Sinds 2 a 3 dagen brandt bij mij het lampje voor de motorelectronica en sindsdien kan de auto niet meer stationair draaien. Ik heb deze gisteren laten uitlezen en volgens de dealer is de computer stuk omdat hij geen waarde geeft van de de gasklep (luchtklep?). De rest gaf wel een waarde aan, dan kan het toch niet aan de computer liggen?
Voordat het lampje motorelectronica was gaan branden draaide de motor perfect maar sinds een maand mis ik heel wat vermogen. In het begin voelde ik de auto nog wel trekken als ik bij 120 gas gaf, nu is dat niet meer. hij gaat wel sneller rijden maar je voelt de acceleratie niet. Daarnaast schokt de motor een beetje in zijn eerste versnelling.
Maar sinds het lampje van de motorelectronica brandt draait de motor dus niet meer stationair. Soms valt hij weg en dan draait hij weer goed maar na een kilometer of 5 komt hij weer terug. Volgens de dealer ligt het aan de computer, maar ze willen eerst de gasklep checken. De motor schijnt niet voldoende luchttoevoer te krijgen of zo. Kan het iets te maken hebben met het weer van de afgelopen dagen? Maar ik begrijp dat het niet aan de bougies ligt?
Verder vroeg ik mij af of het verstandig is om met de auto in deze toestand naar Belgie te rijden komend weekend.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een deel van het elektrische circuit van een sensor of actuator zit in de computer en ook dat kan kapot.
Niet aangeven van een waarde kan veroorzaakt worden door een defecte sensor, gebroken bedrading of een defect in de ecu.
Voordat je kunt zeggen wat het is, moet je dus gaan meten.
Weet je de exacte foutcode misschien nog? Liefst compleet met nummer.
Vermogen missen en inhouden kan van alles zijn. Eventueel ook bougies (geen gloeibougies zoals in je vorige vraag) als die oud zijn.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?
Ik zou er geen lange ritten mee maken. De kans dat je stil komt te staan is natuurlijk aanwezig.
Ook de kans op gevolgschades is aanwezig en dan wordt het alleen maar onnodig duur.
[quote=oldford]Een deel van het elektrische circuit van een sensor of actuator zit in de computer en ook dat kan kapot.
Niet aangeven van een waarde kan veroorzaakt worden door een defecte sensor, gebroken bedrading of een defect in de ecu.
Voordat je kunt zeggen wat het is, moet je dus gaan meten.
Weet je de exacte foutcode misschien nog? Liefst compleet met nummer.
Vermogen missen en inhouden kan van alles zijn. Eventueel ook bougies (geen gloeibougies zoals in je vorige vraag) als die oud zijn.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?
Ik zou er geen lange ritten mee maken. De kans dat je stil komt te staan is natuurlijk aanwezig.
Ook de kans op gevolgschades is aanwezig en dan wordt het alleen maar onnodig duur.[/quote]
ik zal hem op die punten laten nachecken. Een vriend gaat voor de zekerheid de gasklep vervangen om dat in ieder geval uit te sluiten. ik zal hem dan ook vragen of hij die punten wil nalopen.
Gleoibougies zijn voor een diesel, dat was mij even ontgaan haha maar ik zou niet weten hou oud de bougies en brandstoffilter zijn, heb de auto pas twee maanden. Wel kan ik zeggen dat ik de dag voordat deze storing zich voordeed de tank volledig heb leeggereden ja.
Wat betreft de bougies, hieronder is mijn motor zonder de bovenkap maar waar zitten die bougies dan eigenlijk?
[url=http://img192.imageshack.us/i/motorvectr...][img]http://img192.imageshack.us/img192/8863/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
13 jaar
Jongens,
ik ben zover gekomen dat ik de gasklep eruit heb gehaald om hem te verschonen. Wat mij is opgevallen was dat de schroeven met alle gemak los kwamen alsof ze niet goed stevig zaten. Toen ik hem eruit heb gehaald bleek dat de pakking in twee stukken zat.
[url=http://img805.imageshack.us/i/img1005l.j...][img]http://img805.imageshack.us/img805/1227/...[/img][/url]
[url=http://img403.imageshack.us/i/img1006k.j...][img]http://img403.imageshack.us/img403/4197/...[/img][/url]
[url=http://img141.imageshack.us/i/img1008b.j...][img]http://img141.imageshack.us/img141/673/i...[/img][/url]
Ik hoop dat dit het probleem was. Het is best merkwaardig want als de motor nog koud is dan is alles perfect totdat hij warm wordt dan doet dit probleem zich voor.
Wat ik wilde vragen is: hoe kan je het gasklephuis het beste reinigen?
13 jaar
heren, ik heb goed nieuws en slecht nieuws. het goede nieuws is dat de vectra weer stationair kan draaien, dat hij weer genoeg vermogen kan geven en uiteraard, dat het probleem dus aan de pakking lag.
het slechte nieuws is dat de auto boven de 2500 toeren blijft schokken (iets minder dan daarvoor) en dat het motor electronica lampje nog steeds brandt. Moet de motor of de gasklephuis op de een of ander manier opnieuw ingesteld worden?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar