Opel Opel Astra 1.7 DTi: Bij warme motor stottert de auto wanneer je gas geeft

Bouwjaar: 2001

Ik heb dit probleem nu al ongeveer een half jaar.



Wanneer de auto warm is en ik wil bijvoorbeeld op de snelweg een auto inhalen dan trap ik het gas en dan stottert de motor een paar maal en gaat dan verder. Wil ik een constante snelheid vasthouden dan begint de motor ook zo af en toe wat te stotteren.



Daar ik veel op de snelweg rijd heb ik met lagere snelheden niet zoveel te maken maar rond de 80km/h wil hij ook bij accellereren nog wel eens stotteren.



Mijn Opel dealer heeft al heel veel gedaan om dit probleem te verhelpen en daarvoor mijn complimenten alleen is het nog steeds niet opgelost.



De software is al verschillende malen geupdate en gedowngrade.

De luchtmassameter is al vervangen. De verstuivers zijn vervangen. De Brandstofpomp is vervangen.



Ik tank alleen Diesel bij Total en bij Shell.

De auto is voorzien van Airco.



Zijn er mensen die dit kennen of ideeën hebben wat er aan te doen is want ik begin het een beetje zat te worden omdat het me erg veel tijd kost iedere keer weer naar de dealer etc..



Alvast bedankt

FunPlay

Geplaatst door FunPlay (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

y20dth (0), 20 jaar geleden

In dit hele verhaal lijkt een ding vergeten te zijn : het pompstuurapparaat.

Dit stuurapparaat vertaalt de data van het motorstuurapparaat stuurt in feite de verstuiverpomp aan.

Het is met andere woorden rechtstreeks verantwoordelijk voor alle parameters van de verstuiverpomp.



Aangezien de- en montage van dit pompstuurapparaat (gemonteerd achteraan op de motorblok, boven de verstuiverpomp) kan gebeuren zonder programmatie (eenvoudigweg afschroeven van een gelijkaardig voertuig) kan het als probleem oorzaak makkelijk uitgesloten worden.




Gilbert3750 (0), 20 jaar geleden

Dat probleem heb ik ook gehad met eenzelfde wagen (model 2000). Nadat de dealer een product in de tank kapte om de leidingen en verstuivers te reinigen was het opgelost.

Ben je zeker dat er geen vuil meer in je tank of leidingen zit?

FunPlay (0), 20 jaar geleden

De auto is al zovaak bij de dealer geweest dat ik toch mag aannemen dat zij daar ondertussen ook al wel naar gekeken hebben. Maar ik kan het nog eens noemen.



Over een Pompstuurapparaat heb ik de monteurs nog niet horen praten, ik zal het ze eens vragen.



De brandstofpomp is vorige week vervangen en de eerste paar dagen daarna heeft de auto perfect gereden, zonder stotteren. Maar nu ben ik alweer een aantal dagen verder en het stotteren begint langzaam weer een beetje terug te komen.



Dit was ook nadat ze de luchtmassa meter vervangen hadden.

Het probleem leek opgelost te zijn maar na een paar dagen was het weer terug en langzaam werd het erger en erger....

FunPlay (0), 20 jaar geleden

Navraag bij de dealer leverde op dat het pompstuur apparaat tegelijk met de brandstofpomp vervangen is.

Volgens de persoon zaten deze aan elkaar en werden ze dus altijd tegelijk vervangen.



Ik ben nu een paar weken verder en het stotterend probleem heb ik niet iedere dag, dus voor de Dealer is dat ook lastig natuurlijk.

Ik neem het hen niet direct kwalijk maar het is wel lastig dat ik zo om de 2 a 3 weken weer de auto moet inleveren voor deze storing.

FunPlay (0), 20 jaar geleden

Afgelopen maandag heb ik de Astra weer bij de Dealer ingeleverd want het probleem was nog steeds aanwezig.

Nu, vrijdagochtend, heb ik de auto weer opgehaald en mag het weer gaan proberen.



Wat is er zoal gebeurd: De stuurunit van de brandstofpomp is vervangen voor een andere die men eerst getest heeft. Daarna heeft men het hele brandstof circuit schoongemaakt, behalve de tank. Ook bij mij heeft men ijzer splintertjes gevonden.



De eerste 4 á 5 dagen zal ie het wel goed doen maar in alle keren daarvoor begon de auto na 5 dagen weer te stotteren.



FunPlay (0), 18 jaar geleden

Het is nu alweer een tijd geleden dat ik hier een update geplaatst heb maar bij deze dan:

De Astra 1.7 Dti Hatchback heb ik nu ruim 4 jaar.
Gemiddeld ben ik 1,3 keer per maand bij de garage geweest in de afgelopen 4 jaar. Dan heb ik het nog niet gehad over het aantal dagen dat de auto bij de garage heeft gestaan.
In de hiervoor genoemde historie is al te lezen dat er redelijk wat vervangen is.
Zo is er een Diesel-expertise bedrijf bij gehaald en zij hebben de auto nu ook al 2 maal "onder de loep" genomen maar steeds komt het stotterend gedrag weer terug.
Verder is er van een Probleem center van Opel al eens een hele week naar gekeken. Daarna leek het probleem verdwenen te zijn maar helaas na anderhalve maand kwam het weer terug !!
Na vele malen weer de auto terug naar de dealer gebracht te hebben heb ik een klacht ingediend bij LeasePlan, zij pretenderen rijcomfort, rijgemak en rijplezier.

Maar LeasePlan dropt de klacht gewoon bij de Opel Dealer neer met de melding "Los het op"
En het enige wat ze doen is mij contacten of het is oplost en daarna de Dealer bellen dat ze er wat aan moeten doen. (Fijn baantje is dat)

Daar de meeste reparaties onder fabrieksgarantie vallen is er voor LeasePlan blijkbaar geen reden om de auto te vervangen. Want er zitten immers geen kosten voor hen aan. Maar voor mij gaat de lol er wel af en ongemerkt gooi je het merk Opel een negatief stempel op.

Vele reparaties, vervangingen, softwareupdates etc.. verder heb ik nog steeds last van dit stottergedrag.

En het vervelende is dat er totaal niets gelogd wordt van dit gedrag door de computer. Iedere keer is er niets waar te nemen van foutmeldingen of andere zaken.

Maar een nieuw probleem deed zich ineens voor.
Het totale dashboard valt heel af en toe uit. Er is dan geen enkel lampje op het dashboard wat het dan nog doet en na een paar kilometer begint ineens alles te branden op het dashboard. Nooit geweten dat er zoveel lampjes in zaten !
Maar na enkele kilometers verder knippert het dashboard een keer en doet alles het weer normaal.
Hiervoor zijn de computer, zekeringkast en relais vervangen. Niet dat dat oplossing bood maar omdat het niet zo erg vaak voorkomt, 2x per halfjaar, laat ik het er maar bij.

Afgelopen week heb ik de auto weer bij de dealer opgehaald en ook dit keer zijn alle microfilters vervangen, leidingen gespoeld voor zover mogelijk en is er een toevoeging in de brandstof gedaan voor het reinigen van het systeem. (wat al heel veel eerder is gedaan)

Het is nu wachten op de melding dat mijn leaseauto ingeleverd moet worden en dat ik een nieuwe kan bestellen. Ik kan er haast niet op wachten want deze auto kan me gestolen worden.
Sorry Opel !!
Maar over de dealer ben ik zeer goed te spreken, ze behandelen me erg netjes en zorgen altijd dat ik goed geholpen wordt met vervangend vervoer etc..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.