close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Koelvloeistof lek en geluid achterzijde auto

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: X2.5XE

Hallo lezers,

ik heb het navolgende probleem:

Sedert enige weken gaf de boordcomputer om de zoveel tijd aan dat het koelvlieostof peil te laag was.
Dit heb ik verholpen door er iedere keer iets koelvloeistof bij te gieten.

Gisteren, ik had mijn auto in de parkeergarage geparkeerd, werd ik nadat ik terugkwam bij de auto erop geattenteerd dat mijn auto koelvloeistof lekte.
Ik zag dat achter mijn auto een flinke plas koelvloeistof lag.

Vandaag naar mijn garage (geen Opel).
Het expansievat was op een bodempje na leeg.
Toen dit werd aangevuld met gewoon water zag ik dat aan de onderzijde van de auto (naar ik meen uit een overloop slang) vloeistof begon te lekken en even later begon te lopen als water uit een kraan.

Daarna is het weer bijgevuld en heeft de auto ongeveer een (1) uur stationair gelopen.

Toen ik de auto ging ophalen vertelde de man van de garage dat hij het niet had kunnen vinden.
De auto stond nog op de brug en ik heb de airco (ecc) aangezet op 27 graden.
Hierna begon hij weer te lekken.
Toen ik de airco uitzette stopte dit.

De man van de garage vertelde mij dat ik (tot hij een oplossing gevonden had) moest rijden zonder airco.
By the way uit de uitlaat kwam flink veel "rook".

Ik ben toen een stuk gaan rijden, de rook was op een gegeven moment weg, en zag dat de temperatuur meter iets hoger stond dan normaal.
De airco heb ik niet gebruikt maar heb gebruik gemaakt van de knopjes met de ventilatortjes erop, temperatuur op 18 graden.

Toen ik de auto later op twee verschillende plaatsen parkeerde lekte hij niet (meer).
Morgenvroeg moet ik even kijken of er nog gelekt is.

Vragen:
-Wie herkent dit probleem;
-Wat kan het probleem zijn en
-Wat is de oplossing.

Naast het bovenstaande heb ik nog een probleem.
Na de wisseling van winter- naar zomerbanden maakt de auto aan de achterzijde een geluid.
Ik hoor dit als ik rechtdoor rijdt en, naar mijn mening iets harder als ik het stuur iets naar rechts draai.
Als ik het stuur iets naar links draai is het geluid er niet meer.

Misschien heeft iemand ook een oplossing voor dit probleem?

Ik hoop dat het duidelijk overkomt wat ik geschreven heb!?

Gaarne Uw visie voor mijn probleem,

groetend,

Jack

Geplaatst door

Jack11 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

koelvloeistof lek.

de kachelkraan (drieweg klep) die achter de motor verstopt zit. wil wel lekken.

komt erg vaak voor.

laat deze na kijken

zit ongeveer ter hoogte van motor versnellingsbak verbinbing.



dat laatste, is dat niet gecupte banden??

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Hee Willem,

bedankt voor je reactie!!!

Ik zal het aan de reparateur doorgeven van die kachelkraan.
Loopt het water dan ter hoogte van de versnellingsbak onder de auto uit? (uit zo'n soort overloop-opening?)

Ik weet niet wat gecupte banden zijn; het zijn gewoon nieuw gekochte zomer- en winterbanden die gewisseld zijn.

Groetend,

Jack

PS: er staat bij mijn naam wel proffesional maar ik ben "gewoon" maar iemand (ik weet niet hoe dat erbij komt te staan)

Jack11 0

15 jaar

is het niet gewoon condens van de airco ??

kleijn 0

15 jaar

Dag Kleijn,

Bedankt voor je reactie!

nee, volgens mij is het geen condens.
Het was een flinke plas wat onder de auto was uitgelopen.

Van te voren rook ik ook iets in het interieur van de auto, wat het precies was kan ik niet zeggen, een rare geur.

Groetend,

Jack

Jack11 0

15 jaar

waarschijnlijk koelvloeistof (zoete lucht )
je kachel lekt niet in het interieur ? geen natte
bekleding in de buurt van de kachel .
even de verbindingen cq slangen op lekkage controleren .
anders zou ik toch even langs de opel dealer rijden
want een garage die zegt blijf maar rijden tot ik
een oplossing heb terwijl die het probleem niet weet
vind ik niet zo betrouwbaar.
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Dag Kleijn,

inderdaad een zoete lucht.
In het interireur is geen natte plek te vinden.

De garagist heeft mij geadviseerd de airco even niet te gebruiken.
Ik regel de stand van de ventilatoren met de "propeller-toetsen" op de ECC.
Ik heb op de boordcomputer ook geen melding meer ontvangen van een te laag koelvloeistofpeil (althans nog niet).
Vanmiddag toen ik terug kwam van mijn werk rook wel weer die zoete geur in het interieur.

In principe maak ik me geen zorgen over de garagist; alleen hij heeft het nog niet gevonden.
Ik kan hem natuurlijk al helpen met die kachelkraan.

Ik weet natuurlijk niet of er nog meer aan de hand kan zijn, buiten die kachelkraan, en hoop hier van mede (opel) omega-rijders tips te krijgen waar ik (en mijn garagist) mee verder kan.

Groet,

Jack

Jack11 0

15 jaar

kan het niet het interieur filter zijn wat de lucht veroorzaakt
verklaart uiteraard niet de lekkage.
maar sluit een lekke kachel uit.
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Ah ik zie het,

Dag Willem2!

Mbt het filter, ik ruik het niet constant. Dan weer wel en dan weer niet.
Mbt de lekkage: links en rechts (naast de versnellingsbak?) aan de onderzijde van de auto zijn twee uitgangen van slang(etjes).
Uit de rechtse (van voren gezien) komt de vloeistof (en het water als er water in de koelvloeistoftank wordt geschonken).
Het lijkt mij op een "normale" overloop-uitgang, maar ja als er zoveel uitkomt dan moet er ergens wat stuk zijn dacht ik.

Groetend,

Jack

Jack11 0

15 jaar

beetje veel overdruk misschien perst die het er ook uit
thermostaat misschien .moeilijk te zien van op afstand
maar dat zou de garage kunnen meten .
even co laten meten op expansie vat
zodat een eventuele koppakking word uitgesloten.
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Hee Willem2,

Bedankt voor je reactie.

Als ik de overdruk zou laten meten, weet ik dan ook of het de kachelkraan wel of niet is die kapot is?
Of is dit alleen om de co te meten en evt uit te sluiten of de koppakking vervangen moet worden?

Groetend,

Jack

Jack11 0

15 jaar

alleen om uit te sluiten of pakking kapot is
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Hallo Willem2,

Het wordt wat voor volgende week maar ik laat je wat weten!

Groeten,

Jack

Jack11 0

15 jaar

Hallo Willem2 (en andere lezers),

door omstandigheden heeft het even geduurd maar ik ben twee weken terug (ongeveer) en afgelopen vrijdag naar de opel dealer geweest.
Twee weken terug heeft hij daar nog op de brug gestaan en heb ik de medewerker verteld dat er vloeistof kwam uit de "overloop-slangetjes" onder de auto.
Hij vertelde toen dat het koel- en aircosysteem gescheiden zijn en dat het geen koelvloeistof kon zijn.
Toen de auto op de brug stond drupte er wel wat uit de "overloop-slangetjes" maar dat was helder water.

afgelopen vrijdag ben ik terug geweest en heb gevraagd of ze mijn koelsysteem onder druk konden zetten om te zien of dit ergens lekt.
Toen ik de auto ging ophalen vertelde een medewerker dat het koelsysteem 5 uur onder druk gestaan en dat het niet gelekt had. ook gaf hij mij aan dat de kachelradiator, dus, niet defect was.

Nou weet ik dus nog niet waardoor het "grote" water/koelvloeistof verlies is ontstaan.

Kan het dan nog liggen aan de, eerder genoemde, kachelkraan?????

Bedankt voor jullie reactie(s)!!!

Jack

Jack11 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.