close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: koppakking lek of waterpomp defect??

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v

Ik zal me eerst even voorstellen: Mijn naam is bas mos en kom uit Coevorden,
Ik rij een opel vectra station van 98 op g3 1.6 16v
Nu schommelt mijn temperatuur tussen 60 en 95 graden en heb er op mijn werk de anwb erbij gehad.
Volgens hem was het of een bevroren radiator of de waterpomp is defect.
hij heeft de termostaat open gezet want volgens hem circuleert hij slecht en dat kan dus komen volgens hem door bovenstaande mankementen(waterpomp of radiator)Nu ben ik naar een garage geweest en die kwam gelijk op een lekke koppakking. (dat hij er 5 min. naar keek koste overigens al 25 euro!!!
Als de koppakking lek is moet er toch koelvloeistof bij de olie in zitten toch?
en blauwe rook uit de uitlaat?maar goed ik ben geen monteur.probleem is nu wie heeft er gelijk de anwb of de garage?
en hoe kom ik erachter of het daadwerkelijk 1 van de 2 is?
ik zeg zelf de waterpomp want koelvloeistof verliezen doet ie ook niet echt.

Alvast bedankt voor uw eventuele reactie`s

Geplaatst door

basmos (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppakking:

- een grote fout die word gemaakt, is dat iedereen er maar vanuit gaat dat als er problemen zijn met de koppakking er automatisch olie bij de koelvloeistof zou moeten komen, en dat ie zou moeten roken dat het een lieve lust is.

let op het volgende:

> een koppakking kan op vele manieren lekken:

- van Cilinder naar buiten > Compressieverlies
- van Cilinder naar Koelkanaal > Compressieverlies, drukopbouw koelsysteem, witte rook uit uitlaat, koelwaterverlies.
- van Cilinder naar oliekanaal > Compressieverlies, Drukopbouw Cartersysteem (dop los bij draaiende motor), blauwe olierook uit de uitlaat, olieverlies
- van Koelkanaal naar Buiten > uitwendige koelvloeistof lekkage, koelvloeistof verlies
- van Koelkanaal naar Oliekanaal > olie in koelvloeistof en andersom

kan ook een Combinatie zijn van meerdere lekkages uiteraard.

Ik wil hiermee zeggen dat het niet altijd samen gaat met olie in koelsysteem en andersom.


Paar vragen van mijn kant:

- Koelvloeistof blijft op peil??
- Geen overmatig drukopbouw in koelsysteem??
- bij gasgeven stroming zichtbaar in koelvloeistof voorraad tank??
- Word de radiateur Egaal warm??

Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

Willem bedankt.
Voor zover ik kan zien blijft de koelvloeistof op peil(dinsdag deed het probleem zich voor het eerst voor en sinds die tijd hou ik het in de gaten en blijft er voldoende vloeistof inzitten) en je ziet ook dat hij rondpompt alleen dat gaat niet van harte want zodra ik de dop eraf draai loopt het eruit, radiateur wordt niet overal even warm , maar dat kwam volgens de man van de anwb door slechte circulatie wat weer door een kapotte waterpomp zou komen,

basmos 0

13 jaar

vind het een vreemd verhaal eigenlijk.

Als je met de dop op het tankje kijkt kan je de stroming zien bij gasgeven door de pijpjes op het tankje.

als de koelvloeistof omhoog komt bij losdraaien van de dop als de motor nog geen 90graden is, is dat geen goed teken wat betreft de koppakking.

Ik heb dan ook niet het vermoeden dat er iets is met de waterpomp, deze hebben dan ook bijna nooit stromings problemen, of onvoldoende capaciteit.

Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

ja als ik de dop er op heb en geef gas dan zie ik doorstroming, ook al circuleert hij slecht want de radiateur wordt onder ook niet warm maar de rest wel en alle slangen verder ook wel
dus ik vind het allemaal ook vreemd

basmos 0

13 jaar

Kachel warm??

Ik Vind het vreemd dat als de motor slecht Circuleerd, dat de motor dan niet te warm word, temperatuur word gemeten op de motor zelf namelijk.

geld voor zowel de sensor voor op de teller en sensor voor de motorcomputer.

deze zitten dicht bij de motor zelf, en zouden bij stormingsproblemen een hogere waarde moeten geven ipv een lagere.

bij onvoldoende stroming word de boel gewoon te warm, evenals de radiateur verstopt zou zitten.

als er stroming is in de koeltank, dan is er niet echt een stromings probleem, dan werkt het systeem gewoon.

ik heb eerder het vermoeden dat gewoon de thermosstaat kapot is


Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

Temperatuur geeft wel warmte aan maar zakt dan ook weer, en wordt weer warm en koelt weer af enz.
Termostaat is 20.000 km geleden vervangen.
anwb heeft de termostaat open gezet maar er veranderde niet veel.

basmos 0

13 jaar

als de ANWB de thermosstaat heeft opengezet en er verander niets, vermoed ik eerder alsnog de thermosstaat.

Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

radiator verstopt ??

jerrekeuh 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.