auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: kop en inspuithuis pakking vervangen maar auto start niet!

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: c16nz

goedendag allemaal ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen.

ik ben robin uit curacao heb een opel vectra c16nz van '93 .
gezien de opel op 3 cilinders draaide en al het andere (bougie's cq kabels, verdeler etc..) goed waren heb ik de koppakking en inspuithuis pakking vernieuwd die laatste was daar wel aan toe!
alles weer gemonteerd zoals het daarvoor zat, timming staat goed,bougie's krijgen vonk, benzine wordt ingespoten,cilinders hebben compressie,maar hij wil niet aan slaan.
hopelijk hebben jullie een oplossing voor mij!

mvg remo23

Geplaatst door

remo23 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als alle timingen juist zijn??? en er is voldoende compressie, brandstof en ontsteking?? dan loopt de motor heus wel. Dus ergens hapert de controle methode. Eerst maar over de timing.

De nokkenas draait met de halve snelheid van de krukas en moet er voor zorgen dat de kleppen op het juiste moment gaan open en sluiten. Ook moet de nokkenas in staat zijn de kleppen voldoende ver te openen om voldoende zg ademhaling te hebben. Het beste kun je dit controleren door met een verwijderde bougie in bv cilinder 1 met perslucht te controleren of dit correct gebreurt.

Ook de ontsteking moet op tijd gebeuren, dat is ongeveer 10 graden voor het bovenste dode punt aan het einde van de compressie slag.

Er moet daadwerkelijk worden gecontroleerd of er brandstof wordt ingespoten, zo ja?? dan kan het niet aanslaan komen omdat er inmiddels te veel is ingespoten.. De motor is dan zg verzopen. Debougies zijn dan vet en vonken niet (meer)

Massa aansluitingen op de cilinderkop niet vergeten??
Bij de distributie bovenop

R_Bakker 0
badge

11 jaar

nee die ben ik niet vergeten. dank u voor de herrinnering

remo23 0

11 jaar

Hoe weet ik dat de ontsteking 10 graden voor het bdp staat aan het einde van de compressieslag?

remo23 0

11 jaar

Aan de rand van de ontsteking waar de verdeelkap op rust is een kleinstreepje /kerf aangebracht. Dit is gelijk met de bougiekabel van de eerste cilinder.
Zet de onsteking zo als de afdruk van het huis is . Een merkteken op huis en kop zetten is altijd handig.
Verder kan er weinig fout ,maakte ze deze motoren nog maar .

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Dankje wel ik ga gelijk kijken en proberen. hopelijk moet het lukken.

remo23 0

11 jaar

@remo23:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”. Eén keer lezen is voldoende.

moderator 0
badge

11 jaar

de ontsteking en timming staan goed.als ik start met vol gas dan lijkt het dat hij aan wil slaan maar doet het niet!ik weet nu echt niet meer waar ik zoeken moet!
hij krijgt alles benzine lucht vonk!op het juiste moment maar toch niet aanslaan!

remo23 0

11 jaar

Toch moet er wat fout zitten. Bougiekabels wel in juiste volgorde?
Al geprobeerd te starten met startpilot of remmenreiniger? Wellicht dit ook even proberen met afgesloten benzinetoevoer (stekker van benzinepomp of zekering/relais eruit).

vr.gr. Theo

Hydrauliche stoters leeggedrukt tijdens montage? Zoniet moet je zeeer lang doorstarten!

alfons262 0
badge

11 jaar

na de auto aan getrokken te hebben draaide hij met veel moeite met gas erop liet ik het pedaal los sloeg hij af maar je kon hem weer starten met gas erbij zonder deed hij niets,de 2de cilinder werkt nog steeds niet mee! nou zei iemand laatst tegen mij dat dat kan komen door backpressure!uit de slang van het kleppen deksel naar de lucht aanvoer bij de injector, komt rook en olie! ik weet niet of dat met die 2de cilinder te maken heeft?
En als het te maken heeft met backpressure wat moet erdan vervangen worden? valve seals? zuigerveren? wat is dan het probleem?
alle hulp is welkom!

remo23 0

11 jaar

Je schrijft dat de compressie op alle cilinders goed is . De benzine wordt centraal door EEN verstuiver in gespoten . Het probeem kan zijn een luchtlekkage , of je hebt het slangetje van de MAP sensor op het verkeerde pijpje gezet.
Het slangetje van de carter- ontluchting zit er vlak naast.
Verder kan je de ontsteking wat vroeger draaien . Om het goed te doen moet je voor het stellen de ECU in "basis -stand " zetten.
Dit zal je niet lukken dus de ontsteking op 15 gr .afstellen.
Zo lang er geen rookwolken uit de vuldop komen met draaiende motor zal het met de zuigerveren wel mee vallen.
Je kunt ook kijken of de tuimelaars van de cilinder die niet mee doet de kleppen nog wel openen .
Ik ken de onderhoudshistorie niet maar ook weggesleten nokken komen voor.
Even het kleppendeksel er af en even door een hulp een startje om te zien of alles wel beweegt.

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

sorry punt ik heb niets over gezegd!en als je me laatste bericht goed had gelezen dan had je kunnen vernemen dat er rook uit het slangetje komt wat bevestigd is aan het kleppendeksel waar ook de vuldop op zit!
En dat laatste over die nokkenas was het eerste wat ik gecontroleerd had!
hopelijk hebben jullie nog meer goede ideeen voordat ik aanstande weekend de zuigerveren en de klepseal van cilinder 2eruit ga halen!

remo23 0

11 jaar

als je dat doet moet je ze alle 4 doen
doe je er maar 1 dan krijg je weer verschil in compressie

fordmannetje 0
badge

11 jaar

maar dan is die backpressure toch weg en dan gaat cilinder 2 dan toch gewoon weer mee doen of heb ik dat verkeerd?

remo23 0

11 jaar

Ik zal beter lezen ! Voor dat je de zaak uit elkaar haalt MEET eerst de compressie. De auto is van '93 als het blok echt slecht is kijk dan of er een ander blok uitkomst biedt.

Groeten.

Punt 65
badge

11 jaar

alle zuigerveren vervangen want er waren een aantal kapot
nu zitten er nieuwen in koppakking enzovoort....vervangen
in elkaar gezet proberen te starten maar slaat niet aan!
aangetrokken met andere auto eindelijk aan gekregen maar kwam veel zwarte rook uit de uitlaat!
met warme motor opnieuw gewoon proberen te starten auto slaat aan.
bij koude motor wil weer niet aan slaan!
wat kan nu het probleem zijn?

remo23 0

11 jaar

Oorzaak kan vanalles zijn ! Je kan beginnen met uitlezen van de ECU. Is de benzinedruk hoog genoeg.?
De druk wordt bij de verstuiver afgeregeld tot rond de 1 bar.
Meet of de weerstand van de temp. sensor ( aan het inlaatspruitstuk ) bij koude toestand rond de 2000ohm zit .
Die zwarte rook is wel een te royale inspuiting.
Zorg ook dat de map sensor goed zit aangesloten.

Het idee van gebroken zuigerveren?? Nooit bij zo'n motor gezien !

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

kan het niet zijn dat het ergens toch bij de koppakking lekt omdat hij bij warme motor wel start maar niet lekker draai?
en koude motor niet wil starten.
het lijkt net of er dan iets gedicht is door de warmte.
graag meer ideeen !
ecu uitlezen maar het motorlampje blijft niet aan dan geeft hij toch geen storing?

remo23 0

11 jaar

Natuurlijk kan de koppakking lek zijn, maar dat strookt niet met de aard van de storingen.
Het controlelampje zal niet bij elke electrische storing gaan branden.
De zuigerveren zullen wel gebroken zijn tijdens het uitnemen, waarschijnlijk op de stootrand in de cilinders...

Gewoon maar weer vooraan beginnen.... Meet eerst de compressie. Als volgt... verwijder alle bougies, maak de de bobinekabel los in de verdeelkap en leg hem aan de massa. Zorg dat de gasklep helemaal open staat en blijft staan. Zorg voor een volledig geladen akku, als je de beschikking hebt over een lader? sluit die dan aan, om de akku vol te laten. Plaats de compressiemeter op bv de eerste cilinder en start nu de motor zolang rond dat de meter niet meer oploopt..Tel het aantal compressieslagen welke daarvoor nodig zijn. Herhaal dit bij de andere cilinders.. Vergelijk de onderlinge resultaten. Na ongeveer hetzelfde aantal slagen mag de druk onderling niet meer dan 10 % verschillen..Ook al blijft er 1 cilinder ver achter, dan is dat niet de oorzaak van het niet aanslaan, wel van het op 3 cilinders lopen.. Ondanks een zg mooie compressie kan er toch nog van alles mis zijn met een of meerdere cilinders. bv een lekke cilinderkoppakking of een lekke (verbrandde) klep. Om dat uit te zoeken kun je het beste een cilinderlektest doen.. DWZ luchtdruk op een cilinder zetten en controleren waar een ongeoorloofd lek zit.. Verwijder de oliedop en de dop van het expantievat van het koelsysteem. Vul het koelsysteem helemaal af tot in de rand van de vuldop.Zet van de eerste cilinder de zuiger in zijn bovenste dode punt aan het einde van de compressie slag zet de auto in zijn hoogste versnelling met een flink aangetrokken handrem.(als de zuiger exact bovenin staat kan hij eigenlijk toch al niet naar beneden) zet nu de volle druk van de compressor op de cilinder en luister waar er iets lekt... Inlaat (klep) of uitlaat (klep)..
De zuigerveren lekken altijd, dus er zal altijd lucht uit de oliedop ontsnappen. Als de cilinderkoppakking lekt, of er is ergens een scheurtje waardoor er lucht in het koelsysteem komt, of koelvloeistof in de verbrandingsruimte? zal in dit geval eerst het expantie vat overstromen en daar zullen er steeds luchtbellen omhoog komen in dat reservoir.. Natuurlijk moet je deze test bij alle cilinders doen..Klepseals hebben niets met de compressiedruk te maken, deze moeten zorgen dat er geen overmatig olieverbruik is.. Zelfs nu kunnen er nog factoren overblijven welke verschillen in werking van de cilinders bewerkstelligen..Een afgesleten nok van de nokkenas bv . hierdoor gaat de betreffende klep niet of onvoldoende open.. Ook een onvoldoende gevulde hydrolische klepstoter kan het zelfde effect hebben. Dit is te controleren door met verwijderd klepdeksel van elke cilinder alle klepbewegingen te vergelijken...Smeeroliekwaliteit is meestal de oorzaak van dit soort gebreken..

De jettronic ????ECU berekent aan de hand van de motortemperatuur, de stand van het gaspedaal, de stand van de LMM (luchtmassa meter) de temperatuur van de aangezogen lucht, de in te spuiten hoeveelheid brandstof, later gaat ook de lambdasonde zich ermee bemoeien.. De druk op de brandstof is mede bepalend voor de hoeveelheid brandstof..

Vooral de benzinepomp druk (drukregelaar) en de motortemperatuur NTC vragen in dit geval om extra aandacht.. Als er te veel brandstof wordt geinjecteerd zullen de bougies vet worden.. Deze moeten daarom (steeds opnieuw) gereinigd worden. Vette bougies vonken niet...

Veel succes..

dank je cor dan ga ik dat eerst allemaal na checken en kom daar later op terug.

remo23 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.