Wij hebben voor de handel een Astra uit 2000 binnengekregen met een storing. Bij schoonmaken van de auto kwamen wij in de kofferbak een brandstofpomp tegen (gebruikt en gedemonteerd)
Het lijkt erop dat de brandstofpomp is vervangen en de auto zo door is verkocht.
De storing is het volgende. Bij het starten wil de auto moeilijk aanslaan. Er moet echt doorgestart worden voordat de motor pakt. En dan slaat hij gelijk de eerste keer weer af. Na nog een keer doorstarten wil hij dan lopen. Even gas geven en motor loopt als een zonnetje. bij uitzetten van de motor en dan gelijk weer starten ook geen probleem. Maar als tussen uitzetten en opnieuw starten enkele minuten zitten wordt het aanslaan al moeilijker. Net of loopt hij dan even op 3 cilinders totdat je even goed gasgeeft. Daarna weer normaal.
Heb storingcodes uitgelezen en een storing die steeds terug komt is de volgende: P 1335 - toerentalsignaal motor/ pompst.app.signaal niet logisch. Bij het wissen van de fout met lopende motor blijft de fout weg. Deze komt pas bij het starten weer terug op het moment dat de motor moeilijk wil aanslaan.
delen die vervangen zijn: waarschijnlijk brandstofpomp, retourslangetjes en eindstop. Koperringen van aanvoer-en retourleidingen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vermoedelijk inpulsgever krukas defect...deze zit voor in het motorblok geschroeft...
graag hier geen kentekens vermelden....heb dus de kenteken posting even verwijderd....
In zo'n geval even om een mailtje vragen om dit uit te wisselen.
groeten problemcar team
bedankt voor je aanwijzing. Heb met behulp van weerstandgegevens de sensor doorgemeten en deze is goed. Maar nu heb ik de sensor losgenomen en proberen te starten, resultaat: dezelfde vershijnselen, alleen nu blijft de motor onregelmatig lopen. Heb dus het vermoeden dat bij het starten de krukassensor verkeerd aangeeft. Zou graag met een scoop een en ander willen meten maar kan niet goed uit de bedrading komen? is er iemand die de penbezetting weet?
groeten
ik heb zo helaas de penbezetting niet voor je.....maar even het volgende...deze foutcode wordt gezet als het toerental van de pomp en krukas niet overeen komt...(onlochisch is) vreemd genoeg gebeurt dat bij jullie alleen tijdens starten...ik zou eigelijk zowiezo voor de krukassensor gaan..(voor mij is het makkelijk te doen, pak effe een andere en probeer het...) als deze klacht er dan nog in aanwezig is zou ik toch ook de distributie afstelling gaan bekijken...het stuurapparaat ziet om een een of andere reden dat er in combinatie pomppositiesensor/krukasstand iets niet klopt....want zo moet je de foutcode domweg zien. overigens kunnen jullie niet met een motortester het motortoerental aflezen tijdens starten? als deze niet klopt is het duidelijk....
Heb ondertussen een sensor binnengekregen, maar helaas, geen verbetering. Ook nog voor de zekerheid het brandstofsysteem nogmaals gecontroleerd op luchtlekkage rechtstreeks brandstof toe te voeren aan de pomp. Hierbij blijft het probleem zich voordoen, dus lucht is ook uitgesloten.
Ik heb met behulp van een uitleesapp. de twee toerentallen afgelezen van pomp en motor. ook niet iets bijzonders aan te zien. Verder ondertussen met een scoop het signaal gemeten, maar omdat ik daar niet zoveel gegevens over heb kan ik daar niet veel over zeggen. Wel lijkt het erop dat er daar geen bijzonderheden mee zijn.
Blijft inderdaad volgens mij de distrubitie over. Heb de afstelling van de pomp gecontroleerd met uitleesapp. en daar werd een waarde gehaald van 2,1-2,3 Nas. En dat was op de rand van het groene afstelgebied.
WAt ik vreemd vind dat als het een distributieprobleem is, waarom is het dan niet als de motor eenmaal mooi loopt?
In ieder geval bedankt voor je reacties, ik blijf zoeken en hoop het te vinden.
l
tijdens starten wordt er anders aan de riem getrokken dan als hij gewoon loopt....mogelijk staat de riem veel te slap.....en dardoor een afwijking in signaal...
distr.kap weggenomen en zo op het eerste gezicht is de spanning ok. Zie tijdens het starten ook weinig spannends gebeuren met de riem. Mischien dat de pomp een tand verkeerd staat maar lijkt mij dat dan de motor nooit zo mooi rond kan lopen als ie eenmaal loopt. Ga na de kerstdagen maar even bezig met de timing. Is deze pomp makkelijk te verstellen? Heb gehoord dat je de pomp kunt losmaken en dan verdraaien? Ps. zou het zo kunnen zijn dat de timing goed genoeg is voor het lopen van de motor maar net te weinig heeft voor het starten?
deze pomp is inderdaad op de ouderwetse manier te verstellen....
inderdaad zou ik dit goed controleren...
groeten opeltje
hoi iedereen,
Heb nu de distributie gecontroleerd en dit stond goed. Verder gekeken naar de timing van de pomp. het tandwiel zat vast met 3 torx boutjes aan het binnentandwiel van de brandstofpomp. Met de afstelpen gekeken stond het goed. Alleen kon de pomp als je de afstelpen verwijderd had nog wel wat met de klok mee t.o.v de verdere distrubitie verdraaid worden.
Nu opnieuw gestart en de motor slaat sneller en beter aan.
Maar als ik nu probeer de afstelpen in de brandstofpomp probeer te monteren past deze niet meer. Dus volgens mij staat ie volgens de boeken nu verkeerd.
Ga proberen vanmiddag nog de computer uit te lezen, en kijken wat er nu voor foutcodes geregistreerd zijn en of de timing nu ook beter is.
HOi,
Vanmiddag nog even de computer aan de auto gehad en fouten gewist. Deze zijn tot op heden nog niet terug gekomen.
De motor slaat sneller aan en loopt gelijk normaal.
Bij controle van het inspuitmoment blijkt dat deze nog steeds dezelfde waardes heeft als voor de verstelling. Heb het idee dat er toch iets in de brandstofpom nog niet helemaal in orde is. maar voor zover is het probleem opgelost.
het kan kloppen dat de inspuit waardes nog exact zo staan. het motormanagment regeld deze waarschijnljk weer naar de goede waarde, als de motor eenmaal loopt.
ok, das ook goed om te weten. Wel blijf ik het vreemd vinden dat ik de pomp dus eigenlijk vroeger heb gezet dan volgens de afstellingen zou moeten. Heb de blokkeerpen van de pomp eruit gehaald en toen kon hij net nog een stukje vroeger worden gesteld, net dat beetje wat hij nodig bleek te hebben.
Maar ben blij dat ik met je informatie de storing heb kunnen oplossen. Thanks..
graag gedaan en ik hoop ook dat het wegblijft.
groeten en alvast een goed uiteinde toegewenst,
Opeltje
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar