auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Koelproblemen

Bouwjaar: 1993

Hallo allemaal,

Ik heb een koelprobleem.
Temperatuurmeter in de auto loopt op en gaat soms gewoon door na de 95 graden. ( dit gebeurt alleen in de file of met het rijden in de stad en voor het stoplicht wachten.
Als ik een rit maak van 35 km dan was het volgende aan de hand:
de temperatuurmeter bleef hangen in het blauwe vlak en kwam daar niet eens uit, dus dat leek mij ook weer niet goed.

Ik heb zojuist de thermostaat netjes vervangen, koelvloeistaf bijgevuld en liet de motor even stationair draaien, in afwachting van het moment waarop de van zou aanslaan.

De radiator wordt netjes warm, het duurt best wel even voor de temperatuurmeter in de auto oploopt, ( stationair draaiend he? )!! en voor dat hij na verloop van ongeveer 10 minuten de 90 graden bereikt, zie je dat de wijzer weer terug slaat naar de helft van het vlak.

De termostaat schijnt dus zijn werk te doen, alleen verwachtte ik dat ergens zo rond de 92 graden, zoals dat op de thermostaat staat vermeld.
De van sloeg stationair niet aan, maar als die bijvoorbeeld pas zo bij de 90 C aan moet slaan, dan is het dus best mogelijk, dat die dus niet aanslaat, lijkt mij.

Nu mijn vraag:

Wanneer moet de ventilator beginnen met draaien? en wat is dan ongeveer de temperatuur waarbij dat moet beginnen?

Is het goed dat de temperatuurmeter terugslaat onder de 90 graden? of zal deze oplopen tot 90 graden als ik ermee ga rijden? Ik ben bang dat ik dan ineens ergens stil kom te staan, vandaar dat ik hem stationair liet draaien voor de deur.

Sommige auto,s schijnen een ventilator te hebben die altijd draait,dus meteen zodra de motor in werking is, maar als ik mijn auto dus start, dan draait de ventilator niet meteen mee.

Is dat goed?

Geplaatst door

Christo1705 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

oude auto's hadden een ventilator die door een v-riem werden aangedreven waardoor hij altijd meedraaide dit had wel een hoger brandstof gebruik tot gevolg.daarom hebben ze de, zoals ze dat toen noemde, de zelf denkende ventilator uitgevonden. deze wordt electrisch aan gedreven en gaat pas draaien wanneer de koelwater temp te hoog wordt. jouw vectra zal wel zo een electrische ventilator hebben.
zoals de termostaat al zegt is deze bij 92 graden helemaal open en zal je temperatuur van je motor weer zakken dit wel afhankelijk van de buitentemperatuur.
je zal de motor m.i.z. toch moeten belasten, dus gaan rijden, om te zien of het probleem verholpen is.zolang je niet in het rood komt is er niets aan de hand.
succes Gerrit

birdy1278 0

20 jaar

Zojuist heb ik een testritje gemaakt, ongeveer 16 km en het resultaat was: de meter kwam niet of misschien net een milimeter buiten het blauwe vlakje van de temperatuurmeter.
Ik had na ongeveer 8 km de wagen stilgezet en liet de motor stationair draaien, i.a.v. de stijging van de temperatuur.

Na ongeveer 5 minuten stond de wijzer op net geen 90 graden en bleef daar staan, hij ging niet terug en de ventilator sprong niet aan.

Ik reed weer naar huis toe en hierdoor liep de wijzer weer naar het blauwe vlak toe en kwam daar vervolgens niet meer uit. Bij thuiskomst wederom de motor stationair laten draaien en toen liep de wijzer wel op tot boven de 90 C.
Heel langzaam liep de temperatuur op naar het streepje tussen de 90 en de 100 C, dus zeg maar ongeveer 90 C.
De ventilator sprong niet aan, de temperatuur liep niet terug door de werking van de thermostaat, zoals je zou verwachten.

De kachel doet het heel goed, is vrijwel meteen warm zodra ik de schuif naar rechts toe beweeg.

Wat kan het nog wezen en hoe kan ik dit controleren?

Moet ik twee draden van de accu naar de stekker van de ventilatormotor bevestigen en zo om de sensor van de ventilator heen gaan? kan dat zomaar?
Is het misschien de sensor op het huis van de thermostaat? zo ja, kan ik die vrij eenvoudig vervangen?

Ik kan alles wel gaan vervangen, maar ik wl eerst proefondervindelijk vaststellen, dat iets de oorzaak is, anders maak ik verkeerde kosten, kosten die misschien helemaal niet nodig zijn.
He wijzer loopt wel op zodra ik dus stil sta, dus bij stoplichten, file, maar blijft nu volledig bijna in het blauwe vlak staan.
Men zegt dat de motor dan duurder gaat lopen, dus wil ik de meter gewoon netjes op de bedrijfstemperatuur krijgen. Draadje van de sensor werkt dus wel !!, anders zou hij niet oplopen als ik stil sta, toch?

Opeltje !!!!!?????? kun jij mij misschien adviseren hoe het een en ander kan worden getest?

Christo1705 0

20 jaar

als de temperatuur niet omhoog komt tijdens het rijden, maar wel onder stilstaan...heb je echt een probleem met je thermostaat lijkt me.

Opeltje 0
badge

20 jaar

Opeltje heeft gelijk,het is ook een euvel van die auto's.
Leuk als je een 1600 hebt,mag je de hele distributie slopen.
Overigens kost een thermostaat weing,10 euro of zo.
Als het inderdaad een 1600 is en dat spul moet los zou ik ook de distributieriem en een eventuele spanner vervangen,dat moet toch los.

Heb het zelfde probleem met mijn Astra, maar ik twijfel soms echt alsof de thermostaat is en niet de sensor.. Want de kachel wordt netjes warm en wordt niet lauw (ook niet op snelweg). En hij wordt echt warm... Maar als je stilstaat dan reageert de meter heel netjes en bij 92 schakelt ie de fan in. Ik denk zelf iets van sensor is niet helemaal lineair meer of slechte contact of iets dergelijks...

Wat denk jij Opeltje??

AstraGT740 0

20 jaar

Ik heb het bij mijn Kadett uit 1990 ook.Onder het rijden komt de meter niet uit de hoek,maar als ik in de file of in de stad sta dan gaat de meter bewegen naar het midden.Ook de thermosstaat????

rottieroodmax 0

20 jaar

Ja,vrijwel zeker ook de thermostaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.