Opel Astra: Koplamp lekt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18 i

Er zit vocht in de koplamp vlak achter het kunststof glas. Is dit zonder de koplamp te verwijderen op te lossen. En zo niet hoe krij ik de koplamp eruit.

brilll

Geplaatst door brilll (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

brilll (0), 17 jaar geleden

Er zit vocht achter het kunstofglas hoe krijg ik dit vocht eruit zonder de koplamp te verwijderen. En wanneer dit niet kan hoe krijg ik de koplamp eruit

arniedewitte (0), 17 jaar geleden

zit de rubberen afdichtdop achterop de lampunit er goed op? aan de voorzijde aan de onderkant aan de kant waar de units het smalst zijn een rubberen slangentje kijk of deze naar beneden zitten voor de afwatering. Maar kijk eerst of de rubberen afdichtring goed zit, zit deze niet goed dan blijf je vocht in de lichtunit houden.

arniedewitte (0), 17 jaar geleden

zit de rubberen afdichtdop achterop de lampunit er goed op? aan de voorzijde aan de onderkant aan de kant waar de units het smalst zijn zit een rubberen slangentje kijk of deze naar beneden zitten voor de afwatering. Maar kijk eerst of de rubberen afdichtring goed zit, zit deze niet goed dan blijf je vocht in de lichtunit houden.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

is een bekend astra g probleempje , maar is eigenlijk nie veel aan te doen , is een natuurverscijnsel dat er damp op het plastiek komt ;
er komt toch ook damp op je ruiten thuis in de winter ? je kan je koplampen vervangen ,maar dan is het ook niet altijd opgelost

stefan84 (0), 17 jaar geleden

heb het helaas ook al een keer gehad,nieuwe koplampen gemonteerd en meteen al vocht erin.

terwijl de afdichtingen toch allemaal in orde zijn..

Stefan

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

IS echt een normaal natuurvershijnsel , enkel de vorm en het kunsstof van de astra g zullen daar een invloed op hebben ;
als je de lichten aanzet , dan gaat de damp na een tijdje rijden vanzelf weg

mvdkant (0), 17 jaar geleden

mijn vorige auto, een opel kadett werd afgekeurd omdat er vocht in de koplamp zat bij de keuring. ik heb het toen verholpen door 10 minuten met een fohn in de lampunit te blazen.

hoe zit het dan bij de astra g ? wordt deze dan wel goedgekeurd met het natuurlijke vocht in de koplamp ???

gr,
martin.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

zolang het beeld goed is wordt hij goedgekeurd ja

gewoon de lichten efkes aanlaten en probleem opgelost

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

Zoals opc schrijf ,is dit inderdaad een Astar G kwaaltje.
De koplampen werden echter onder garantie vervangen door de dealer.

mvg,
Hans.

wageral (0), 17 jaar geleden

Het is natuurlijk te gek voor woorden om te veronderstellen dat het normaal is. De meeste moderne autos hebben tegenwoordig kunststof koplampen, en hoe vaak zie je ze nu met beslagen units rondrijden?

Ik heb het met mijn eigen Astra, en met 2 Astra's van collega's/kennissen gehad.
De unit bestaat uit 2 delen; het "glas" en de unit zelf. In alle 3 de gevallen was er hetzelfde aan de hand:
De kitrand tussen de 2 delen was niet correct aangebracht. Het eventuele water loopt langs de unit totdat het een zwakke plek in de afdichting inloopt met de genoemde problemen tot gevolg. Als je de rubberen flap bovenop de lamp losmaakt zie je dat er een naad te zien is. Die moet je met een (heel dun) laagje siliconenkit laten vollopen.
Let wel: de gehele bovenkant PLUS de zijkanten (de hoge buitenste kanten dus). Het viel mij op dat juist die zijkanten vrijwel altijd (bijna)kitloos waren.
Je komt echter niet goed aan die zijkanten. Daarom de unit even losmaken. Je hoeft 'm er niet uit te halen, al was dat natuurlijk veel gemakkelijker. Maar dan moet je zowat de hele bumper eraf halen, en daar ben je wel even mee bezig. Als je de unit losmaakt kan je 'm al een stukje naar boven bewegen en kom je al veel beter aan die kitrand.
In alle gevallen heb ik het zo opgelost en is de klacht nooit meer teruggekomen.

Succes,
Ger

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

goed zo

en als we een niuewe koplamp monteren en het is nog niet goed ? opel heeft er echt een mooi schrijven over , over het beslagen van de koplampen ;
trouwens , warom dampt een ruit in huis bijvoorbeeld aan ? Daar ga je toch ook de ruit niet gaan dichtkitten ?
En dat aanvaarden de mensen wel ;
er is in het verleden al genoeg discussie rond geweest , laten we deze zaak sluiten

wageral (0), 17 jaar geleden

Ik wil er helemaal geen discussie van maken, maar er werd een probleem gemeld, en ik heb daar een adequate oplossing voor. That's all............
We hebben het over een lekkende koplampunit, en da's absoluut niet normaal.
En een koplamp vergelijken met een woonkamerraam, tja wat moet ik daar nu op zeggen?

Om condens te genereren heb je 4 ingredienten nodig:
Een warmtebron, vocht, zuurstof en een koud oppervlak.
Als je bijvoorbeeld in de keuken aardappels kookt, komt er warmte vrij maar ook zeer vochtige lucht.
Die zal gaan aanslaan op koude(re) oppervlakten zoals het raam, maar ook de koude waterleiding.
Hetzelfde telt voor de douche; de warme en vochtige lucht slaat aan tegen de ruiten, de tegeltjes, kortom alles dat kouder is dan die lucht.

In een koplamp zit echter geen vocht (lees: hoort geen vocht te zitten). Dat hoort van de fabriek uit zo te zijn, maar er schijnt bij Opel een slechte serie lampen gemaakt te zijn, daar is ooit inderdaad een schrijven van uitgekomen.
Als er dus geen vocht in die unit zit, zal de hete lucht van de halogeenlamp niet met vocht vermengt worden en zal ie dus als gewone (onzichtbare) warme lucht op de (koude)voorkant aankomen, en niet als condens.

Inderdaad zoals je al zei een doodsimpel natuurkundig proces dus.

Het is geen kwestie van gelijk hebben of krijgen, ik draag simpelweg een (goede en adequate) oplossing voor het probleem aan. Alleen al het feit dat mensen deze vraag stellen bewijst al dat men het blijkbaar helemaal niet normaal vindt om met beslagen koplampen rond te rijden. De APK-keurmeester denkt er trouwens (als het vocht ernstige vormen aanneemt) niet veel anders over.

Buiten het feit dat het oerlelijk uitziet, komt ook de lichtcapaciteit (en de richting van de lichtbundel) in het geding.


Maar goed, zoals ik al zei: ieder z'n mening, dat mag (ook hier op Problemcar) gelukkig.
Maar ik wilde het de vragensteller niet onthouden, want hij/zij is op zoek naar een oplossing voor het probleem, toch?


Ger

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

joat zelle :)

amai , azo nen uitleg :)

heb je toevallig ook den uitleg gelezen die opel er aan geeft ? DAAR staat wel degelijk in dat vocht een normaal verschijnsel is in koplampen ; het heeft ook te maken met een slecht ventilatie in de koplamp ; sommige merken steken er zelfs een ventilatortje in om vocht en condens te voorkomen
dus , nie wakker van liggen ; enkel je koplampen aanzettzen als er vocht inzit en dan gaat het automatich over

wageral (0), 17 jaar geleden

Ik stel voor dat we het aan de vragensteller overlaten voor welke optie hij kiest, goed?

stefan84 (0), 17 jaar geleden

nou,heb het zelf ook gehad,kan de lichten wel een dag aan laten staan,maar dit verdwijnt niet zo maar als sneeuw voor de zon en het vocht is niet in enstige maten.en om er nou meteen een ventilator in/bij te bouwen gaat wel wat ver vind ik,maar waarom bouwen de er dan std zo'n vertilator in als je toch ook het licht even aan kan zetten ?

dit kan weer een lange discussie worden maar daar schieten we allemaal niks mee op,dus laten we het er maar hierbij houden,en ieders mening is natuurlijk verschillend en zeker welkom!

punt .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.