Opel Vectra: Koelvloeistof Temperatuur

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: x1.6xel 16v

Hoi iedereen,

Ik zit met een probleem, en ik hoop dat er hier mensen zijn die misschien een goeie oplossing weten.

Mijn Opel Vectra 1.6 16v heeft het probleem dat regelmatig de temperatuur abnormaal hoog oploopt.
Vooral bij stadsritjes en nu met het hete weer ook op de snelweg, loopt de temperatuur op de meter op tot boven de 100 graden celcius, voordat de ventilator aanslaat en het zaakje weer terugbrengt tot onder de 100 graden. (90-100)

Koelvloeistof zit er genoeg in, al moet ik wel zeggen dat hij de afgelopen week na regelmatig een hoge temp. gehad te hebben, het peil wat gezakt was.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Naar mijn mening slaat de ventilator veel te laat aan. (boven de 100 graden)

Wat kan ik doen om de ventilator eerder te laten aanslaan, en wat zouden daar de evt. kosten van kunnen zijn?

Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft, aangezien het met dit weer niet echt relaxt rijden is als je weet dat de temperatuur te hoog oploopt.

Alvast bedankt voor de reacties, en als iemand meer info nodig heeft, laat het me dan even weten.


Groetjes Thijs

Thijs_Laarbeek

Geplaatst door Thijs_Laarbeek (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

hutreinier (0), 17 jaar geleden

Ja ik heb hetzelfde met mijn 1997 1.6 16v XEL motor, vorig jaar kon ie hem onder de 100 graden houden het jaar daarvoor gewoon rondt de 90 en het jaar daarvoor rondt de 85 en rondt de 85 graden is ie altijd geweest...

De mijne loopt op tot zeker 104 graden... IMO te hoog want hij kan ook rondt de 85 staan zoals een paar jaar daarvoor... Wat is er aan de hand... Radiator die het niet meer kan bolwerken of versleten is oid??? Ik wil dat ie gewoon max 90 graden wordt zoals normaal. Vloeistof op peil enzo en in januari is de koppaking vervangen na een leuk akkefietje met een afgebroken klep...

Anyways wat kunne we aan die tempereatuur doen, heb welles gehoord dat dit aan de massa kan liggen oid....

Temp meter gaat eerst naar 95 graden dan naar 80 en dan naar 100 in 10 min tijd ofzo, onder het warmrijden...

stefan84 (0), 17 jaar geleden

volgens mij is je klok na de .... R H

kijk daar eens naar,aan de temp. kun je weing doen...

85 - 95 gr is normaal..

hutreinier (0), 17 jaar geleden

Nee dat is ie niet want de koelvin etc springt ook aan en je ziet de temp dalen dus dat is allemaal ok... Ding wordt gewoon te warm... Geen idee verder...

Thijs_Laarbeek (0), 17 jaar geleden

Graag ook een oplossing cq. antwoord voor de topic starter wanneer mogelijk a.u.b., want anders is mijn vraag ook voor niets geweest.... :@

Alvast bedankt

kasperht (0), 17 jaar geleden

Ventilator hoort volgens mij pas bij 100 graden aan te slaan. Vraag is eerder waarom de temperatuur zo ver oploopt.
Hoe oud is koelvloeistof? Mogelijk dat doorspoelen van het koelsysteem helpt....
Wat ook kan is een niet goed openende thermostaat..

Thijs_Laarbeek (0), 17 jaar geleden

[quote=kasperht]Ventilator hoort volgens mij pas bij 100 graden aan te slaan. Vraag is eerder waarom de temperatuur zo ver oploopt.
Hoe oud is koelvloeistof? Mogelijk dat doorspoelen van het koelsysteem helpt....
Wat ook kan is een niet goed openende thermostaat..[/quote]
De ventilator slaat pas bij 105+ graden aan, ik neem aan dat dit te hoog is.

Kan dit aan de thermostaat liggen, of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Tevens wist ik niet dat deze hoge temperatuur ook het gevolg kan zijn van te "oude" koelvloeistof.

Maar de vraag blijft, waarom de ventilator pas bij de 105+ graden aanslaat..

tijne (0), 17 jaar geleden

wat een amateurs hier zeg dit verhaal is zo duidelijk als een bal gehakt.

de radiateur zit verstopt onder aan waardoor het lang duurt voor dat het thermokoppel warm wort en de ven aan laat slaan en door dat hij verstopt zit krijgt hij het ook niet voor me kaar om de themp laag te houden.

gr tijne

kasperht (0), 17 jaar geleden

Nou nou tijne, kan toch wat vriendelijker ;)

Ventilator hoort bij deze auto toch pas bij 100 aan te slaan. Pas in zijn laatste post meld hij dat die bij 105 pas aanslaat. En in dat geval zou de radiateur (of het thermokoppel zelf) de oorzaak kunnen zijn.

Rbongers2000 (0), 17 jaar geleden

Je zou de ventilator kunnen overbruggen met een losse schakelaar!!
Zodat je hem handmatig kan aanzetten met dit warme weer!!
Misschien ook handig als je bv met een caravan de bergen ingaat met dit weer ofzo.

Heb het zelf niet bij mijn auto, maar wel bij mij motor gedaan en met dit weer werkt dat lekker!!

grt

hutreinier (0), 17 jaar geleden

Nou dat vindt ik geen oplossing, vroegah kon ie hem ook op temperatuur houden dus dan kan dat nu ook, en gaan we niet allerlei rare oplossingen werken...

Ga wel effe bij de garage langs...

Rbongers2000 (0), 17 jaar geleden

Thijs stelt een vraag en vraagt om een oplossing!!

Dit zou kunnen.....

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

In het geval dat je temperatuur te hoog wordt.

Controleer of vervang thermostaat, desnoods met een die wat eerder opengaat, zie op de oude waarbij hij zou moeten opengaan, controleer dat in bakje water met goede temperatuurmeter of dat klopt, en ie wel helemaal opengaat bij 100 graden.

Controleer koelsysteem en radiator op verstopping, check sensor(s) op werking en schakelaar voor de koelvin.

Is dit alles goed, waterpomp checken, eerste indicatie is dop van de radiator bij niet te warme motor desnoods zonder thermostaat en zie hoe het koelwater vloeit.

Radiator niet vol muggen of wat ik ook heb gezien een stuk karton ervoor?
Leuk voor de winter maar niet in de zomer ...

Cor

Thijs_Laarbeek (0), 17 jaar geleden

[quote=Cor1822]In het geval dat je temperatuur te hoog wordt.

Controleer of vervang thermostaat, desnoods met een die wat eerder opengaat, zie op de oude waarbij hij zou moeten opengaan, controleer dat in bakje water met goede temperatuurmeter of dat klopt, en ie wel helemaal opengaat bij 100 graden.[/quote]
Waar zit bij een x1.6xel 16v precies de thermostaat, en waar kan ik de "schakelaar" voor de ventilator vinden?

Alvast bedankt voor je reactie.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

thermoschakelaar zit in de radiator aan de zijkant,de thermostaat kun je makkelijk vinden door de bovenste slang te volgen wat van de radiator af komt.

Stefan

Thijs_Laarbeek (0), 17 jaar geleden

[quote=stefan84]thermoschakelaar zit in de radiator aan de zijkant,de thermostaat kun je makkelijk vinden door de bovenste slang te volgen wat van de radiator af komt.

Stefan[/quote]
Hoi Stefan,

Bedankt voor je antwoord.

Ik neem aan dat wanneer ik beide of 1 van beide los haal er koelvloeistof uit komt gelopen?

Nico M. (0), 17 jaar geleden

[quote=tijne]wat een amateurs hier zeg dit verhaal is zo duidelijk als een bal gehakt.

de radiateur zit verstopt onder aan waardoor het lang duurt voor dat het thermokoppel warm wort en de ven aan laat slaan en door dat hij verstopt zit krijgt hij het ook niet voor me kaar om de themp laag te houden.

gr tijne[/quote]
Amateurs daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Ik had hetzelfde probleem welliswaar een omega mv6 .Ik heb de thermostaat vervangen en de temperatuur is nu heel rustig niet meer van die rare uitschieters naar boven.
De thermostaat was gewoon versleten hij ging niet meer geleidelijk open te veel stootsgewijs.

suk6 nico

Thijs_Laarbeek (0), 17 jaar geleden

[quote=tijne]wat een amateurs hier zeg dit verhaal is zo duidelijk als een bal gehakt.

de radiateur zit verstopt onder aan waardoor het lang duurt voor dat het thermokoppel warm wort en de ven aan laat slaan en door dat hij verstopt zit krijgt hij het ook niet voor me kaar om de themp laag te houden.

gr tijne[/quote]
Dit forum is ervoor om mensen met dit soort problemen te helpen, en niet om ze af te zeiken als ze een vraag hebben waarvan jij denkt dat iedereen de oplossing zou moeten weten...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.