Hallo,
Sinds een paar jaar bezit ik een Astra G uit 1999 2.0DTL met 185.000 km op de klok. De eerste winter is deze goed doorgekomen (die was dan ook niet heel erg koud). Vorig jaar echter trad het volgende probleem op:
- Het voorgloeien duurt erg lang (ook een eventuele 2e keer).
- Vervolgens bij het starten moet ik lang doorstarten voordat de motor aanslaat.
- Uiteindelijk slaat hij wel aan maar lijkt dan te weinig brandstof te krijgen want hij begint wat te sputteren en te stotteren. Door een flinke dot gas te geven gaat hij loopt hij uiteindelijk wel door.
Zou ik geen dot gas geven dan slaat de motor dood en is amper (lees: 20 pogingen verder) meer aan de gang te krijgen.
Ik heb vorig jaar daarom de accu laten vervangen en zelf de vier gloeibougies vervangen. Het probleem was daarmee niet verholpen maar de bovenstaande oplossing (flink gas geven) voorkwam meer problemen. Bij de laatste beurt (5000 km geleden) zijn olie-, brandstof- en luchtfilter vervangen en 10.000 km geleden een defecte de BDP-sensor vervangen. Er staan ook geen waarschuwingslampjes te branden indien de motor niet start.
Nu begint het echter weer kouder te worden en de problemen komen (met het dalen van het kwik) weer naar voren. Zijn er nog dingen waar ik naar kan (laten) kijken? De brandstofpomp is het in ieder geval niet want de motor loopt gewoon. Naar mijn idee zit het dus ergens tussen de brandstofpomp en de bougies. In verschillende andere topics heb ik ook gelezen over de leidingen.
Graag heb ik enkele suggesties zodat ik gerichter kan gaan zoeken. Ik ben overigens geen auto-expert maar ben wel bereidt er zelf wat energie in te steken.
Alvast bedankt,
met vriendelijke groet,
Sjoerd Heldens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou, die brandstofpompen van deze generatie diesels zijn niet zo geweldig, het zou me niet verbazen dat die aan het overlijden is. Ik heb er al 2 versleten
De pompen zijn inderdaad niet het sterkste punt en sneuvelen met regelmaat!
Controleer eens of er geen lucht in de leiding zit als je hem start, ook de retour van de verstuivers controleren net zoals de aansluiting op het brandstof filter.
Als hij loopt bij koude motor maar dan stotterend of op 3 cilinders, kan dat ook een slechte verstuiver betekeken.
Gebruik ook eens de zoekfunctie op het forum, je komt zo een aantal dezelfde problemen met dezelfde motor tegen.
Rij er anders eens mee naar een Bosch Dieselspecialist.
Gr Stefan
14 jaar
Mmm mijn zoektocht op internet overtuigde me er juist van dat een benzinepomp ineens overlijdt. En niet, zoals geopperd wordt, een langzame dood sterft.
Met betrekking tot de verstuivers, kan ik dat zomaar testen? ik heb verder geen garagegereedschap bij de hand dus alles moet terug te plaatsen zijn met een hamer en/of schroevendraaier (steeksleutel e.d. is ook aanwezig)
14 jaar
Sjoerd,
Waarschijnlijk lijkt het me verstandiger om de auto even weg te brengen als je niet over het gereedschap beschikt, met een hamer en schroevendraaier kom je niet ver.
14 jaar
[quote=heldenssjoerd]Mmm mijn zoektocht op internet overtuigde me er juist van dat een benzinepomp ineens overlijdt. En niet, zoals geopperd wordt, een langzame dood sterft.[/quote]
Wij hebben andere ervaringen. Je moet niet direct alles voor waar aannemen wat op het internet staat.
Maar bij een diesel is het heel vaak lucht in de leidingen die het probleem veroorzaakt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar