Goedenavond mensen,
Mijn vader komt bij mij, met de klacht: Kachel in de auto wordt niet warm en temperatuurmeter blijft onderin.
Ik motorkapje losgetrokken, draai de kvs dop er af, bij lauwe motor, hier stond een wereld aan druk op. Ik heb in het reservoir gekeken, hier zat niks in, dus ik naar de plaatselijke brezan om koelvoeistof. 3 Liter bijgetankt. Gekeken naar zichtbare lekkage, niks gevonden.
Oliedop er even afgedraaid, deze zit allemaal white sludge onder. Olie ruikt niet zoetig, auto walmt niet. Hij wordt wel voornamelijk gebruikt voor korte afstanden, hij wordt eigenlijk amper warm. Er wordt ongeveer 12 km per week mee gereden.
Moet ik nu gaan denken aan een kapotte koppakking? Andere dingen zijn natuulijk ook welkom
Alvast bedankt.
Geplaatst door Kees J (0) , lid sinds 14 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
stefan84 (0), 14 jaar geleden
De sludge kom zeker weten van korte stukjes rijden, en 12 km per weer zijn echt korte afstanden..
Veel druk op het systeem is niet gelijk goed..Kan komen door de kop of koppakking, dit kun je laten controleren bij een garage, even een CO snuffelaar boven het koelreservoir hangen en kijken of er uitlaatgassen aanwezig zijn.
Een beetje druk is wel normaal, maar ze moeten niet keihard worden.
Het niet op temperatuur komen zal komen door een defecte thermostaat.
Nu de koelvloeistof is bijgevuld zou ik even in de gaten houden waar hij dat verliest, tussen dop en reservoir ?
Gr Stefan
Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden
Vul eerst de koelvloeistof weer eens aan, kijk wat er gebeurt.
Willem
Kees J (0), 14 jaar geleden
3L koelvloeistof bijgevuld, motor komt weer op temperatuur en kachel wordt weer warm, maar de druk op het systeem blijft. Motor start gemakkelijk, walmt niet.
Lekkage is niet zichtbaar, er licht ook niks op de onderplaat, geen witte resten bij aansluitpunten of koppakking te zien, motor is nergens nat.
Over de afstanden, auto rijdt sinds 3 weken veel meer, mijn broer misbruikt hem dagelijks voor zijn werk, dit is retourtje 35km, daarnaast eventuele prive kms.
Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden
Houd het peil in de gaten, zakt deze, dan is er wat loos.
als je koud de dop eraf draait, is er dan nog druk aanwezig??
Willem
Kees J (0), 14 jaar geleden
Peil zakt, druk blijft aanwezig, maar wordt aanzienlijk minder,.
Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden
Koppakking lek. 99% zeker.
stefan84 (0), 14 jaar geleden
Ik ga met Petje mee zoals ik eerder al aangaf..
Test morgen maar eens met een CO snuffelaar..
Ben je er zo achter.
Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden
Jupz denk ik ook, als de druk blijft ne vloeistof zakt, ga ik voor de koppakking.
Willem
pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden
Of een lekke kachel radiateur....
Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden
Dat denk ik niet. Dan had de TS ook wel geklaagd over vette en/of beslagen ramen en een zoete geur in de auto. En met een lekke kachelradiateur verdwijnt dan ook de druk in het koelsysteem.
pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden
Dat hoeft niet, die van mij heeft ook een lekje in het verwarmingssysteem, geen zoete lucht en geen groot drukverlies, wel verlies van koelwater, en het vreemde is dat als je hem op druk zet de druk blijft staan.