👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Mijn schoonmoeder is in het bezit van een astra 1.6 achtklepper. Km stand 212000. Auto is in goede staat van onderhoud maar toch deed zich 1/2 jaar terug het volgende voor: Schoonmoeders reed op autosnelweg terug naar huis(temp buiten ongeveer +10graden) en merkte plots op dat de verwarming het niet meer deed en dat de temp meter wel ERG hoog stond. Nietsvermoedend reed ze toch verder naar huis (ongeveer 20 km) Dags erna zou er veel witte damp uit de uitlaat gekomen zijn bij stationair toerental waarop gezegd werd dat de koppaking defect zou zijn. Ik ben toen de auto gaan halen. (eerst water bijgevuld natuurlijk) en heb hem naar een goede monteur gebracht. Deze heeft waterpomp vervangen (lek), distributieriem en thermostaat. Tevens heeft hij op verzoek van mij een co2 test in het koelwater gedaan waaruit vastgesteld kon worden dat de koppakking op dat moment NIET defect was. Tevens heeft hij de auto voor langere tijd laten draaien en opgenomen bij welke temperatuur de vin in kwam. Alles werkt:auto is in orde.
Nu het volgende: het water bijvullen is altijd gebleven. Ik heb de auto vanmiddag goed warm gereden en stationair laten draaien totdat de vin in kwam. Alles werkt, geen witte damp geen enkel spoor van lekkage ALLEEN erg veel sludge aan onderkant olie dop. Motoroliepeil is NIET gestegen. Wie weet het??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk is koppakking alsnog (in minimale mate)kapot (waarschijnlijk tussen olie en waterkanaal vandaar waarschijnlijk de sludgevorming).
Sludgevorming kan zich overigens ook vormen door slechte carterventilatie, kleine ritjes, enz. Dus ik focus me er niet voledig op.
Wat je kunt doen ter controle is even de olie aftappen en kijken naar de kwaliteit van de afgetapte olie.
Wat ook nog mogelijk is dat er alsnog ergens een lekkage zich bevind.Want het koelsysteem is nl.een gesloten circuit...hieruit verdwijnt nl.niet zomaar (antivries)koelvloeistof.
Mvg General Motors
Een ander controlemiddel is kijken of na een rit(je) de radiateurslangen hard (opgeblazen) aanvoelen en/of dat er (erg) veel druk in het expansievaatje komt. Tevens kan je monteur de cilinders onder druk zetten en kijken of het niveau van de koelvloeistof in het expansievaatje stijgt. Praktijk is dat in 8 van de 10 gevallen cilinder 4 lek is. Succes.
Thanks, ik ga s kijken of ik verder kom
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar