannen zijn om de auto evt in het voorjaar 2009 te verkopen. Veel bulten komen we onderweg naar de Vendee niet tegen. Als ik naar de alpen zou gaan zou ik me zeker zorgen maken.
Hebben jullie nog een goede tip m.b.t. vervanging van de airco fan? Hoe kan ik deze trouwens makkelijk testen? Ik had mijn dieselpomp bij een bovag garage laten vervanegn. Kostte ca. 1680 euro, de opel vroeg 2600 Euro.
Deze zelfde garage vervang een radiator voor ca. 380 euro. Is dat duur?
groeten,
PAtrick
16 jaar
Ik neem aan dat het neit de airco radiateur is, maar de koel radiateur.
Is idd wel veel geld voor het vervangen.
Is de koelvin alleen in combi te vervangen met de radiateur dat dat zoveel kost?.
16 jaar
Beste primera p11,
het gaat om de fan aan de buitenkant van de airco radiator (staande voor auto, fan aan linkerkant). Wordt dacht ik ook wel auxilary fan genoemd. Deze is volgens het Haynes boek separaat los te maken van de airco radiator.
De 380 euro geldt voor de radiator van de motorkoeling.
Wat ik mij ook afvraag is of er een afdekplaat moet zitten tussen beide radiatoren. aan de linkerkant (staande voor de auto) zit tussen de airco en motor radiator een plastic afdekplaat en een soort "schuim" afdichting. Deze ontbreekt aan de rechterkant maar zie wel schuim op de motorradiator zitten.
Enig idee?
En hoe vervangen ze nou de koelvloeistof in een "opel"garage? Gewoon slangen los van radiator lijkt mij niet voldoende. Zo ververs je namelijk niet de motorkoelvloeistof.
Iemand nog tips waar ik Forte producten kan kopen als particulier?
Groeten,
Patrick
16 jaar
In principe word koelvloeistof nooit ververst, alleen bij lekkage of reparatie.
380 euro is een hoop geld voor een radiateur, maar een koppakking is duurder.
Maar als je volgend jaar toch wat anders gaat kopen zou ik het er toch op wagen.
Voordat tie in het rood loopt effe stoppen.
16 jaar
Beste primera p11,
zo ben ik ook vorige zomer doorgekomen. Eerste rode streepje, minuutje met draaiende motor op vluchtstrook en dan weer verder.
M.b.t. 380 euro, dit is inclusief installatie. Niet geheel onredelijk vind ik vanwege de minimale bereikbaarheid en de hoeveelheid sloopwerk.
Ik ga mogelijk vandaag ook de EGR klep schoonmaken. In theorie zou dit de motortemperatuur bij continu last en dan niet vollast) iets verlagen. Of het zoden aan de dijk zet...
16 jaar
Nee dat helpt niet veel, ik denk toch dat de beste ingreep is een nieuwe radiateur en de fan repareren.
16 jaar
Vandaag een plotseling probleem: temperatuur liep in 1x hoog op. Zag damp onder de motorkap vandaan en heb het eerste rode streepje bereikt (was gelukkig zeer dicht bij huis).
Thuis direct motorkap open en zag koelvloeistof. Terwijl de temperatuur nog zeer hoog was , was er geen enkele fan aan. Koelvloeistof snel bijgevuld maar niks. Na het eten stukje rijden om koelvloeistof te halen. Eerst maar bij eerste benzinepompstation wat demin water gehaald. Kon probleemloos 2 liter erin gooien. Weer nieuw water gehaald. Toen gelukkig een losse slang ontdekt. Dit verklaarde het warmteprobleem.
Echter, hoe zit het met de koelfans? Sloegen deze niet aan omdat de sensor niet in de vloeistof zat? Hoe kan ik mijn koelfannen testen? Bij stationair draaien slaat geen van beide aan, behalve als ik de aico aan doe. Dan gaat de "koelfan"aan, die aan de motorkant zit. Of de fan aan de voorkant (linksvoor als je voor de auto staat) het doet weet ik niet. Zoals aangegeven zou volgens de garage 2 van de 3 standen werken.
Hoe kan ik dit testen? Of moet ik toch naar de garage?
Groeten,
Patrick
16 jaar
Koelvin: als de schakelaar niet in de koelvloeistof ligt dan kan deze geen juiste info van de tempoearauttr krijgen waardoor de keolvin niet in slaat.
Bij airco aan draaien 2 koelvinnen op langzame stand (tenminste bij mijn vectra-B V6)
Willem
Ik denk toch gezien de hele topic dat daar ook jouw probleem zit, eerst eens zorgen dat de fans gewoon gaan werken zoals ze moeten werken.
Eigenlijk is je dat al door de garage verteld, dat die niet goed werken, toch?.
Die slang kan er ook afgesprongen zijn omdat tie gewoon te heet word, omdat de fans niet aanspringen.
Kijk, je wilt er niet veel geld meer instoppen, maar als je niks aan die koelfan doet blijft dit zo.
16 jaar
Beste mede opel rijders.
Temperatuur van mijn opel vectra B 2.0 DTI lijkt stabiel te zijn. Van het weekend wordt er bij warm weer getest met een paardetrailer, airco aan en koelkast erin. Kijken wat hij doet.
Ik ben tevens bezig geweest met het troubleshooten van mijn auxilary fan, oftewel de koelfan die links aan de bumperkant zit (kijken naar de auto, dus niet de fan aan de motorzijde). Als ik de draden in de 4 polige temperatuursensor van de radiator doorverbind gebeurt er het volgende:
1met 2: lage snelheid motorfan
1 met 3: hoge snelheid motorfan
1 met 4: een relais klikt maar er gebeurd niks. Het relais zit rechts tegen de accu in het bakje en is het 4de van links (links beginnen).
Nu weet ik dat volgens de opel garage de 3de stand van de auxilary koelvan stuk is.
Hoe kan ik nu verder de oorzaak opsporen wetende dat er een relais klikt? Waar gaat de stroom naar toe? En wat is de functie van het zwarte blokje dat in een bakje aan de linkerkant bij het luchtfilter zit? Volgens mij heeft deze ook met de koelfan te maken.
Voor liefhebbers een franse opel site met de nodige practische tips voor EGR klep schoonmaken, remblokken vervangen, etc.
http://www.opel-vectra.com/
Groeten,
Patrick
16 jaar
Beste mede opelrijders,
eindelijk getest met de paardetrailer, warm weer, airco op max, dvd speler aan en de campingkoelkast aangesloten. Na flink gassen ging de temperatuur oplopen en zat ik al boven de 100C en ben toen erg rustig gaan rijden. Toen gestopt op een parkeerplaats en motorkap geopend.
Beide fans draaide. Ik twijfelde alleen of de koelfan (rechts aan de motorkant) wel op stand 2 draaide. Dus 4 polige stekker losgemaakt van radiator en 1 met 3 kortgesloten. Toen ging de fan duidelijk harder draaien.
Ik heb dit zo gelaten en ben toen gaan rijden.
Met de fan in deze toestand was een hogere temperatuur dan 95 graden niet mogelijk.
Ik denk dat de schakelaar kapot is. Misschien heeft dit ook invloed op de auxilary koelfan (links aan de voorkant).
Nog suggesties?
Groeten,
Patrick
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar