auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega: motor wordt te warm

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTI

Hallo,

Mijn motor komt zeer warm bij trage snelheid. Wat mij opviel is dat de ventilator niet aanslaat.
Ik denk dat de thermostaat om zeep is.
Nu komt het: Waar zit dat ding??
Zaterdag moet ik ermee naar francourchamps (van bij ons ong. 250km).
Moest ik dit nog niet kunnen herstellen, kan ik dit dan overbruggen zodat hij constant draait of geeft dit problemen??

Alvast bedankt voor elke reaktie.

Groetjes Marcel

Geplaatst door

marcellin (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je bedoelt je thermoswitch in de radiator.
Die zit in je radiator en zit een stekker op met 2 draden. Doorverbinden kan ook maar een nieuwe zit er zo in.
Zit aan de zijkant in de plastic zijbak.

Alvast bedankt voor uw reaktie,

Ik ga dit even checken, weet je ook aan welke temperatuur de ventilator aanslaat?

Groetjes Marcel

marcellin 0

15 jaar

zou het ook mogelijk zijn dat de thermostaat niet op de radiator zit maar wel aan de behuizing van de ventilator vast zit?
Als ik de bedrading volg is dit wel de enige mogelijkheid.

groetjes Marcel

marcellin 0

15 jaar

je moet even 2 dingen niet met elkaar verwarren. Thermostaat en thermoswitch.
thermostaat is eigenlijk een klep in het het koelsysteem die zorgt dat als de motor nog niet op temperatuur is de koelvloeistof niet via de radiateur stroomt.Zodra die dan op temperatuur is gaat ie open en stroomt de koelvloeistof wel via de radiateur en zal die gekoeld worden door de rijwind,en bij stilstand de koelvin als de motor te heet dreigt te worden.
De thermoswitch (of thermoschakelaar) zit in de radiateur en is een schakelaar die doorverbindt zodra de temperatuur boven een bepaalde waarde komt en zo de koelvin inschakelt. En die moet jij gaan vervangen.
Slaat volgens mij in rond de 95 graden maar dat weet ik niet helemaal zeker. de thermoswitch zit dus zeker niet aan de ventilatorbehuizing.

Heb ondertussen de thermoswitch gevonden en deze werkt nog.
Het probleem was dat er geen spanning op kwam door een zekering die los zat.
Ondertussen is het euvel opgelost.
Toch bedankt voor de moeite.

Ps: De thermoswitch zit dus zeker wel vast aan de ventilatorbehuizing.

Groetjes Marcel

marcellin 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.